Chassis ontroesten en behandelen.
Ik heb mijn eend altijd in 't onderhoud bij een beungarage op de Veluwe. Die man heeft bij Citroen-garages gewerkt in de tijd dat de eend een gangbare auto was. Hij kan een eend blindelins repareren en zo'n beetje de enige garage die je niet bedriegd en dat voor een goedkoop tarief. Toevallig kan hij ook nog lassen, dat zal niet zo netjes gebeuren als bij Sander Aalderink bijvoorbeeld maar je betaald dan ook minder.
Het zal hem zeker lukken die eend weer door de APk te krijgen. Dat is het probleem niet.
Zal alleen afweging moeten maken. Aangezien de kwaliteit van het imitatiechassis niet goed is, is het niet reeel om nieuwe balken, vloerplaten en bodem erin te laten zetten. Medo omdat het 5 jaar gelden al gedaan is. Ga mijn beunhaas dan ook eens vragen hoe hij tegen mijn eend aankijkt.
Zat ook te denken dat ik mn eend kan wegdoen. AX voor paar honderd euro kopen als 2e auto. Dan wel een goede eend aanschaffen (wegenbelastingvrij) voor 3 a 4.000 euro en deze (gratis) bij iemand stallen en alleen bij mooi weer gebruiken.
Alleen ben gehecht aan mijn huidige eend: 1e auto, in getrouwd, mee rondgetrokken door Noorwegen etc.
Het zal hem zeker lukken die eend weer door de APk te krijgen. Dat is het probleem niet.
Zal alleen afweging moeten maken. Aangezien de kwaliteit van het imitatiechassis niet goed is, is het niet reeel om nieuwe balken, vloerplaten en bodem erin te laten zetten. Medo omdat het 5 jaar gelden al gedaan is. Ga mijn beunhaas dan ook eens vragen hoe hij tegen mijn eend aankijkt.
Zat ook te denken dat ik mn eend kan wegdoen. AX voor paar honderd euro kopen als 2e auto. Dan wel een goede eend aanschaffen (wegenbelastingvrij) voor 3 a 4.000 euro en deze (gratis) bij iemand stallen en alleen bij mooi weer gebruiken.
Alleen ben gehecht aan mijn huidige eend: 1e auto, in getrouwd, mee rondgetrokken door Noorwegen etc.
Dat geld heb ik er 5 jaar geleden ook al aan uitgegeven (met de bedoeling voor de 1e 15 jaar klaar te zijn). Zit nu gewoon niet meer in de portemonnee. Kan ik net zo goed voor deze gaan:
http://auto.marktplaats.nl/citroen/1192 ... -1987.html
Bijna 100.000 km minder op de teller en gegalvaniseerd chassis. Met nog wat geld voor mn huidige eend ben ik misschien 1500 a 2000 kwijt.
Maar voorlopig eerst even rustig over nadenken, het verlies van mn RZ-01-YT verwerken. Kijken hoe de garage waar ik chassiswissel heb laten doen reageert en eens kijken wat mijn eigen garage over mn eend zegt. In hem heb ik meer vertrouwen dan in een eendenboer namelijk.
En misschien sowieso een idee om eend in een schuur te knallen en goedkope AX als 2e autootje aan te schaffen. Dat bespaart de eend eend hoop.
http://auto.marktplaats.nl/citroen/1192 ... -1987.html
Bijna 100.000 km minder op de teller en gegalvaniseerd chassis. Met nog wat geld voor mn huidige eend ben ik misschien 1500 a 2000 kwijt.
Maar voorlopig eerst even rustig over nadenken, het verlies van mn RZ-01-YT verwerken. Kijken hoe de garage waar ik chassiswissel heb laten doen reageert en eens kijken wat mijn eigen garage over mn eend zegt. In hem heb ik meer vertrouwen dan in een eendenboer namelijk.
En misschien sowieso een idee om eend in een schuur te knallen en goedkope AX als 2e autootje aan te schaffen. Dat bespaart de eend eend hoop.
kHeb beroerd geslapen vanacht
Pas na 01.00 in slaap gevallen en om 04.00 al wakker geworden.
