Eindelijk eendje: Claudette

Hier kun je jezelf voorstellen, of met je nieuwe 2cv gaan pronken.
Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Bericht door IVARIO » ma 27 jul, 2015 21:55

Bedankt, mannen, het is gelukt!
Erg leuk hoor, sleutelen aan een 2CV en zeker met hulp en tips van jullie!

Op naar de volgende klussen:
- koolborsteltjes startmotor vervangen
- kleppen stellen
- olielekje opsporen (zou een pakkinkje moeten
zijn)
- Vet spuiten (fusee linksvoor had speling < 1 mm
tijdens de APK, maar geen afkeur)

Groeten,
Ivar
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Bericht door IVARIO » di 28 jul, 2015 23:43

Zo... vanavond bezig geweest met de startmotor omdat bij het starten af en toe slechts een klik te horen is en dan pas na een keer of drie aan de contactsleutel te draaien de startmotor begint rond te draaien.

Ik heb nieuwe koolborsteltjes gekocht, dus proberen maar!

Goh, wat een fijn poeder kwam er uit, met name uit het "belhuis" (weet niet hoe dit heet)! En hoort er trouwens een soort pakking tussen dit "belhuis" en de startmotor?
DSCN3159.JPG
Hier liggen de diverse onderdelen uitgestald:
DSCN3161.JPG
Nu heb ik nog een vraag. Is het mogelijk het ronddraaiende koperen gedeelte (zie foto) waarop de koolborsteltjes rusten wat schoon te maken, bij voorbeeld met koperpoets of wasbenzine?
DSCN3162.JPG
Groeten,
Ivar
Laatst gewijzigd door IVARIO op za 3 okt, 2020 18:43, 3 keer totaal gewijzigd.
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5000
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 29 jul, 2015 07:56

Alleen met fijn schuurpapier de collector schoonmaken. Benzine weg houden van de electrische onderdelen daar dit de isolatie kan aantasten. Check ook even de bronzen busjes waar de startmotor as in draait. Als ze veel speling hebben vervangen anders een klein likje vet eraan doen bij de montage.
diverse Citroens, wat anders.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » wo 29 jul, 2015 12:27

IVARIO schreef: Goh, wat een fijn poeder kwam er uit, met name uit het "belhuis" (weet niet hoe dit heet)!
Bellhouse is koppelingshuis.
Zover ik weet moet daar geen pakking tussen, heb ik nog nooit gezien, waarom zou daar een pakking tussen moeten?

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Bericht door IVARIO » wo 29 jul, 2015 17:01

Bedankt, AZL57 en Geert.

@ Geert: Ik vroeg me af of er een pakking tussen had gezeten, omdat er wat afgebladderde resten tussen zaten van iets... Dat moet dan wel gewoon corrosie zijn. Ik zal het eens goed schoonmaken...

Gr.,
Ivar
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » wo 29 jul, 2015 18:00

Wacht even, nou snap ik het pas, ik was te snel met antwoord geven. Het koppelingshuis zit aan de versnellingsbak , wat jij bedoelt is het "dekseltje "óp de startmotor ....
Daar zit geen pakking .

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Bericht door IVARIO » do 30 jul, 2015 06:39

Ja, inderdaad, dat dekseltje.

Goed, gisteravond heb ik de startmotor van nieuwe koolborstels voorzien en het geheel weer in elkaar gezet, na hier en daar een likje vet er op gedaan te hebben, zoals AZL57 adviseerde. Er zat overigens geen speling op de as.

De originele koolborstels zaten vast gesoldeerd(?).
Ik heb ze geprobeerd los te maken door de verbinding warm te maken met mijn soldeerbout, maar dat lukte helemaal niet, dus heb ik de oude borstels maar gewoon afgeknipt. De nieuwe borstels hebben een bevestigingsplaatje met oogje, dus met een boutje, ringetje en moertje kon ik die vervolgens vastzetten.

