big bore of niet??
-
- Gebruiker
- Berichten: 126
- Lid geworden op: di 26 jun, 2007 14:02
- Locatie: Kraggenburg
- Contacteer:
Een Big Bang set bestaat uit Visa zuigers in opgeboorde 2CV cilinders omdat de cilinders van de Visa niet passen op een 2CV blok. Omdat de originele VISA zuigers van Mahle niet meer te krijgen zijn worden vaak "overmaat" zuigers van andere kwaliteit gebruikt en moet de cilinderwand van de 2CV cilinder net even te veel worden opgeboord met koelingproblemen en vastlopers tot gevolg.Maurice schreef:Een big bore set bestaat uit visa zuiger en cylinders die je op een 2cv blok schroeft. Het zijn geen opgeboorde 2cv cylinders! De dikte van de wand speelt er dus helemaal geen rol!
Gewoon een VISA blok plaatsen met aangepaste DG ontsteking van Godfried van den Bergh uit Ophemert zodat je je bak niet hoeft aan te passen en je de VISA computer en de sensoren niet nodig hebt (hetgeen je een heleboel draden onder de kap scheelt).
1984 Le Patron 3 / 1986 BX 1.4 RE / 1997 Saxo 1.6 SX automaat / 2012 DS3 HDI EGS
http://www.nwpvandenbergh.nl/citro-gekte/wagens.html
http://www.nwpvandenbergh.nl/citro-gekte/wagens.html
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Er is wel de mogelijkheid om visa cilinders op een 2cv blok te monteren, zoals hier ook is aangegeven. Kwestie van het blok laten aanpassen, waardoor je de brilrubbers niet meer nodig hebt. Heb je ook geen aangepaste onsteking nodig en past de bak ook zonder problemen. Wat veel belangrijker is, is de Visa krukas, de lagers van deze krukas zijn beter dan die van de 2cv. Of je moet je krukas ook laten aanpassen.
Ramon kennende knalt ie er lekker hard mee, wat hij even vergeet is dat als er niet genoeg ruimte tussen cilinder en zuiger zit deze automatisch vast gaat zitten.
Een opgeboorde luchtgekoelde motor met zoveel cc inhoud per cilinder kan goed een speling hebben van 0,09 tot 0,12mm puur om de uitzettng op te heffen bij een warme motor.
Ramon kennende knalt ie er lekker hard mee, wat hij even vergeet is dat als er niet genoeg ruimte tussen cilinder en zuiger zit deze automatisch vast gaat zitten.
Een opgeboorde luchtgekoelde motor met zoveel cc inhoud per cilinder kan goed een speling hebben van 0,09 tot 0,12mm puur om de uitzettng op te heffen bij een warme motor.
-
- Gebruiker
- Berichten: 126
- Lid geworden op: di 26 jun, 2007 14:02
- Locatie: Kraggenburg
- Contacteer:
Als je moest kiezen tussen een VISA blok of een 2CV blok maar dan met bovenstaande aanpassing wat zou het voor jou dan worden ?backfire schreef:Er is wel de mogelijkheid om visa cilinders op een 2cv blok te monteren.
1984 Le Patron 3 / 1986 BX 1.4 RE / 1997 Saxo 1.6 SX automaat / 2012 DS3 HDI EGS
http://www.nwpvandenbergh.nl/citro-gekte/wagens.html
http://www.nwpvandenbergh.nl/citro-gekte/wagens.html
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
een 2cv blok, omdat het blok sterker is dan visa blok, er gaan verhalen de rondte dat visa blokjes nog wel eens splijten als ze extreem opgevoerd worden.
Resumé
2cv blok met aangepaste 2cv krukas identiek aan visa krukas, gesmeede drijfstangen, gesmeede zuigers, Visa cilinders.
Yeps, maar heb van Godfried een goed visa blokje (na wat kleine ruilacties) indertijd kunnen kopen voor 300 gulden.
Resumé
2cv blok met aangepaste 2cv krukas identiek aan visa krukas, gesmeede drijfstangen, gesmeede zuigers, Visa cilinders.
