big bore of niet??

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 8 aug, 2007 10:26

Kan die te hoge compressie er ook niks mee te maken hebben trouwens? :roll:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Wim van den Bergh
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: di 26 jun, 2007 14:02
Locatie: Kraggenburg
Contacteer:

Bericht door Wim van den Bergh » wo 8 aug, 2007 10:42

Maurice schreef:Een big bore set bestaat uit visa zuiger en cylinders die je op een 2cv blok schroeft. Het zijn geen opgeboorde 2cv cylinders! De dikte van de wand speelt er dus helemaal geen rol!
Een Big Bang set bestaat uit Visa zuigers in opgeboorde 2CV cilinders omdat de cilinders van de Visa niet passen op een 2CV blok. Omdat de originele VISA zuigers van Mahle niet meer te krijgen zijn worden vaak "overmaat" zuigers van andere kwaliteit gebruikt en moet de cilinderwand van de 2CV cilinder net even te veel worden opgeboord met koelingproblemen en vastlopers tot gevolg.

Gewoon een VISA blok plaatsen met aangepaste DG ontsteking van Godfried van den Bergh uit Ophemert zodat je je bak niet hoeft aan te passen en je de VISA computer en de sensoren niet nodig hebt (hetgeen je een heleboel draden onder de kap scheelt).
1984 Le Patron 3 / 1986 BX 1.4 RE / 1997 Saxo 1.6 SX automaat / 2012 DS3 HDI EGS

http://www.nwpvandenbergh.nl/citro-gekte/wagens.html

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 8 aug, 2007 11:17

Er is wel de mogelijkheid om visa cilinders op een 2cv blok te monteren, zoals hier ook is aangegeven. Kwestie van het blok laten aanpassen, waardoor je de brilrubbers niet meer nodig hebt. Heb je ook geen aangepaste onsteking nodig en past de bak ook zonder problemen. Wat veel belangrijker is, is de Visa krukas, de lagers van deze krukas zijn beter dan die van de 2cv. Of je moet je krukas ook laten aanpassen.

Ramon kennende knalt ie er lekker hard mee, wat hij even vergeet is dat als er niet genoeg ruimte tussen cilinder en zuiger zit deze automatisch vast gaat zitten.

Een opgeboorde luchtgekoelde motor met zoveel cc inhoud per cilinder kan goed een speling hebben van 0,09 tot 0,12mm puur om de uitzettng op te heffen bij een warme motor.

Wim van den Bergh
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: di 26 jun, 2007 14:02
Locatie: Kraggenburg
Contacteer:

Bericht door Wim van den Bergh » do 9 aug, 2007 10:37

backfire schreef:Er is wel de mogelijkheid om visa cilinders op een 2cv blok te monteren.
Als je moest kiezen tussen een VISA blok of een 2CV blok maar dan met bovenstaande aanpassing wat zou het voor jou dan worden ?
1984 Le Patron 3 / 1986 BX 1.4 RE / 1997 Saxo 1.6 SX automaat / 2012 DS3 HDI EGS

http://www.nwpvandenbergh.nl/citro-gekte/wagens.html

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 9 aug, 2007 12:39

een 2cv blok, omdat het blok sterker is dan visa blok, er gaan verhalen de rondte dat visa blokjes nog wel eens splijten als ze extreem opgevoerd worden.

Resumé
2cv blok met aangepaste 2cv krukas identiek aan visa krukas, gesmeede drijfstangen, gesmeede zuigers, Visa cilinders.

Yeps, maar heb van Godfried een goed visa blokje (na wat kleine ruilacties) indertijd kunnen kopen voor 300 gulden.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » do 9 aug, 2007 13:10

tjerk.

ik zet natuurlijk altijd alles vast op de juiste momenten. ik koop niet zomaar een nieuwe krukas as ik stik van de blokken.
net zo lang proberen tot ik de juiste heb gevonden. die tik had volgens een kenner niks te maken met een krukas, maar meer iets met een nokkenas. mijn probleem was dat ik zoveel compressie had dat de moter ging pingelen, naturrlijk heb ik octaan booster geprobeerd en onsteking en dergelijke, begrijp me niet verkeerd maar ik weet wel een beetje waar ik mee bezig ben, echter rijd ik 60.000 km per jaar met mijn eend dus ik moet veel sleutelen om alles werkend te houden. de big bore heeft het mooi 12000 km gedaan, over mijn rijgedrag kan nog wel wat gezegt worden idd backfire. ik plank hem bijna altijd en ik beschik niet over een temp meter, dus waarschijnlijk is ie te warm geworden.

ik heb nu zon 5 moterblokjes in elkaar gezet en nooit problemen ondervonden. dit is de eerste keer dat er tikjes en pingeltjes voor komen, en dan juist met deze big bore en dat vind ik vreemd.

ik hoop dat jullie begrijpen hoe ik werk en niet zomaar roepen over hoe jullie denken dat ik werk.