Eend weg doen - eend niet wegdoen, AX aanschaffen - geen AX aanschaffen, andere eend kopen - geen andere eend kopen etc.
Morgen heb ik vrij en dan zal ik bij daglicht wat foto's maken van de slechte plekken en hier plaatsen. Die gebruik ik dan gelijk om van de week naar die garage te mailen.

Eend weg doen - eend niet wegdoen, AX aanschaffen - geen AX aanschaffen, andere eend kopen - geen andere eend kopen etc.
Morgen heb ik vrij en dan zal ik bij daglicht wat foto's maken van de slechte plekken en hier plaatsen. Die gebruik ik dan gelijk om van de week naar die garage te mailen.
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Kun je de eend ergens stallen? Want dan zou je een AX kunnen kopen en op je gemak de eend zelf goed aanpakken.
Koets kun je laten lassen en goed bijwerken met roestwerende middelen, zoals hierboven al beschreven is en het chassis zou ik volspuiten met Owatrol, dat kruipt goed in alle naadjes en randjes, dat zal de roest wel weer een tijd afremmen.
Met een andere eend, weet je ook niet wat je in huis haalt he. Van deze ken je de geschiedenis en dan heb je ook nog de emotionele waarde.
Koets kun je laten lassen en goed bijwerken met roestwerende middelen, zoals hierboven al beschreven is en het chassis zou ik volspuiten met Owatrol, dat kruipt goed in alle naadjes en randjes, dat zal de roest wel weer een tijd afremmen.
Met een andere eend, weet je ook niet wat je in huis haalt he. Van deze ken je de geschiedenis en dan heb je ook nog de emotionele waarde.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
k sluit me bij Punky aan, er staat inderdaad wat er allemaal aan gedaan is. Maar dat was bij jou 5 jaar geleden ook het geval, hoe is het gedaan. Als je een cosmetisch mooie eend heb met een galv chassis en wat er allemaal aan vervangen is.....dan is dat geld eigenlijk te weinig en zit je over een paar jaar met dezelfde gebakken spreekwoordelijke peren.
Koop een ax, trek je eend van dat chassis af en begin opnieuw. Heb je ook weer, op ten duur weliswaar weer veel plezier van...en genoegdoening.
Succes met je keuze.
psje, ik werk bij rijnsweerd dus als je wil kan ik ook eens eenblik werpen.
Koop een ax, trek je eend van dat chassis af en begin opnieuw. Heb je ook weer, op ten duur weliswaar weer veel plezier van...en genoegdoening.
Succes met je keuze.
psje, ik werk bij rijnsweerd dus als je wil kan ik ook eens eenblik werpen.
Ik wacht wat de garage erover gaat zeggen ('doei, en veel succes' waarschijnlijk) en wat mijn eigen eendenboer zegt. Hoeveel het me gaat kosten om dr door de APK te krijgen. Misschien is dat voor hem geen probleem, net zo lang tot de motor ook slecht wordt en de eend echt op is.
Van 't chassis trekken is voor mij geen optie. Allereerst heb ik er de ruimte niet voor (zit in een rijtjeswoning zonder garage in een duur deel van het land), ben helaas niet handig genoeg (nog nooit een lasapparaat vastgehad). Niet dat ik allemaal beren op de weg wil zien maar kmoet wel een beetje reel blijven.
Dat de binnenschermen slecht waren wist ik. Wilde deze ook t.z.t laten vervangen. Maar nu ik weet dat ik een beroerd imitatiechassis heb en voetenbak en balken slecht zijn heb ik de moed eigenlijk opgegeven.
Van 't chassis trekken is voor mij geen optie. Allereerst heb ik er de ruimte niet voor (zit in een rijtjeswoning zonder garage in een duur deel van het land), ben helaas niet handig genoeg (nog nooit een lasapparaat vastgehad). Niet dat ik allemaal beren op de weg wil zien maar kmoet wel een beetje reel blijven.
Dat de binnenschermen slecht waren wist ik. Wilde deze ook t.z.t laten vervangen. Maar nu ik weet dat ik een beroerd imitatiechassis heb en voetenbak en balken slecht zijn heb ik de moed eigenlijk opgegeven.
Ow, nou ja, dat zou mooi meegenomen zijn.
Heb tijd terug overigens een fotot gemaakt van de binnenkant van het chassis. Mij zegt het niet zoveel. Ik zie vooral Tectyl ML dus dat lijkt goed te zitten.


Heb tijd terug overigens een fotot gemaakt van de binnenkant van het chassis. Mij zegt het niet zoveel. Ik zie vooral Tectyl ML dus dat lijkt goed te zitten.


Laatst gewijzigd door Twécévé op di 23 okt, 2007 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2688
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
ziet er opzich netjes uit zo hoor!
volgensmij is het allemaal niet zo erg.
gewoon een kwestie van de binnenboel nog een keer met ML tectyl behandelen, de roest aan het chassis schuren en in de menie zetten (liefst loodmenie) en dan afwerken met een enigzins flexibele verf, liefst 2 lagen. Dan komt de roest echt niet zo snel meer terug.
volgensmij is het allemaal niet zo erg.
gewoon een kwestie van de binnenboel nog een keer met ML tectyl behandelen, de roest aan het chassis schuren en in de menie zetten (liefst loodmenie) en dan afwerken met een enigzins flexibele verf, liefst 2 lagen. Dan komt de roest echt niet zo snel meer terug.
Ik zal nog eens kijken of het morgen lukt om met de camera de zijwand te fotograveren (wat je nu ziet is volgens mij zo'n schot/balk die door het chassis loopt). Want daar zit immers ook aan de buitenkant de roest.
Afgelopen tijd 3 grote bussen tectyl ML erin gespoten (leuk werk trouwens). Spuit je het achter in de balken, na een tijdje zie je aan de zijkant (bij die gaatjes) maar vooral vooraan de tectyl eruit walmen.
Qua buitenkant ziet de eend er verder wel prima uit. Maar ja, onder de vleugeltjes he.
http://img470.imageshack.us/my.php?imag ... 177hg2.jpg
Afgelopen tijd 3 grote bussen tectyl ML erin gespoten (leuk werk trouwens). Spuit je het achter in de balken, na een tijdje zie je aan de zijkant (bij die gaatjes) maar vooral vooraan de tectyl eruit walmen.
Qua buitenkant ziet de eend er verder wel prima uit. Maar ja, onder de vleugeltjes he.
http://img470.imageshack.us/my.php?imag ... 177hg2.jpg
Hierbij een serie foto’s van mijn eend, zojuist geschoten. Kan me zeker niet voorstellen dat ze zo door de APK gaat komen.
Omdat het teveel foto’s zijn om hier te plaatsen geef ik de link http://www.mijnalbum.nl/Album=KT3H46D4 (als je op de foto’s klikt kun je ze zeer groot krijgen).
Een paar foto’s zet ik hier neer ivm een toelichting.
De linkerbodemplaat prik je zowel bij de voetenbak als bij de zijbalk om meerdere plekken doorheen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-W7KFH4GV.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OL6LWEZ7.jpg
Rechterbodem lijkt wel goed te zijn
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XQSOXYAZ.jpg
Het linkerachterscherm wat er 2 jaar geleden nieuw opgezet is na een aanrijding. De roest bubbelt bij de schroeven aan alle kanten tevoorschijn.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KECA7D44.jpg
Ook zit er een gebarsten blaas in het spuitwerk waar het ook aan het roesten is.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3X7MAJBE.jpg
Het ‘bevestigingspunt’ van de gordel…
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HLQY6CLP.jpg
Omdat het teveel foto’s zijn om hier te plaatsen geef ik de link http://www.mijnalbum.nl/Album=KT3H46D4 (als je op de foto’s klikt kun je ze zeer groot krijgen).
Een paar foto’s zet ik hier neer ivm een toelichting.