Yeps, maar heb van Godfried een goed visa blokje (na wat kleine ruilacties) indertijd kunnen kopen voor 300 gulden.
tjerk.
ik zet natuurlijk altijd alles vast op de juiste momenten. ik koop niet zomaar een nieuwe krukas as ik stik van de blokken.
net zo lang proberen tot ik de juiste heb gevonden. die tik had volgens een kenner niks te maken met een krukas, maar meer iets met een nokkenas. mijn probleem was dat ik zoveel compressie had dat de moter ging pingelen, naturrlijk heb ik octaan booster geprobeerd en onsteking en dergelijke, begrijp me niet verkeerd maar ik weet wel een beetje waar ik mee bezig ben, echter rijd ik 60.000 km per jaar met mijn eend dus ik moet veel sleutelen om alles werkend te houden. de big bore heeft het mooi 12000 km gedaan, over mijn rijgedrag kan nog wel wat gezegt worden idd backfire. ik plank hem bijna altijd en ik beschik niet over een temp meter, dus waarschijnlijk is ie te warm geworden.
ik heb nu zon 5 moterblokjes in elkaar gezet en nooit problemen ondervonden. dit is de eerste keer dat er tikjes en pingeltjes voor komen, en dan juist met deze big bore en dat vind ik vreemd.
ik hoop dat jullie begrijpen hoe ik werk en niet zomaar roepen over hoe jullie denken dat ik werk.
ik zet natuurlijk altijd alles vast op de juiste momenten. ik koop niet zomaar een nieuwe krukas as ik stik van de blokken.
net zo lang proberen tot ik de juiste heb gevonden. die tik had volgens een kenner niks te maken met een krukas, maar meer iets met een nokkenas. mijn probleem was dat ik zoveel compressie had dat de moter ging pingelen, naturrlijk heb ik octaan booster geprobeerd en onsteking en dergelijke, begrijp me niet verkeerd maar ik weet wel een beetje waar ik mee bezig ben, echter rijd ik 60.000 km per jaar met mijn eend dus ik moet veel sleutelen om alles werkend te houden. de big bore heeft het mooi 12000 km gedaan, over mijn rijgedrag kan nog wel wat gezegt worden idd backfire. ik plank hem bijna altijd en ik beschik niet over een temp meter, dus waarschijnlijk is ie te warm geworden.
ik heb nu zon 5 moterblokjes in elkaar gezet en nooit problemen ondervonden. dit is de eerste keer dat er tikjes en pingeltjes voor komen, en dan juist met deze big bore en dat vind ik vreemd.
ik hoop dat jullie begrijpen hoe ik werk en niet zomaar roepen over hoe jullie denken dat ik werk.
-
- Gebruiker
- Berichten: 126
- Lid geworden op: di 26 jun, 2007 14:02
- Locatie: Kraggenburg
- Contacteer:
Ik denk bijna nooit dus bovenstaande zal niet snel voorkomen. Jou rijstijl is die van de opschietende eendrijder: gasgeven en weinig remmen, das dus normaal.Ramon2cv schreef:ik hoop dat jullie begrijpen hoe ik werk en niet zomaar roepen over hoe jullie denken dat ik werk.
1984 Le Patron 3 / 1986 BX 1.4 RE / 1997 Saxo 1.6 SX automaat / 2012 DS3 HDI EGS
http://www.nwpvandenbergh.nl/citro-gekte/wagens.html
http://www.nwpvandenbergh.nl/citro-gekte/wagens.html
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
Hey Ramon,
Was ook echt niet negatief bedoeld hoor........
Maar ik dacht gewoon, na 3 blokken nog? en omdat er elke keer wat anders de kop op leek te steken, vandaar. Ik rij nou 15.000 km met mijn set, en ik rij ook niet echt rustig, warm rijden en planken met dat ding, maar ik heb nog geen verkeerde klap gehad. Ik twijfel ook niet aan je aanhaal momenten, maar ik kan me wat voorstellen bij de zoveelste tegenvaller en je niet fijn voelen en snel werken enz enz. Je bent net als ik ook mens, toch?
Nu er zo ondertussen oplossingen komen om te rijden met een vias blok zonder computer, lijkt me ook wel wat, maar goed, ik heb een bigbore er nou inzitten, dus ik ga voorlopig ff zo blijven.
Nogmaals, ik kan alleen maar hopen dat je er ooit achter komt waar het vandaan komt.
Greatnix Spookeend
Was ook echt niet negatief bedoeld hoor........
Maar ik dacht gewoon, na 3 blokken nog? en omdat er elke keer wat anders de kop op leek te steken, vandaar. Ik rij nou 15.000 km met mijn set, en ik rij ook niet echt rustig, warm rijden en planken met dat ding, maar ik heb nog geen verkeerde klap gehad. Ik twijfel ook niet aan je aanhaal momenten, maar ik kan me wat voorstellen bij de zoveelste tegenvaller en je niet fijn voelen en snel werken enz enz. Je bent net als ik ook mens, toch?
Nu er zo ondertussen oplossingen komen om te rijden met een vias blok zonder computer, lijkt me ook wel wat, maar goed, ik heb een bigbore er nou inzitten, dus ik ga voorlopig ff zo blijven.
Nogmaals, ik kan alleen maar hopen dat je er ooit achter komt waar het vandaan komt.
Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam