Beste allemaal
Zo, na een lange radiostilte van mijn kant, hier dan eindelijk weer eens een update over Claudette, mijn 2CV Spécial uit 1987, met een zestal vragen die ik jullie zou willen stellen.
Ondertussen geniet ik trouwens met volle teugen van mijn eendje
Ik heb in een jaar tijd circa 5.000 mooi weer kilometers met haar gereden en ze doet het hartstikke goed!
Sinds de laatste update heb ik de nodige klusjes gedaan, waaronder kleppen stellen, stuur recht zetten en gordels gemonteerd voor de achterpassagiers.
Het stuur rechtzetten was nog grappig: dat deed ik op het rechte stuk straat voor ons huis. Dit is een éénrichtingsweggetje. Ik reed dus een stuk rechtuit, stopte dan en trok vervolgens het stuur met stuurstang omhoog om het vervolgens recht(er) proberen te zetten. Eén keer kwamen er een paar auto's aan en kreeg ik de stuurstang niet op tijd teruggeduwd. Vervolg is dat ik een auto had die de hele (smalle) weg blokkeerde, waardoor de andere auto's over de stoep moesten om er langs te kunnen. Dan zit je daar toch wel even voor Jan met de korte achternaam in je gele eendje te koekeloeren…
Ook gedaan: de bekleding aan de binnenkant van de motorkap vervangen door een nieuw exemplaar, omdat de oude in slierten en stukken naar beneden hing. Wat een rotklus was dat om alle oude lijmresten eraf te krijgen zeg! Maar goed, het ziet er nu weer prachtig uit, zoals jullie allemaal met eigen ogen mogen zien op de CCCR in augustus
Omdat Claudette uiterlijk begin juni APK gekeurd moet worden, ben ik bezig met de aandachtspunten uit het keuringsrapport van vorig jaar:
1) Speling fusee linksvoor. Terwijl het vorig jaar nog minder dan 1 mm was, lijkt me het nu meer te zijn. Je kan alles goed zien bewegen als je er aan duwt en trekt. Ik heb begrepen dat je om het te repareren een pers nodig hebt. Het schijnt met een hamer ook te kunnen, maar dan zou je iets kapot of scheef kunnen slaan, dus daar waag ik mij niet aan. Dit laat ik dus door een professional doen. Suggesties hiervoor zijn welkom: adresjes in Zuid-NL of België.
2) Olielekje. Hiervoor heb ik afgelopen weekend een koperen pakkinkje vervangen. De auto zit inmiddels weer vol olie, maar het lekt nog niet. Ik moet er wel bij zeggen dat ze sindsdien nog niet gereden heeft, dus wie weet…
3) Corrosie op de remleiding die van voor naar achter loopt. Deze heb ik inmiddels losgehaald en nu moet ik de nieuwe er voor in de plaats monteren.
VRAAG 1: Om de remleiding in de hoofdremcilinder (HRC) vast te zetten, moet ik dan eerst het rubbertje, dat rond het uiteinde van de remleiding gaat, in de HRC drukken, of eerst rond de remleiding doen en dan met de remleiding in één keer in de HRC duwen? Wat is het handigst?
VRAAG 2: Het remvloeistof-reservoir heb ik van nieuwe rubberen ringetjes voorzien, omdat de oude lekten. De nieuwe rubbers zijn veel stugger waardoor ik het reservoir niet zo ver als voorheen in de HRC kon duwen. Maakt dit uit, zolang het maar niet zou lekken?
VRAAG 3 gaat over de uitlaat: dien ik gebruik te maken van uitlaatmontagepasta om de diverse (standaard) uitlaatdelen met de standaard klemmen aan elkaar vast te maken? Of zou dit hoogstens voor wat uitlaatgassen in de motorruimte kunnen zorgen?
VRAAG 4: ik weet dat het inlaatspruitstuk heel goed moet aansluiten op de inlaat van de cilinder om valse lucht te vermijden.
Geldt dit ook voor de uitlaat? Ik zie namelijk dat het aansluitende gedeelte van het uitlaatspruitstuk een beetje verroest is, waardoor het waarschijnlijk niet meer helemaal vlak is, ook met een pakking ertussen.
VRAAG 5: ik heb gezien dat er in het midden aan de onderzijde van het inlaatspruitstuk, dus precies onder het gedeelte waar de carburateur op zit, een minuscuul gaatje zit. Het lijkt me geen roestgaatje, maar eerder iets wat zo hoort, alleen verbaast het me wel dat het daar zit... hoort dit zo?
VRAAG 6: rond de koelvinnen van beide cilinders zitten van die zwarte, rubberen (?) omhulsels of kapjes. Waarvoor dienen deze? En in het verlengde daarvan: kunnen deze achterwege gelaten worden? Want als dat zo is, dan kan ik zonder ze te monteren beter in de gaten houden of het nieuwe oliepakkinkje lekvrij blijft… Ook lijkt het me een mooier gezicht, zo zonder die rubberen stukken.
Alvast hartelijk bedankt voor de feedback!