Wel viel me op dat de oude koolborstels flink afgesleten waren, vergeleken met de nieuwe:
DSCN3163.JPG
Vervolgens de auto gestart en tot mijn verbazing deed ie het meteen! :-)

Op naar de volgende klussen: kleppen stellen en olielekje opsporen...
Laatst gewijzigd door IVARIO op za 3 okt, 2020 18:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Bericht door IVARIO » di 19 apr, 2016 09:58

Beste allemaal

Zo, na een lange radiostilte van mijn kant, hier dan eindelijk weer eens een update over Claudette, mijn 2CV Spécial uit 1987, met een zestal vragen die ik jullie zou willen stellen.

Ondertussen geniet ik trouwens met volle teugen van mijn eendje :-)
Ik heb in een jaar tijd circa 5.000 mooi weer kilometers met haar gereden en ze doet het hartstikke goed!

Sinds de laatste update heb ik de nodige klusjes gedaan, waaronder kleppen stellen, stuur recht zetten en gordels gemonteerd voor de achterpassagiers.
Het stuur rechtzetten was nog grappig: dat deed ik op het rechte stuk straat voor ons huis. Dit is een éénrichtingsweggetje. Ik reed dus een stuk rechtuit, stopte dan en trok vervolgens het stuur met stuurstang omhoog om het vervolgens recht(er) proberen te zetten. Eén keer kwamen er een paar auto's aan en kreeg ik de stuurstang niet op tijd teruggeduwd. Vervolg is dat ik een auto had die de hele (smalle) weg blokkeerde, waardoor de andere auto's over de stoep moesten om er langs te kunnen. Dan zit je daar toch wel even voor Jan met de korte achternaam in je gele eendje te koekeloeren…
Ook gedaan: de bekleding aan de binnenkant van de motorkap vervangen door een nieuw exemplaar, omdat de oude in slierten en stukken naar beneden hing. Wat een rotklus was dat om alle oude lijmresten eraf te krijgen zeg! Maar goed, het ziet er nu weer prachtig uit, zoals jullie allemaal met eigen ogen mogen zien op de CCCR in augustus ;-)

Omdat Claudette uiterlijk begin juni APK gekeurd moet worden, ben ik bezig met de aandachtspunten uit het keuringsrapport van vorig jaar:
1) Speling fusee linksvoor. Terwijl het vorig jaar nog minder dan 1 mm was, lijkt me het nu meer te zijn. Je kan alles goed zien bewegen als je er aan duwt en trekt. Ik heb begrepen dat je om het te repareren een pers nodig hebt. Het schijnt met een hamer ook te kunnen, maar dan zou je iets kapot of scheef kunnen slaan, dus daar waag ik mij niet aan. Dit laat ik dus door een professional doen. Suggesties hiervoor zijn welkom: adresjes in Zuid-NL of België.
2) Olielekje. Hiervoor heb ik afgelopen weekend een koperen pakkinkje vervangen. De auto zit inmiddels weer vol olie, maar het lekt nog niet. Ik moet er wel bij zeggen dat ze sindsdien nog niet gereden heeft, dus wie weet…
3) Corrosie op de remleiding die van voor naar achter loopt. Deze heb ik inmiddels losgehaald en nu moet ik de nieuwe er voor in de plaats monteren.
VRAAG 1: Om de remleiding in de hoofdremcilinder (HRC) vast te zetten, moet ik dan eerst het rubbertje, dat rond het uiteinde van de remleiding gaat, in de HRC drukken, of eerst rond de remleiding doen en dan met de remleiding in één keer in de HRC duwen? Wat is het handigst?

VRAAG 2: Het remvloeistof-reservoir heb ik van nieuwe rubberen ringetjes voorzien, omdat de oude lekten. De nieuwe rubbers zijn veel stugger waardoor ik het reservoir niet zo ver als voorheen in de HRC kon duwen. Maakt dit uit, zolang het maar niet zou lekken?

VRAAG 3 gaat over de uitlaat: dien ik gebruik te maken van uitlaatmontagepasta om de diverse (standaard) uitlaatdelen met de standaard klemmen aan elkaar vast te maken? Of zou dit hoogstens voor wat uitlaatgassen in de motorruimte kunnen zorgen?

