Pagina 7 van 7
Geplaatst: wo 8 jan, 2014 17:45
door achtpeter
Twécévé schreef:Op de eendencursus van 2CV4&6 Club werd verteld dat de eedenmotor is ontwikkelt voor 20W50...... Dat is dus de beste olie voor een eendenmotor.
Bij zeer lage temperaturen kan deze olie mogelijk startproblemen geven dus kun je 's winters eventueel rijden op 15W50, maar origineel is 20W50.
......W40 is niet goed voor je eendje.
Das echt flauwekul. 20W50 was in de jaren '60/begin jaren '70 state of the art. Sindsdien hebben de oliemaatschappijen niet stilgezeten. Als je 15W40 neemt met API specificatie SJ of hoger, heb je zomer en winter een betere smering dan met de ouderwetse 20W50. De meeste 20W50 oliën zijn nog ontwikkeld onder testprotocol API SF, SG of op zijn best SH. Dat wil ondermeer zeggen: die viscositeitsindex 50 geldt voor een korter temperatuurtraject. Als het echt heet wordt, smeert 15W40 API SJ beter dan 20W50 API SF. En als het echt koud is, natuurlijk ook.
Geplaatst: wo 8 jan, 2014 17:50
door TB
Als ik op de site van een grote oliefabrikant kijk dan geeft men de 15w40 aan voor de 2cv6. Ik ga hier gewoon vanuit en nog nooit problemen. Het gaat dan om een kwalitatief goede olie.
Ik neem gelijk aan dat de ontwikkeling echt niet stil gestaan heeft.
En als antwoord op de vraag van schermer. Is dat geen motorfiets olie? Bij motorfietsen wordt de motorolie ook gebruikt voor bijvoorbeeld de koppeling. Lijkt me dat de eigenschappen van de olie dan anders zijn.
Geplaatst: wo 8 jan, 2014 18:30
door voeteir
TB schreef:
En als antwoord op de vraag van schermer. Is dat geen motorfiets olie? Bij motorfietsen wordt de motorolie ook gebruikt voor bijvoorbeeld de koppeling. Lijkt me dat de eigenschappen van de olie dan anders zijn.
De enige boxer motorfietsen die ik ken zijn bmw motoren (of van bmw afgeleide russen) en deze hebben allemaal een droge koppeling. Dus misschien zitten in deze olie geen additieven voor de natte koppeling.
Het lijkt op het eerste zicht geschikt als iemand het echt wil gebruiken kan je altijd extra info vragen bij de fabrikant.
Geplaatst: wo 8 jan, 2014 19:04
door TB
voeteir schreef:TB schreef:
En als antwoord op de vraag van schermer. Is dat geen motorfiets olie? Bij motorfietsen wordt de motorolie ook gebruikt voor bijvoorbeeld de koppeling. Lijkt me dat de eigenschappen van de olie dan anders zijn.
De enige boxer motorfietsen die ik ken zijn bmw motoren (of van bmw afgeleide russen) en deze hebben allemaal een droge koppeling. Dus misschien zitten in deze olie geen additieven voor de natte koppeling.
Het lijkt op het eerste zicht geschikt als iemand het echt wil gebruiken kan je altijd extra info vragen bij de fabrikant.
Dat zou kunnen inderdaad! Mijn bmw motorfiets heeft wel een natte koppeling, maar is ook geen boxer.