power tube

flusc
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 347
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 09:29
Locatie: Gent

Bericht door flusc » di 23 mei, 2006 16:56

catscit schreef:En zonder injectie kom je nergens.
wie zegt dat?
ik weet een rover 2.0 die geen injectie heeft maar wel een supercharger en dat ding rijdt rete goed!
vroem vroem

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » di 23 mei, 2006 19:00

Ik zeg dat.
Dat er iemand is met een auto die best goed lijkt te rijden zegt natuurlijk bar weinig.

En ik wil ook nog wel uitleggen waarom.

bij een "geblazen" motor met carburateur heb je 2 opties.

- de blazer zit tussen carbu en motor. Dit is meest voorkomend bij een supercharger en weinig voorkomend bij een turbo. Bij een turbo omdat je dan mengsel door een hete turbo gaat trekken, da's gevaarlijk want mengsel en warmte gaan slecht samen, dan krijg je namelijk fik (backfire iemand?). De renault 5 gordini turbo had deze opstelling, was niet fijn, ik heb er een gehad. Verder ga je je aangezogen mengsel vervolgens comprimeren, dan heb je geen homogeen mengsel meer maar een plas brandstof in een hoop lucht. Gevolgen zijn slecht oppakken bij weinig toeren, weinig vermogen bij weinig toeren en een kollosaal brandstof verbruik. Dat je ook nog es niet kunt intercoolen hoef ik hopelijk niet uit te leggen.

- de blazer zit voor de carbu, dus carbu zit tussen blazer en motor.
Nu heb je een probleem, een carbu werkt normaal gezien met onderdruk. Maar als je blazer begint heb je geen onderdruk meer maar overdruk. oops. Maar is wel wat op te verzinnen. Je moet de vlotterkamer onder druk zetten, zorgen dat je vlotters niet imploderen, zorgen dat alles compensatie kanalen dichtzitten en nog wat truken. De r5 GT turbo had dit (ik heb er een gehad), en de lotus esprit ook (maar die laatste zag al snel het licht en ging naar injectie). Je kunt nu wel intercoolen dus dat scheelt al een berg.
Dus aangenomen dat je zo'n speciale carbu vindt of kunt bouwen gaat het misschien wel werken, maar als je bijv gasklep speling krijgt dan wordt het toch weer spannend en staat een motorbrand voor de deur!

Afgezien van deze 2 punten, zijn er hier goeie carbu tuners in de zaal? Want met een geblazen motor en carbu wordt het afstemmen van een carbu op de motor wel een heel ander verhaal.

Dus injectie is een must.

Maar geloof mij niet, lees een boek over geblazen motoren. Er zijn er plenty. Dan snap je de theorie en kun je iets meer gefundeerde argumenten aandragen in een discussie en je eigen mening vormen ipv alles van zien en horen zeggen.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 23 mei, 2006 19:17

U Riep? :lol:

Verhaal klopt helemaal Jeroen, ik ben er ook wel mee eens, echter in de motorwereld wordt het nog steeds toegepast en worden zelfs als standaard set zo verkocht (opstelling 1). Het zal waarschijnlijk niet goed gaan met een solex, maar er zijn dan ook veel beter afstelbare carbs in de handel. Veel gebruikt is de SU en natuurlijk de Kheihin vlakschuif.

En dat backfire, ach pijpje naar buiten, want daar wil ik toch mijn frisse lucht vandaan halen. Dus wie weet ooit een keer, als mijn blokkie goed is, dan ff steekvlammeke naar de Golf GTI :)

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » di 23 mei, 2006 21:06

een keihin met turbo / supercharger?
Probleem van de flatsides is dat ze een stuk moeilijker open en dicht gaan asl er aan gezogen of op geblazen wordt.
In de motorwereld wordt weinig gedaan met turbo's en superchargers.
Er zijn weinig turbo setups bij motoren die een breed inzet bereik hebben, is voor een motor ook weinig belangrijk natuurlijk. Maar met je auto wil je wel in de file kunnen rijden zonder alteveel ellende.

De metro turbo heeft een draw through setup met een su, is best redelijk af te stellen en door met de naald te kloten kom je ook een heel eind over een wat breder bereik maar het blijft behelpen.

Aangezien injectie tegenwoordig eenvoudig en goedkoop is zie ik het probleem niet. Niemand heeft blijkbaar angst van een turbo (al hoor ik veel geroep maar zie ik weinig actie), maar zodra er electronica een te pas komt haken de meeste toch af. Ik vraag me af of de mensen die op dit forum roepen over turbos en superchargers uberhaupt wel een carbu kunnen herbesproeieren (uitzonderingen daargelaten).

Ik ben zelf bezig met een turbo setup, maar ik ga meteen voor injectie.
Ik heb na avonturen met renault 5s, metro's, lotus esprits en ander factory engineerd spul wel genoeg gezien.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » di 23 mei, 2006 22:18

jeroen, mijn complimenten! ik vind dat je fantastisch schrijft en ontzettend leuk dat je na alle fabrieksturbo's nu zelf aan de gang gaat.

ik wou dat ik de tijd had om het ook allemaal te proberen, maar de projecten stapelen zich in rap tempo op.

zelf kan ik me ook wel vinden in de amerikaanse opstelling "nothing beats cubic inches", maar dan ben je met een eendenblok ook wel snel uitgesproken.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » di 23 mei, 2006 22:26

ja, erg leerzaam allemaal deze teksten :D leuk dat sommige mensen er zoveel over kunnen vertellen.. dit scheelt een boel proberen en martelen als je wat van plan bent! complimenten!!
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 24 mei, 2006 00:15

nou nou goedkoop, als ik het geld had had ik ook injectie, maar ik betaal voor een trubo 100 euri,'s en heb dan geen dure injectore, brandstofpowerrails, highpressure benzinepompen nodig. Om nog maar te zwijgen van mappings aanpassen etc etc. Gewoon eenvoudig en domme kracht suck through met een su'tje van 70 euri's.