VRAAG 4: ik weet dat het inlaatspruitstuk heel goed moet aansluiten op de inlaat van de cilinder om valse lucht te vermijden.
Geldt dit ook voor de uitlaat? Ik zie namelijk dat het aansluitende gedeelte van het uitlaatspruitstuk een beetje verroest is, waardoor het waarschijnlijk niet meer helemaal vlak is, ook met een pakking ertussen.

VRAAG 5: ik heb gezien dat er in het midden aan de onderzijde van het inlaatspruitstuk, dus precies onder het gedeelte waar de carburateur op zit, een minuscuul gaatje zit. Het lijkt me geen roestgaatje, maar eerder iets wat zo hoort, alleen verbaast het me wel dat het daar zit... hoort dit zo?

VRAAG 6: rond de koelvinnen van beide cilinders zitten van die zwarte, rubberen (?) omhulsels of kapjes. Waarvoor dienen deze? En in het verlengde daarvan: kunnen deze achterwege gelaten worden? Want als dat zo is, dan kan ik zonder ze te monteren beter in de gaten houden of het nieuwe oliepakkinkje lekvrij blijft… Ook lijkt het me een mooier gezicht, zo zonder die rubberen stukken.

Alvast hartelijk bedankt voor de feedback!
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » di 19 apr, 2016 14:11

VRAAG 1: Om de remleiding in de hoofdremcilinder (HRC) vast te zetten, moet ik dan eerst het rubbertje, dat rond het uiteinde van de remleiding gaat, in de HRC drukken, of eerst rond de remleiding doen en dan met de remleiding in één keer in de HRC duwen? Wat is het handigst?
Dat maakt in principe niet zoveel uit, als het maar niet opfrommelt bij het monteren. Smeer alles voor het monteren in met remolie, zodat het soepeltjes gaat.


VRAAG 2: Het remvloeistof-reservoir heb ik van nieuwe rubberen ringetjes voorzien, omdat de oude lekten. De nieuwe rubbers zijn veel stugger waardoor ik het reservoir niet zo ver als voorheen in de HRC kon duwen. Maakt dit uit, zolang het maar niet zou lekken?
Het zou niet zoveel uit moeten maken, naar mijn mening althans, maar het monteren kan soms erg zwaar gaan, dat wel. Heb je de rubbers in de remolie gezet en misschien een beetje verwarmd in een beetje warm water, dat wil wel eens helpen.


VRAAG 3 gaat over de uitlaat: dien ik gebruik te maken van uitlaatmontagepasta om de diverse (standaard) uitlaatdelen met de standaard klemmen aan elkaar vast te maken? Of zou dit hoogstens voor wat uitlaatgassen in de motorruimte kunnen zorgen?
Hangt een beetje af van de passing van de delen, soms is het wel nodig, soms absoluut niet. Maar hier geldt: baat het niet dan schaadt het ook niet, gewoon gebruiken als je zeker wilt zijn. Let op! Als het absoluut niet goed wil passen, is pasta geen oplossing, het moet allemaal wel redelijk goed passen! Bij het spruitstuk is het gebruik van pasta over het algemeen wel aan te bevelen.


VRAAG 4: ik weet dat het inlaatspruitstuk heel goed moet aansluiten op de inlaat van de cilinder om valse lucht te vermijden.
Geldt dit ook voor de uitlaat? Ik zie namelijk dat het aansluitende gedeelte van het uitlaatspruitstuk een beetje verroest is, waardoor het waarschijnlijk niet meer helemaal vlak is, ook met een pakking ertussen.
Ja! Dat geldt voor alle in -en uitlaten van het spruitstuk. Het verdient aanbeveling om voor montage de vlakken op te zuiveren met een blok met fijn schuurpapier. Ga hierbij wel erg zorgvuldig te werk en gebruik goede kwaliteit pakkingen, er zijn verschillende kwaliteiten te koop.
Er bestaan ook specifieke methoden om het spruitstuk goed te monteren, in combinatie met het aanhalen van de koppen. Surf even door het forum, er staan onderwerpen waarin dit wordt uitgelegd.


VRAAG 5: ik heb gezien dat er in het midden aan de onderzijde van het inlaatspruitstuk, dus precies onder het gedeelte waar de carburateur op zit, een minuscuul gaatje zit. Het lijkt me geen roestgaatje, maar eerder iets wat zo hoort, alleen verbaast het me wel dat het daar zit... hoort dit zo?
Ja. Dat gaat hoort daar en dient voor afvoer van overtollige benzine bij een verzopen motor.


VRAAG 6: rond de koelvinnen van beide cilinders zitten van die zwarte, rubberen (?) omhulsels of kapjes. Waarvoor dienen deze? En in het verlengde daarvan: kunnen deze achterwege gelaten worden? Want als dat zo is, dan kan ik zonder ze te monteren beter in de gaten houden of het nieuwe oliepakkinkje lekvrij blijft… Ook lijkt het me een mooier gezicht, zo zonder die rubberen stukken.
Uhhhhh :shock: :shock:
Je bedoelt toch niet de "gewone" koelbeplating?? De kunststof (rubberen) uitvoering daarvan kan inderdaad barsten en erg vies worden. Maar het is ESSENTIEEL voor de koeling van je motor. Dit onderdeel zit zowel aan de bovenkant als aan de onderkant van de cilinder. Je kunt dit overigens simpel vervangen door de metalen variant, die kun je in de originele kleur (donkerbruin ral 8017) en dan heb je de originele look weer te pakken!!
OF??
Bedoel je rubberen dopjes die rond de bougies zitten? Maar ik vermoed dat je die niet bedoeld?!



Ik hoop dat ik je vragen een beetje heb kunnen beantwoorden. Mochten er nog meer suggesties van anderen zijn (ook ik kan nog altijd leren) dan volgen die vanzelf wel
:wink:

Succes iig!!

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » di 19 apr, 2016 14:17

VRAAG 1: Om de remleiding in de hoofdremcilinder (HRC) vast te zetten, moet ik dan eerst het rubbertje, dat rond het uiteinde van de remleiding gaat, in de HRC drukken, of eerst rond de remleiding doen en dan met de remleiding in één keer in de HRC duwen? Wat is het handigst?
Dat maakt in principe niet zoveel uit, als het maar niet opfrommelt bij het monteren. Smeer alles voor het monteren in met remolie, zodat het soepeltjes gaat.


VRAAG 2: Het remvloeistof-reservoir heb ik van nieuwe rubberen ringetjes voorzien, omdat de oude lekten. De nieuwe rubbers zijn veel stugger waardoor ik het reservoir niet zo ver als voorheen in de HRC kon duwen. Maakt dit uit, zolang het maar niet zou lekken?
Het zou niet zoveel uit moeten maken, naar mijn mening althans, maar het monteren kan soms erg zwaar gaan, dat wel. Heb je de rubbers in de remolie gezet en misschien een beetje verwarmd in een beetje warm water, dat wil wel eens helpen.


VRAAG 3 gaat over de uitlaat: dien ik gebruik te maken van uitlaatmontagepasta om de diverse (standaard) uitlaatdelen met de standaard klemmen aan elkaar vast te maken? Of zou dit hoogstens voor wat uitlaatgassen in de motorruimte kunnen zorgen?
Hangt een beetje af van de passing van de delen, soms is het wel nodig, soms absoluut niet. Maar hier geldt: baat het niet dan schaadt het ook niet, gewoon gebruiken als je zeker wilt zijn. Let op! Als het goed wil passen, is pasta geen oplossing, het moet allemaal wel redelijk goed passen! Bij het spruitstuk is het gebruik van pasta over het algemeen wel aan te bevelen.


VRAAG 4: ik weet dat het inlaatspruitstuk heel goed moet aansluiten op de inlaat van de cilinder om valse lucht te vermijden.
Geldt dit ook voor de uitlaat? Ik zie namelijk dat het aansluitende gedeelte van het uitlaatspruitstuk een beetje verroest is, waardoor het waarschijnlijk niet meer helemaal vlak is, ook met een pakking ertussen.
Ja! Dat geldt voor alle in -en uitlaten van het spruitstuk. Het verdient aanbeveling om voor montage de vlakken op te zuiveren met een blok met fijn schuurpapier. Ga hierbij wel erg zorgvuldig te werk en gebruik goede kwaliteit pakkingen, er zijn verschillende kwaliteiten te koop.
Er bestaan ook specifieke methoden om het spruitstuk goed te monteren, in combinatie met het aanhalen van de koppen. Surf even door het forum, er staan onderwerpen waarin dit wordt uitgelegd.


