ok een ander idee : Turbo

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » zo 5 mar, 2006 23:45

rustig maar ontzéttend nieuwschierig!!!
Ben heel benieuwd, ooit eens een keer in een turbo gezeten knetterharde herriemaken dat ding schitterend en snoeihard optrekken!
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » ma 6 mar, 2006 08:58

een woord, geweldig :D
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » ma 6 mar, 2006 21:16

Joah... :lol:

Is alleen stuk gegaan door roekeloos rijden ;)
MyAmi Spring Break

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » di 7 mar, 2006 10:42

tja dat is dan weer minder slim he :wink:

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » di 7 mar, 2006 18:07

Hmmm ja enigszins ja...

Hij had net een paar onderdelen vervangen die hij kapot had gereden door de ietwat toegenomen motorkracht, en is toen ergens de macht over het stuur verloren, total loss maar dan ook echt helemaal en sindsdien nooit meer eend gereden geloof ik. Maar weet niet zeker, het was een vriend van een aangetrouwde oom van me..
Dus, backfire, rustig aan met je turbo zodra hij erop zit!
MyAmi Spring Break

Joris Woudberg
Beginner
Beginner

Bericht door Joris Woudberg » wo 17 mei, 2006 19:55

Een tijdje terug heb ik met een jongen gesproken die ook een turbo in zijn eend heeft gelegd. Hij vertelde mij dat hij de turbo erop had gelegd en om het blokje ook nog even mee te laten gaan heeft hij de compressie van de cilinders verlaagt. Ook heeft hij de nokkenassen aangepast en een lichter vliegwel erop gemonteerd. Hij haalde uit dit blokje rond de 70 pk. Ik kan je hlaas niet meer hierover vertellen als je meer wilt weten dan plaats maar een berichtje dan zal ik het wel ff voor je navragen.

Ik zelf heb een rvs side pipe op mijn eend gelegd en hiermee kun je ook meer toeren maken. Voorheen kon ik in de twee met moeite de vijftig halen en nu is dat 60 ook is mijn top van 110 naar 125 km gegaan.

robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door robin2cv » wo 17 mei, 2006 21:40

hello joris
Je schijftt nokkenassen ? is dit vergissing want er zit er maar 1 in. Wat bedoel je met ene rvs pijp ? Is dit een gewone standaard pijp maar in rvs ? of iets aangepaster ?

je mag meer info geven over de turbo hoor. Is altijd zeer interessant eventueel foto's ? of een bouwverslagje ofzo ?
robin

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Contacteer:

Bericht door catscit » wo 17 mei, 2006 21:42

70 pk met een turbo kun je op je buik schrijven.
De rekensom is heel eenvoudig. Voor elke volle bar die je EFFECTIEF je cylinder in pompt heb je 100% vermogens winst.
Als je dus een standaard am2 blok met 32 pk voorziet van 1 bar turbo druk dan haal je 64 pk. Maar daar zit een aanname in, want 1 bar turbo druk is niet gelijk aan een effectieve druk van 1 bar, door opwarming van het inlaat gas van de turbo raak je een hoop winst kwijt (of je moet gaan intercoolen), verder heb je nog te maken met verhoogde wrijving door de hoger luchtstroom en extra pijpwerk.

Dus mag je bij een turbodruk van 1 bar blij zijn met ongeveer 55pk (aangenomen dat je de ontsteking en benzine toevoer goed regelt, de koppen van een eend zijn nogal pingel gevoelig!). Om het handeltje te een beetje lopend te krijgen zonder pingelen wordt meestal de compressie verlaagt, die pks ben je kwijt, je gaat van 32 naar 25-27pk, dus 50pk theoretisch, 45pk praktisch.

Maareh, zoek es een auto met 1 bar turbo druk? Die zijn er nogal weinig. En dat heeft zo z'n redenen. Dus die 1 bar halen de meeste ook niet, meestal is het 0.4-0.8 bar zeker als de motor er niet op gebouwd is (gesmede zuigers iemand?). Kom je uit onder de 45pk praktisch.

Om de carburatie van een turbo motor een beetje behoorlijk voor elkaar te krijgen moet je iets druk geregeld hebben en in de praktijk kom je dan meestal bij injectie uit, carburator kan wel maar is moeilijk goed te krijgen en erg gevaarlijk (kijk even bij de r5 turbo en de renault fuego, die deden de fuego naam eer aan, ik heb zelf elk type r5 turbo in m'n bezit gehad en getuned)

Pak een visa motor, pas de koppen aan, andere kleppen, paden vergroten en flowen, porten, andere nokkenas en je hebt 45pk zonder pingelen en zonder turbo en speciale ontsteking en carburatie nachtmerries.
En je blokkie heeft ook nog wat levensduur en het komt in elk land door de keuring. Makkelijk he.

Turbo is leuk voor het doen van de conversie en alle uitdagingen die ermee gepaard gaan, maar voor het vermogen zijn er eenvoudigere en goedkopere paden die een beter resultaat leveren.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 17 mei, 2006 23:32

Heb jij hiervoor gestudeerd ofzo!!! :shock: :shock: :shock: :lol:

Kom daar nog maar eens tussen. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

catscit
Contacteer:

Bericht door catscit » do 18 mei, 2006 07:59

Nee ik ben zelf gekeken naar het bouwen van een turbo eend en voor ik aan zoiets begin ga ik zelf op zoek naar de feiten en niet naar de urban myths van eenden met 100pk uit een 2 cylinder en zo :D
Over turbocharging is verschrikkelijk veel geschreven, veel onderzoek naar gedaan en er is enorm veel praktische kennis beschikbaar als je zoekt. Het enige wat de eventueel geintereseerde moet doen is feiten van praatjes onderscheiden. Corky Bell heeft een boek geschreven over turbocharging waarin de theorie zeer uitgebreid aan bod komt. Als je zelf zoiets wilt gaan doen is dit absoluut verplicht leesvoer.
http://www.amazon.com/gp/product/083760 ... oding=UTF8
(staat een leuke deal bij voor het boek van Hugh MacInnes trouwens).
Goede kennis van (technisch) engels is wel een must bij dit soort dingen.

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » do 18 mei, 2006 17:55

je hoort het jongens ...

gewoon VISA OPVOEREN :lol:

catscit
Contacteer:

Bericht door catscit » do 18 mei, 2006 18:11

of een heel ander blok pakken.
Als je echt vermogen wilt is een visa blok ook bagger. En een eende bak kan het extra vermogen zoiezo niet aan (bij mij lopen de visa power auto's allen met een gs bak, ik heb m'n lesje wel geleerd, NOOIT meer een eendebak aan een visa blok)

Er zijn kant en klaar kitjes verkrijgbaar voor bmw boxer (uit de 24h races in belgie/frankrijk) gekoppeld aan een gs/axel bak. Da's wel lekker makkelijk en je behoudt de 2 cylinder boxer!

Er is natuurlijk ook nog de 4 cylinder optie, 1300cc geef standaard 65pk, 96 Nm koppel. Kom daar maar eens tegenaan getuned.

Oh ja, pk= koppel x toeren. Tenzij je een hoogtoerige screamer wilt dan wil je dus een motor met veel KOPPEL niet met veel vermogen. Getunde motoren worden per definitie hoogtoerige screamers en als er iets slecht is voor de levensduur is het wel veel toeren! Daarom is een turbo zo interesant (behalve dan dat je geen turbo kunt vinden die een eende blok bij weinig toeren van druk voorziet)

Als je een hoogtoerige screamer wilt ga dan in de motorfietsen kijken, een leuke ducati v-twin (wat een geluid en wat een karakter), of een moderne honda v-twin met 100Nm koppel en 150pk. Die laatste doet 10.000tpm op z'n sloffen, en dat betrouwbaar, en je krijgt er gratis een sequentiele 6 versnellingsbak bij! Da's pas leuk!

Maar ja, ik ben nu m'n hele website hier aan het samenvatten.
Richt uw browser hiernaartoe en veel lees plezier:
http://www.cats-citroen.net/citroen_atypes/tuning.html

Oh ja, als je ECHT vermogen wilt dan is dit natuurlijk allemaal gepiel in de marge. Waar hebben we het nu over 50-100pk? Elke standaard moderne auto heeft meer! Dump je eend en koop een echte auto, eentje die gemaakt is om met zoveel pks door het leven te gaan, de remmen er voor heeft en een stevig chassis en/of koetsje, ophanging die je niet bij 140 het zweet in je handen doet verschijnen.
Hintje:
http://www.automobile-sportive.com/guid ... /4304v.php
zit een opgewaardeerde versie van het SM blok in, met 2 turbo's!
Is ook een stuk goedkoper als een eend goed tunen!

Ik heb op de harde manier geleerd dat tunen leuk is, maar niet voor je dagelijks vervoer. Ik rij dagelijks atype met een standaard visa blok en een gs bak, lekker robust, en rijdt als een trein, en toch nog voldoende vermogen om met lpg wind tegen berg op voorruit te komen.

zo weer een heel epistel.

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door CitRoel » do 18 mei, 2006 18:21

Ik heb ooit eens ergens op internet een foto gezien van een eendenspruitstuk met een mechanische compressor en daar een eenden carb op... maar ik kan 'm nergens meer vinden.

Maar ik ben het met Jeroen eens, als het echts snel moet koop een snelle wagen...

Zo'n ouwe Porsche is trouwens ook erg vet! Heb je toch nog een boxer :wink:
Afbeelding
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » do 18 mei, 2006 18:34

das waar, koop dan een snelle auto!

maar ik vind wel het leuke dat er gewoon een 2cil. eenden blok (visa) in blijft liggen, die toch lekker geluidje maakt (wel eend) lekker snel op toeren komt als je er een beetje aan sleuteld enz enz .. 't blijft gewon leuk vind ik en de techniek vind ik ook mooi!
een race auto wordt het nooit! maar als je erin zit, rijdt het wel lekker met een opgepepte visa/2cv ... je kunt teminste lekker scheuren, zonder dat je eigenlijk veel te hard gaat :lol:

catscit
Contacteer:

Bericht door catscit » do 18 mei, 2006 18:36

lekker scheuren zonder dat het veel te hard gaat kan ik met mijn ami ook, men neme een scherpe bocht...

Zoiezo, als je met een a type het circuit op gaat (waar je lekker kunt scheuren en enkel jezelf pijn doen!) zul je ontdekken dat de motor het probleem niet is. De bak en de remmen, da's het eerste waar je wat aan moet verbeteren.

Plaats reactie