Maar het zal tzt wel eens injectie worden, al is het maar vanwege de uitdaging. :D

PS Er wordt in de motorwereld heel veel gedaan met turbo's maar het vind allemaal plaats in kleine shops. Hayabusa is dan wel een moderne variant met 450PK, maar geloof me de oude cb's en kawa's worden nu nog getuned met turbo's en suck through. Je komt ze alleen niet tegen op marktplaats, maar dat wil niet zeggen dat daar niks gebeurt.

PS als ie klaar is wel weer mooie piccie's schieten he Jeroen ;) want het hoeft niet hard te gaan, als het mooi is dan is het ook goed :D

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » wo 24 mei, 2006 09:08

ik zit helemaal niet in de motorscene, wel in de bike engined cars dus mijn motor kennis is erg beperkt.

Injectie hoeft niet duur te zijn. Megasquirt, injectoren, lambda sonde en pomp van de sloop, ergens een laptop lenen en voor 250 euro ben je klaar.
Ik heb het meeste van m'n injectie spul gratis, gewoon naar de stapel dooie motoren lopen en vragen of je daar wat vanaf mag halen, als je zeg dat het is voor een eend op injectie schieten die sloop lui volledig in een deuk en krijg je best wat mee.

Als je voor de draw through gaat dan is een su inderdaad het eenvoudigst denk ik met de meeste kans van slagen. Als je ergens eentje van een metro turbo kunt vinden heb je een aardige basis naaldvorm denk ik. Over het aanpassen van su carbu's is heel veel geschreven, dat scheelt ook.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » wo 24 mei, 2006 13:15

In de nieuwsbrief van BCC staat dat zo'n power tube (ja daar ging dit topic over :wink: ) 0,9 bar druk geeft en winst van 1 tot 4 pk. Wat wil je dan eigenlijk bereiken met een turbo? Een redelijke turbo geeft toch ongeveer 0,9 á 1 bar druk?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 24 mei, 2006 13:28

haha, tuuurlijk. FF voor de duidelijkheid, low pressure turbo (Saab gebruikt dit) zit zo rond de 0,35Bar, voor tuning gebruik is 0,7 a 0,8 echt voldoende, als je tegen de 1 komt heb dan zou ik maar eens gaan denken aan gesmede zuigers. Die powertube zal wel o,09Bar leveren. Vergelijk het maar met RAM Air en dat soort technieken. PS al deze waardes zijn bovenop de standaard luchtdruk van 1 bar.

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » wo 24 mei, 2006 13:42

In de nieuwsbrief van BCC staat dat zo'n power tube (ja daar ging dit topic over ) 0,9 bar druk geeft en winst van 1 tot 4 pk.
Dit heb ik ook gelezen en leek mij erg onwaarschijnlijk. Ik heb ook een zelf gemaakte powertube in mijn eend en ik heb (geprobeert) de inlaat druk te meten door een tuinslang op de carterontluchtingsaansluiting van het luchtfilterhuis te plaatsen. Deze tuinslang heb ik vervolgens in U vorm in de auto gehangen en water in de U gezet. Tijdens het rijden of bij flink toeren maken bij stilstand (dit maakte niet uit) onstond er een verschil in waterstand tussen de kant van de slang die in het luchtfilterhuis zat en de kant die in de buitenlucht hing van (zo uit mijn hoofd) ongeveer 4 centimeter. Nadat ik dit had omgerekend kwan ik op een verschil van 0,04 bar. 0,9 bar klinkt dus mooi maar is in mijn ogen misschien wel boerenbedrog. (schend ik nu de/een gedragscode :roll: ?)

Er zijn nog wel meer redenen waarom 0,9 bar niet kan, als je 0,9 bar overdruk op de carburateur zet kan het wel eens zijn dat je de benzine er aan alle kanten uitdrukt (heb er geen ervaring mee).
Daarnaast zou een overdruk van 0,9 bar het vermogen theoretisch bijna moeten verdubbelen. Laat dit in praktijk nu een een winst zijn van rond de 50% zijn, dan zit er nog een tegenstrijdigheid in de combinatie van de 0,9 bar en dan maar 1 tot 4 pk winst :?: .

Groetjes Bart

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » wo 24 mei, 2006 14:39

Het leek mij ook sterk, misschien is het wel een type fout...
Misleiding lijkt me niet, het is een erg gemoedelijk bedrijf.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » wo 24 mei, 2006 16:21

ach, wat maakt 't verder ook uit.. die 1 tot 4 pk klopt wel aardig, en daar gaat het tenslotte toch om dacht ik..

en backfire, 'k heb ooit al eens een paar foto's gezien van jou turbo projeckt.. heb je die toevallig nog ergens :roll: vond ik wel mooi! alleen kan ze niet weer vinden :(
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » wo 24 mei, 2006 17:16

charleston tuning schreef:ach, wat maakt 't verder ook uit.. die 1 tot 4 pk klopt wel aardig, en daar gaat het tenslotte toch om dacht ik..
Dat dacht ik...

Ik kreeg alleen bij die power tube van onze zuiderburen een stuk slang met ribbels erbij :? Dat lijkt me niet de bedoeling, ik ben dus al aan het kijken naar een gladde.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » wo 24 mei, 2006 17:36

ik hem van bcc die werk heel goed en is lekker dik met niet te veel bochten

Plaats reactie