En weer wat verder in de eend

Aansluiten van een radio, extra luidsprekers, versterkers, etc.
Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 5 feb, 2007 17:13

Als je een compo hebt dan kun je die tweeters laten vervallen, want dat is een deel van de composet. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Green-Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Green-Duckman » ma 5 feb, 2007 18:05

Ja dat is waar!!
2cv Vert Bambou '79

Erikjan
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Erikjan » ma 12 feb, 2007 13:32

Flying Duckman schreef:maar eh, hoe zit dat nu met die tweede accu? heb je een extra zware dynamo geplaatst en de accukabels in serie geplaatst of zo?
Dat zal wel parallel zijn anders heb je 24 volt dat is waarschijnlijk niet de bedoeling.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » di 27 mar, 2007 22:51

sow, nieuwe kist is gemaakt.

Woofer wordt nog wel warm, maar niet meer zo snel, en niet meer zo heel heet. Ben aan het testen geweest met 3 kisten die ik nog had staan. 1 kleinere, 45 liter, slotpoort, maar dat was het niet, ging niet zo hard (wel lager) en woofer sloeg niet optimaal uit.

huidige kist, 65 liter, ronde poort (van 10 cm dia)beetje aan poort lengte gesleuteld, speelde wel wat lagen in frequentie, maar minder hard.

huidige kist, groter, (70 liter) dikke slotpoort
en woofer slaat optimaal uit, frequntie is waarschijnlijk tikkie te laag, maar kan de lengte van de poort nog aanpassen (nu 70 cm=is errug lang) Maar dat zie ik na waggel wel.

Alleen nog ff kijken hoe ik alles in ga passen. Kist is 4kant, en dat past niet heel lekker achter de achterbank. Dus ik zit nog in dillemma. Achterbank is puur voor het gemak, zooi erop gooien, met meetings een bank bij je en doet mooi de audio verbergen.

Maar zonder bank kan ook, ik weet het nog niet, morgen maar es puzzelen, eerst alles eruit halen en dan kijken waar wat gaat passen. Mijn nieuwe install, met verse spullen lag al klaar, maar dat komt nu hoogstwaarschijnlijk in de BX. Kunnen we daar ook mee dreunen.

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » di 27 mar, 2007 23:09

Lekker bezig. Toch wel fijn zo in de polder he. De koeien zullen niet snel klagen over de herrie-overlast. :lol:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » di 27 mar, 2007 23:40

je houd dus wel dezelfde woofer als ik het goed als ik het goed begrijp?
wijk je dan van de aangegeven liters af? of zit daartussen ook nog weer groot verschil?

Mijn eigen kist is voor een gesloten kist goed (als je naar de liters kijkt die staan voorgeschreven) toch na enig testen speelt ie veel mooie met een poort erin van rond 8 cm?? :roll:
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » wo 28 mar, 2007 09:29

Ik hou nu dezelfde woofer. Maar omdat ik 2 keer zoveel vermogen erop heb staan als zeg maar ideaal aangegeven, veranderen alle parameters van de woofer. Dus, mijn woofer is 600 rms. Dan is mijn oude kist perfect. Maar, omdat ik een versterker erop heb aangesloten die 1200 rms levert, klopt er van die kist niets meer. Ik ben lang aan het tobben geweest met poorten enz, omdat ik de kist niet wilde veranderen, omdat ik het wel mooi vond staan, zoals het er nu (nog) inzit. Maar, feit is wel, dat als ik zo blijf spelen, en ik doe wedstrijden en zo nu en dan es lekker knallen, dat ik het risico loop mijn woofer stuk te spelen. Dat risico neem ik sowieso wel door er meer vermogen op te zetten dan eigenlijk de bedoeling is. Normaal is een beetje over vermogen wel prettig, dan hoeft je versterker niet zo vreselijk tot de max te werken, en voorkom je dat het snel kan gaan vervormen. Maar het dubbele, das wel een beetje veel van het goede, maar ik heb het, dus wil ik het ook werkend hebben, lol.

Ik heb nu gewoon uitgeprobeerd met kisten, wanneer mijn woofer op gehoor harder klonk en op gevoel niet meer zo (snel) warm werd. Daar is nou deze kist uitgekomen. Wat ik al zei, perfect zal ie nog niet zijn, maar dat kan ik met de lengte van de poort nog een end "tunen".

Het gaat in ieder geval, voor mijn gevoel een stukkie harder. En uit reslutaten van mensen met dezelfde woofer blijkt ook dat het aantal db's dat ik eruit haalde (136.9) niet het max is. Er kan meer uit, die woofer had nog wat potentie, lol. Dat probeer ik op deze manier toch te krijgen.

CT. In principe is het zo, dat een gelsoten kist kleiner zal zijn dan een kist met een poort erin. Maar, dat hangt ook weer samen met het vermogen dat je erop zet.

Voor Dolf ben ik met een ontwerp bezig voor zijn woofer, die zal ook moeten gaan verbouwen voor een optimaal resultaat.

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V1.0 = Crashed

wouter87
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door wouter87 » wo 28 mar, 2007 13:00

ik heb even een klein vraagje wat ik ben vergeten te stellen zondag in gemert. ik heb van blaupunkt de gtx 173. als ik kijk op de doos staat er 180 watt maxx en nominaal 45 watt. als ik mijn radio hard zet wil het gaan vervormen (bass begint te kraken) nu weet ik dus nooit waar dit aan ligt. als ik een versterker met sub in mijn auto leg kan ik dan harder omdat dan de lage tonen naar de bas gaan of blijft het dan kraken en heb ik gewoon veel te zwakke speakers.
C'est une bonne voiture

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » wo 28 mar, 2007 13:07

Klein beetje uitleg.

Je radio kan niet zoveel vermogen leveren, staat wel op 4 keer 50 watt, maar, daar blijft werkelijk maar hooguit 4 keer 20 watt van over. Wat er dus gebeurd, is dat je radio dus continu op zijn max moet presteren om het geluid op je gewenste sterkte te leveren.

De lage tonen "verbruiken" het meeste stroom, vermogen. Je hebt om de lage tonen hard te laten gaan, dus het meeste vermogen nodig. Als je dus een kleine versterker met een klein subje zou hebben, dan kun je de frontset gebruiken voor je mid en hoog weergave, waardoor de radio minder moeite zal hebben om die uit te sturen en dus minder zal vervormen.

Het mooiste zou in jouw geval zijn, als je een radio hebt met een sub utigang. Dan kun je op je radio de bass helelmaal uit draaien, terwijl je sub uitgang gewoon bass blijft versturen naar je versterker en subwoofer.

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V1.0 = Crashed

wouter87
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door wouter87 » wo 28 mar, 2007 13:10

eff checken of ik die heb.
C'est une bonne voiture

wouter87
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door wouter87 » wo 28 mar, 2007 13:12

ik kan het niet één twee drie vinden en de radio is momenteel niet aanwezig ik post vanavond nog wel eff of ik um heb
C'est une bonne voiture

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » wo 28 mar, 2007 16:39

ik denk het haast niet, of je moet een duurdere type hebben? sommige radio's hebben in het menu wel staan "subwoofer", maar in werkelijkheid helemaal geen aparte suwwoofer uitgang :wink:

wouter87
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door wouter87 » wo 28 mar, 2007 16:59

nou ik weet dat ik twee van die gewone uitgangen heb met zo'n rode en witte stekker maar nu weet ik niet of dat één in en één out is. maar je kan toch ook een versterker kopen met een aparte regelbare sub uitgang of nie?
C'est une bonne voiture

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » wo 28 mar, 2007 17:03

op de versterker kun je vaak wel in "sub stand" zetten, maar als jue dan de bas op je radio wegdraaid gaat die op je versterker dus mee, en dat is denk ik wat spookeend bedoeld, als je een aparte substand hebt op je radio blijft die altijd bas geven!

nu zijn er wel versterkers (heb zelf een infiniti waarop dit kan) waar je de bas per kanaal op de versterker helemaal weg kan draaien, en bijvoorbeeld van het andere kanaal niet.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » wo 28 mar, 2007 20:28

Tja, maar dan kom je wel meteen wat duurder uit, omdat je dan alweer een 4 kanaler nodig hebt (2 bruggen voor de sub, 2 over voor de frontset)

Zou wel mijn advies zijn hoor, lol. Ik heb nog wel het een en ander liggen aan spullen, alleen geen 4 kanaler meer.

Speakers, 10 , 13, 16.5 cm (coax en compo's) en nog een lief klein 10 inch subje, evt ook met versterkertje erbij.

Laat maar weten wat je zoekt. via pb of mail dan even, is allemaal nieuw spul.
Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V1.0 = Crashed

Plaats reactie