VRAAG 5: ik heb gezien dat er in het midden aan de onderzijde van het inlaatspruitstuk, dus precies onder het gedeelte waar de carburateur op zit, een minuscuul gaatje zit. Het lijkt me geen roestgaatje, maar eerder iets wat zo hoort, alleen verbaast het me wel dat het daar zit... hoort dit zo?
Ja. Dat gaat hoort daar en dient voor afvoer van overtollige benzine bij een verzopen motor.


VRAAG 6: rond de koelvinnen van beide cilinders zitten van die zwarte, rubberen (?) omhulsels of kapjes. Waarvoor dienen deze? En in het verlengde daarvan: kunnen deze achterwege gelaten worden? Want als dat zo is, dan kan ik zonder ze te monteren beter in de gaten houden of het nieuwe oliepakkinkje lekvrij blijft… Ook lijkt het me een mooier gezicht, zo zonder die rubberen stukken.
Uhhhhh :shock: :shock:
Je bedoelt toch niet de "gewone" koelbeplating?? De kunststof (rubberen) uitvoering daarvan kan inderdaad barsten en erg vies worden. Maar het is ESSENTIEEL voor de koeling van je motor. Dit onderdeel zit zowel aan de bovenkant als aan de onderkant van de cilinder. Je kunt dit overigens simpel vervangen door de metalen variant, die kun je in de originele kleur (donkerbruin ral 8017) en dan heb je de originele look weer te pakken!!
OF??
Bedoel je rubberen dopjes die rond de bougies zitten? Maar ik vermoed dat je die niet bedoeld?!



Ik hoop dat ik je vragen een beetje heb kunnen beantwoorden. Mochten er nog meer suggesties van anderen zijn (ook ik kan nog altijd leren) dan volgen die vanzelf wel
:wink:

Succes iig!!

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Bericht door IVARIO » wo 20 apr, 2016 12:07

Hartelijk bedankt, David

Bij vraag 6 bedoelde ik inderdaad de koelbeplating (ik wist niet dat dit zo heet).
Ik zal ze dan een beetje schoonmaken en zeker terugplaatsen. Ze zijn wel wat gebarsten aan de buitenzijde, maar voorlopig doen we het er maar mee.

EDIT: ik heb zojuist geprobeerd info te vinden over het monteren van het spruitstuk, zoals David suggereert, maar ik heb hier helaas niets over gevonden. Misschien gebruik ik de zoekfunctie op het forum niet goed.
Enfin, daarom stel ik de vraag hier maar even: moet ik ergens op letten bij het terug monteren van het spruitstuk? Bij voorbeeld eerst de "binnenste" moeren vastdraaien of iets dergelijks? Of kan ik het gewoon monteren door beurtelings alle moeren een beetje strakker vast te draaien?

Alvast bedankt weer.
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » wo 20 apr, 2016 17:57

Heb nu even niet zoveel tijd, zal even zoeken.
Gaat over aantrekken koppen icm spruitstuk etc

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » wo 20 apr, 2016 21:24

Kijk hier eens, het zijn de werkplaatshandboeken voor 2CV. Je moet wel even inloggen, maar het is de moeite waard !
https://issuu.com/onderhoud/docs/2cv6

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » wo 20 apr, 2016 21:44

Het ging om een beschrijving over hoe je het spulletje mooi passend kan krijgen.
Volgens mij geen officiële Citroën methode.....

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1923
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » wo 20 apr, 2016 23:20

Als je een spruitstuk monteerd, maak dan 1 van de cilinderkoppen los door de 3 moeren een paar slagen los te draaien.
Als je dan het spruitstuk eerst vastzet op de niet los gemaakte cilinderkop en daarna vast zet op de 'losse' kop kan deze zich 'zetten' .
Vergeet niet de kop daarna weer vast te draaien.

ps; de 'lelijke' rubber koelbeplating dempt veel motorgeluid!
tweeceevees zijn leuk!

Plaats reactie