De linkerbodemplaat prik je zowel bij de voetenbak als bij de zijbalk om meerdere plekken doorheen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-W7KFH4GV.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OL6LWEZ7.jpg
Rechterbodem lijkt wel goed te zijn
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XQSOXYAZ.jpg
Het linkerachterscherm wat er 2 jaar geleden nieuw opgezet is na een aanrijding. De roest bubbelt bij de schroeven aan alle kanten tevoorschijn.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KECA7D44.jpg
Ook zit er een gebarsten blaas in het spuitwerk waar het ook aan het roesten is.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3X7MAJBE.jpg
Het ‘bevestigingspunt’ van de gordel…
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HLQY6CLP.jpg
-
- Heavy user
- Berichten: 2861
- Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
- Locatie: Eindhoven de geksteeeh
afgezien van je dorpels, is het lelijk, maar geen afkeur volgens mij! Bovendien lijkt de bodem mij nog aardig hard. En als je in een duur deel van het land woont, is je nieuwe eend ergens stallen en een ax kopen ook geen rendabel idee, houdt dan in ieder geval deze nog 
houdt gewoon je eend, je weet wat je er aan hebt, je kent z'n dingen en eigenaardigheden. Koop die ax, en doe je eend nog niet weg, die kan nog geruime tijd op de parkeerplek staan tot je er uit bent wat je er mee gaat/kunt doen

houdt gewoon je eend, je weet wat je er aan hebt, je kent z'n dingen en eigenaardigheden. Koop die ax, en doe je eend nog niet weg, die kan nog geruime tijd op de parkeerplek staan tot je er uit bent wat je er mee gaat/kunt doen

Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
Al veel lopen dubben van de week. Stel dat ik een AX heb en de eend in de schuur heb staan. Wat rijd ik er dan nog mee, weg eendengevoel, weg meepraten hier op het forum.
Eens naar het eendje staan staren, kga een oplossing proberen te vinden om de eend op te knappen. En eerlijk gezegd heb ik het een beetje gehad met eendengarages, ik mis de liefde. Maar eens kijken of er een goede particulier is die netjes kan lassen.
Bovendien wil ik de koets er zelf weer opzetten. Want dan kan ik gelijk de bovenkant van mn chassis schrobben, in de RX zetten en ook de binnenkant nog eens 10 x makkelijker bekijken en extra behandelen. Als ik mn eend bij garage laat opknappen moet ik maar weer geloven dat de onderzijde van de koets goed behandeld is. Als ik zelf de onderkant duimdik insmeer weet ik tenmiste zeker dat er wat tegen de roest is gedaan.
Als het net laswerk is met goed plaatmateriaal (geen slechte immitatie dus) en ik behandel het vooraf goed (buitenkant achterschermen goed insmeren bijvoorbeeld. Dan moet het toch zeker 10 -15 jaar goed gaan lijkt me. Dus niet dat ik over 5 jaar weer naar de voetenbak kan laten kijken.
Eerst maar eens allemaal mails sturen voor prijzen. Ook eens inventariseren wat een AX kost in aanschaf, benzine, wegenbelasting en verzekering (eend kan ik waarschijnlijk gratis stallen...).
Zomaar wat bespiegelingen van de afgelopen dagen.
Eens naar het eendje staan staren, kga een oplossing proberen te vinden om de eend op te knappen. En eerlijk gezegd heb ik het een beetje gehad met eendengarages, ik mis de liefde. Maar eens kijken of er een goede particulier is die netjes kan lassen.
Bovendien wil ik de koets er zelf weer opzetten. Want dan kan ik gelijk de bovenkant van mn chassis schrobben, in de RX zetten en ook de binnenkant nog eens 10 x makkelijker bekijken en extra behandelen. Als ik mn eend bij garage laat opknappen moet ik maar weer geloven dat de onderzijde van de koets goed behandeld is. Als ik zelf de onderkant duimdik insmeer weet ik tenmiste zeker dat er wat tegen de roest is gedaan.
Als het net laswerk is met goed plaatmateriaal (geen slechte immitatie dus) en ik behandel het vooraf goed (buitenkant achterschermen goed insmeren bijvoorbeeld. Dan moet het toch zeker 10 -15 jaar goed gaan lijkt me. Dus niet dat ik over 5 jaar weer naar de voetenbak kan laten kijken.
Eerst maar eens allemaal mails sturen voor prijzen. Ook eens inventariseren wat een AX kost in aanschaf, benzine, wegenbelasting en verzekering (eend kan ik waarschijnlijk gratis stallen...).
Zomaar wat bespiegelingen van de afgelopen dagen.