Wim van den Bergh
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: di 26 jun, 2007 14:02
Locatie: Kraggenburg
Contacteer:

Bericht door Wim van den Bergh » do 9 aug, 2007 14:47

Ramon2cv schreef:ik hoop dat jullie begrijpen hoe ik werk en niet zomaar roepen over hoe jullie denken dat ik werk.
Ik denk bijna nooit dus bovenstaande zal niet snel voorkomen. Jou rijstijl is die van de opschietende eendrijder: gasgeven en weinig remmen, das dus normaal.
1984 Le Patron 3 / 1986 BX 1.4 RE / 1997 Saxo 1.6 SX automaat / 2012 DS3 HDI EGS

http://www.nwpvandenbergh.nl/citro-gekte/wagens.html

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » do 9 aug, 2007 20:05

Wim van den Bergh schreef: gasgeven en weinig remmen, das dus normaal.
Zo hoor je toch met een eend te rijden? Het gaspedaal is toch een AAN/UIT schakelaar dacht ik altijd
beter 1 kitcar in de schuur, dan 10 eenden op de sloop

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 9 aug, 2007 20:11

met een orginele eend wel, maar zo'n bigbore vergt iets meer van het blokkie.

Misschien niet onverstandig Ramon om een keer een setje op de kop te tikken voor olietemp meter en oliedruk. Je weet die race eenden hebben niet voor niets van die enorme oliekoelers ;)

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » do 9 aug, 2007 20:17

ja lijkt me wel handig eers mijn lambda aansluiten, weet iemand waar je een metertje kan kopen?

maar vooralsnog, het is de enige set die ik ken die pingelt en zo hoege compressie heeft, nog nooit probleme gehoort van andere big bore sets

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 9 aug, 2007 20:21

zelf maken Ramon.

Volgens mij zijn ze ook wel te koop voor een kleine 40 euro ff googlen.

Volgens mij heb ik nog ergens een bouwtekening liggen.

PS vergeet niet minimaal 3 of 4 draads lambdasonde hej. ;)

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » do 9 aug, 2007 22:09

Ik heb mij lambda kastje van BCCP, en de sondes uit een een BX 1.4 en een 306 1.4, een bosch sonde geloof ik. Zo'n kastje kost idd zo'n 40 euro geloof ik en een sonde ongeveer 10 euro op de sloop, de sonde kun je ook bij BCCP nieuw kopen maar dan istie veel duurder...

Groetjes, Bart

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » do 9 aug, 2007 22:13

Hey Ramon,

Was ook echt niet negatief bedoeld hoor........
Maar ik dacht gewoon, na 3 blokken nog? en omdat er elke keer wat anders de kop op leek te steken, vandaar. Ik rij nou 15.000 km met mijn set, en ik rij ook niet echt rustig, warm rijden en planken met dat ding, maar ik heb nog geen verkeerde klap gehad. Ik twijfel ook niet aan je aanhaal momenten, maar ik kan me wat voorstellen bij de zoveelste tegenvaller en je niet fijn voelen en snel werken enz enz. Je bent net als ik ook mens, toch?

Nu er zo ondertussen oplossingen komen om te rijden met een vias blok zonder computer, lijkt me ook wel wat, maar goed, ik heb een bigbore er nou inzitten, dus ik ga voorlopig ff zo blijven.

Nogmaals, ik kan alleen maar hopen dat je er ooit achter komt waar het vandaan komt.

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » wo 15 aug, 2007 12:21

alles valt onder de service en ik krijg een nieuwe zuiger en cilinder. fijn!!

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » wo 15 aug, 2007 12:38

Goed nieuws Ramon, er bestaat nog wel goede service :wink:
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

Plaats reactie