Pagina 7 van 7

Geplaatst: di 28 jun, 2011 14:02
door Erasmo
ejfrolich schreef:Die vonk kan ook verbeterd door een Visa bobine. Dat werkt voor zowel DG als 123.
Nadat ik per ongeluk een visa bobine heb geplaatst in mijn eerste eend stond ik stil met zowel een kapotte bobine als een opgeblazen ontsteking.

In de Zeeburgtunnel, tijdens de spits :oops:

Geplaatst: di 28 jun, 2011 14:10
door Tom Duckpower
Ik heb een aantal opmerkingen...
ejfrolich schreef:Ik heb nog een kleine aanvulling:
Systemen zoals b.v. Velleman, die gebruik maken van de originele punten, zijn nuttig om de slijtage van de punten tegen te gaan en in die zin een aanvulling. Problemen met versleten nokken, kromme nokkenas en vervroeging d.m.v. gewichtjes blijven daar gewoon bestaan. In mijn ogen zijn dit soort aanvullingen op de originele ontsteking best nuttig toch zou ik gaan voor de extra voordelen van een nauwkeurige vervroeging en contacthoek. Hier heeft het blok duidelijk voordelen van en ook de portemonee vaart hier meer wel bij gezien de betere verbranding.
Kromme nokkenas blijf je ook last van houden bij een 123, omdat die door de nokkenas wordt aangestuurd.. En bij mijn weten lost een 123 het probleem van een kromme nokkenas niet opeens op..
ejfrolich schreef:Problemen met onze bobines kunnen worden ondervangen door in Engeland verkrijgbare bobines (zoek ff op het forum). Geen olie koeling en toch niet meer warm worden en een duidelijk sterkere vonk. Die vonk kan ook verbeterd door een Visa bobine. Dat werkt voor zowel DG als 123.
Gewone bobine voldoet ook gewoon. Bij mij al een jaar of wat. Zit een argentijnse in, en zelfs bij temperaturen zoals gister, is het met warme motor gewoon starten zonder gas bij te hoeven geven.
in die gele Harley Davidson bobines zit bij mijn weten ook olie om oververhitting te voorkomen. Er zijn zelfs HD-rijders die een 2cv bobine monteren omdat die gele problemen geven.
En visa bobines en 123 gaat niet altijd samen. Alleen de 123/EVO mag gebruikt worden in combinatie met een bruine bobine.

Geplaatst: di 28 jun, 2011 14:14
door ejfrolich
Ik kan me betere plaatsen voorstellen om stil te vallen...

Tja de info rond de bobine, die is niet gebaseerd op persoonlijke ervaring. Ik heb die info gejat van anderen en hier nogmaals neergezet. Er is dus sprake van plagiaat in deze. Toch maar even bij DG of 123 navraag doen.

De opmerking over de kromme nokkenas is in die zin terecht dat een 123 of DG ontsteking natuurlijk niet een kromme nokkenas weer recht maakt. Wat hooguit het geval is dat de contacthoek en timing niet meer afhangt van de puntjes. De magneetjes zorgen er voor de de elektronica weet wanneer er een vonk moet komen, welk toerental het blok draait, welke contacthoek dan wenselijk is en welke voorontsteking nodig is. Ook is hiermee dus het BDP te bepalen. Afwijkingen in de nokkenas kunnen worden herkend en weggeregeld.

Ten aanzien van het prijsverschil tussen DG of 123. Waar wij hier over "zeuren" is een prijsverschil van 30 euro. De vraag die dan bij mij weer opkomt is de levensduur afgezet tegen de kosten en natuurlijk de kwaliteit van de twee kandidaten. Kwaliteitsverschil is slechts vast te stellen door ervaringen van gebruikers. Hier tekenen zich de verschillen al duidelijk af. Ik doel hier vooral op de emotie rond de 2 kandidaten. Voorstanders van de een vinden de garantie en kwaliteit beter dan... Ik heb eens geprobeerd of er betrouwbare gegevens te vinden zijn. Het is me niet gelukt, Elke keer komt een soort geloof om de hoek. Kortom zonder gegevens over levensduur, bouw, kwaliteit van productie en gebruikt ontwerp en gebruikte componenten komen we hier niets verder. Wat ik kan zien is dat de garantie afhangt van de afspraken tussen de fabrikant en leverancier. Om die reden lijkt me hier een uitspraak lastig. Hooguit is dan de leverancier en de garantie die hij bied doorslaggevend. De prijs is hier dan ondergeschikt aan denk ik. 30 euro over 20.000km is... heel weinig! Ik kan er hooguit aan toevoegen dat ik prima ervaringen heb met de 123 voor mijn Volvo Amazon. Dat zit er nu ruim 60.000km in en werkt probleemloos. het is alleen een heel ander soort ding dan voor een 2CV. Over garantie weet ik dus weinig aangezien die niet nodig is geweest nog.

Mijn "ik neem mee op vakantie" lijstje is wel aangevuld met:
- reserve bobine
-Complete puntenonsteking (met nieuwe punten en condensator)
-afstel pen. (6mm boortje)
-Test lampje

Overigens helpt dit in de Zeeburger tunnel niet meer. Of bidden dan zin heeft durf ik ook te betwijfelen. Alles komt dan aan op het alert reageren van de verkeersleiding. Het hebben van alarmlichten kan dan wel aanvullend werken...

Wat wel nog kan bijdragen aan het gevoel in elk geval iets te doen wat de situatie positief kan bevorderen is... Het snel en geoefend (veel oefenen dus) open maken van het dak, achterstevoren op de stoel te gaan staan en resoluut het verkeer te regelen met de daarvoor geëigende gebaren (wellicht nog via Googel te vinden?) Bijkomend voordeel hiervan is dat het gevoel van onmacht kan worden verdreven om plaats te maken voor een gevoel de situatie weer geheel (Uiteraard is dit slechts een gevoel!) onder controle te hebben.

Geplaatst: di 28 jun, 2011 18:15
door supercees
en als je niet kan kiezen, dan zou ik gaan voor de bedenker van dit spul, dat mag best beloond worden.

ik heb met mijn laatste tank benzine zelfs 1 op 20,1 gereden met 2 volwassenen, 2 kinderen, hoop bagage, palmabak (geruchten gaan dat deze gunstig is voor je verbruik) en het dak open.

met puntjes is me dat nooit gelukt.

Geplaatst: vr 6 jul, 2012 12:37
door Mastenhose
Sorry voor de topic-kick, voor een topic waar meer dan een jaar niet in gepost is, maar ik hoopte door het lezen van dit topic een antwoord te vinden op de vraag wélke 123-ignition ik voor m'n 2cv6 Spécial van 1984 nodig heb.
Op de site kom ik 3 types tegen:
-123\2cv KLIK
-123\UNI KLIK
-123\EVO KLIK

Kan iemand mij adviseren welke ontsteking ik het beste kan aanschaffen?

Geplaatst: vr 6 jul, 2012 13:02
door ejfrolich
Als je geen speciale wensen als rijden op LPG of E85 hebt kun je volstaan met de simpelste van 123 of DG. Beiden werken uitstekend in een 2CV6

Ernst-Jan

Geplaatst: vr 6 jul, 2012 13:05
door ejfrolich
Voor Supercees,

Dat verhaal van die Palmabak is wel herkenbaar. Als je op een ligfiets een puntje maakt achter je zadel levert dat ook een enorme winst op. Je breekt de aanhangende wind geloof ik. Dus minder zuiging die de auto afremt...

Geplaatst: vr 6 jul, 2012 13:17
door David
Bij de 2cv club verkopen we beide types naast elkaar, 123 en DG

erjofrolich heeft 100% gelijk, er komt altijd een soort geloof om de hoek.
Iedereen heeft weer zijn eigen verhaal met slechte of goede ervaringen met het ene of het andere merk.

Als ik heel eerlijk ben heb ik niet het gevoel dat de verschillen groot zijn.

Ander argument wat voor mij wel mee zou kunnen wegen, is wel dat ik de bedenkers van systemen mijn sympathie gun.
Ik bedoel:
"better innovate than imitate"

Dus.........

Hier kom je nog geen steek verder mee :lol: :lol:

Geplaatst: vr 6 jul, 2012 13:28
door dyane_maniac
de gewone is in principe goed genoeg. die andere is handig als je bijvoorbeeld een oud motortype hebt, een 6V eend hebt of op gas rijdt en die laatste heeft nog een extra gadget met vacuum vervroeging ofzo. zal nog net iets beter zijn enzo, maar ik denk dat een "gewone" eendrijder aan een "gewone" 123 genoeg heeft

wat betreft keuze dg of 123:

idd better innovate than imitate. en laat ik het zo zeggen: met de eerste 123's (jaaaren terug) was nog wel eens wat mis. maar je hoefde maar een berichtje te sturen en je kreeg een nieuwe. dus de service van 123 is iig goed. over die ander heb ik geen verhalen gehoord (dus geen goede, maar ook geen slechte)

Geplaatst: vr 6 jul, 2012 14:39
door Mastenhose
Bedankt voor de reacties! Zo snel ook! (Y)
De keuze zal, gebaseerd op bovenstaande, gaan vallen op de 123\2cv

Iemand nog een tip voor een verkoopadres? Zag op de site wel een aantal verkoopadressen, maar niet allemaal erg dichtbij. Misschien een webwinkel o.i.d., ik zag ook in het bericht van David dat via 2cv club verkocht wordt?

Geplaatst: vr 6 jul, 2012 16:43
door ejfrolich
Ik heb ervaring met zowel 123 als DG. Ik zie niet wat de grote verschillen zijn in gebruik. Wel heb ik me laten vertellen dat de manier van elektronica gebruik anders is. Dat heeft dan te maken met filosofie van de ontwerper denk ik.

Ik zie weinig in het verhaal rond imitatie eerlijk gezegd en ik vind het ook wel zinnig dat er concurrentie is. Wat betreft garantie en service, die zijn vergelijkbaar. Bij 123 konden ze voor mijn Amazon een aangepaste curve programmeren zonder kosten. Voor DG werkt het net zo. Omruilen bij defect werkt ook bij beiden het zelfde.

Dus rij ik nu DG. In mijn vorige eend met 123. Ik kan geen verschil in gebruik ontdekken...

Geplaatst: vr 6 jul, 2012 19:01
door BasvanEerden
In de Burton zit een DG en in de Dyane een 123. Ik merk het verschil niet en met beide nog geen problemen gehad. In mijn bigbore blok komt een DG.

Geplaatst: do 26 jul, 2012 13:29
door Evan
Het bovenstaande verhaal van een visa bobine op DG gaat niet op tenzij de DGnition aangepast is ondertussen. Een kennis blies zijn dg nition op door plaatsing van een visa bobine (met lagere inwendige weerstand). :oops:
DG en 123 zijn inwendig niet te vergelijken. Ik denk dus ook niet dat het een kopie is. De 123 ziet er wel netter uit.
De DG is veel eenvoudiger opgebouwd. Ik vind hetzelfde blok met een 123 beter lopen dan met de DG (getest). DUs zal eerder een 123 kiezen, ook al kost het wat meer. Ik kan me de overweging om een DG te kopen wel voorstellen.

Geplaatst: do 26 jul, 2012 13:38
door hetwrak
Van 123 zijn ook alleen de uni en evo ook voor visa bobine gemaakt. Detecteert zelf welke bobine eraan hangt. Met de gewone zwarte 123 en een visa bobine springt je eend als een geit. (In België als een bok)

Geplaatst: vr 27 jul, 2012 06:32
door Kulio
Er bestaan ook elektronische ontstekingen die aangestuurd worden door de bladen van de ventilator. Als je een kromme as hebt dan heb je daar met de ontsteking geen last van. Ze zijn wel flink wat duurder dan DG of 123