Pagina 7 van 17

Geplaatst: wo 12 sep, 2007 13:29
door Tom Duckpower
Erikjan schreef:Hoe stel je die dingen eigenlijk in? Moet je ze daarvoor demonteren? En hoeveel standen kan je instellen.
Heb deze foto's even uit een eerder Avo topic gehaald klik:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

standen? geen idee... zie ik wel ;)

Geplaatst: wo 12 sep, 2007 13:51
door dyane_maniac
wat is er nou zo bijzonder aan die avo's dat jullie er zo'n klap geld voor over hebben? is dat voornamelijk omdat dit de enige scholkdempers zijn die je kan toepassen als je je eend verlaagd heb? of heeft het verder nog kwaliteiten?

welk merk is aan te raden om toe te passen bij een oud type dyane met alleen schokdempers achter (icm batteurs frotteurs)? in principe is de schokdemper dan "dubbel" en hoeft volgens mij niet zo stug te zijn toch?

voor de duidelijk heid de dyane komt op normale hoogte te staan.

douwe

Geplaatst: wo 12 sep, 2007 14:48
door Gerard2cv
Om vertelbare schokbrekers te stellen moet je ze helemaal indrukken en
dan verdraaien tot je voel dat de bovenkant in een lip valt en dan kan je
inwendig die klep verder open of dichter draaien.Maar als je de hoogte niet
gaat verstellen is elke andere schokbteker ook goed

Geplaatst: wo 12 sep, 2007 16:35
door backfire
Ik kan het alleen duidelijk uitleggen met rijervaring met mijn Honda CB400F. De standaard schokbrekers van Honda zijn op zich aardig. Je merkt het verschil pas als je Koni schokdempers monteerd. Standaard wiebelt een Honda door de bocht en rechtuit is vaak ook een beetje zichzaggen. Als je de Koni's monteerd merkt je meteen dat de motor veel strakker door de bocht stuurd en ook rechtuit is de motor veel rustiger.

Voor de eend geldt dit ook, standaard schokbreker voldoet, je merkt het verschil pas als je betere schokdempers monteerd die veel beter de ingaande en uitgaande demping regelen.

Volgende extreme comfortstap zou zijn om progessieve veren te monteren in een eend, die bestaan natuurlijk niet, maar het gaat om het idee.

Geplaatst: wo 12 sep, 2007 17:13
door Gerard2cv
De originele schokbrekers werken ook in en uitgaand

Geplaatst: wo 12 sep, 2007 18:05
door André Post
De vering van een eend is progressief door de plaats van het kantelmes aan de draagarm.

Geplaatst: wo 12 sep, 2007 18:31
door Spookeend
dyane_maniac schreef:wat is er nou zo bijzonder aan die avo's dat jullie er zo'n klap geld voor over hebben? is dat voornamelijk omdat dit de enige scholkdempers zijn die je kan toepassen als je je eend verlaagd heb? of heeft het verder nog kwaliteiten?

welk merk is aan te raden om toe te passen bij een oud type dyane met alleen schokdempers achter (icm batteurs frotteurs)? in principe is de schokdemper dan "dubbel" en hoeft volgens mij niet zo stug te zijn toch?

voor de duidelijk heid de dyane komt op normale hoogte te staan.

douwe
Ik heb nu lips en monroes gehad, en beide elke keer na ongeveer 2 jaar moeten vervangen omdat ze gewoon of lek waren of niet meer veerden (dus, met de hand, wat, met de vinger in en uit te trekken waren.

Je eend doet dan hele rare dingen met hobbels, en blijft vreselijk nadeinen.

Van dat gezeik wilde ik gewoon af zijn. Ik ga er van uit en dat heb ik ook begrepen, dat deze kwalitatief gewoon stukken beter zijn. Daar heb ik dan wel wat extra's voor over. Gaat nog niet eens over het raggen over drempels ofzo. Ook het hangen in de bochten wordt minder. Dat is lekker als je van stevig bochten werk houdt. En ja, mijn eend staat lager dan gemiddeld, vind ik mooier en prettig rijden.

Greatnix Spookeend

Geplaatst: vr 21 sep, 2007 13:11
door A3
Voor diegene die besteld hebben bericht van AVO;

all units in paint shop, should be leaving early next week

Groeten Adrie

Geplaatst: vr 21 sep, 2007 14:38
door backfire
oooooeeh spannend :) paint shop nog wel, lijkt wel occ

Geplaatst: vr 21 sep, 2007 15:21
door Robbert.
Mijn schokbrekers (lip) zijn na bijna 2 jaar aan de voorkant alweer slechter aan het worden. Achter nog perfect. Misschien niet onredelijk, maar ik had de indruk dat schokbrekers langer mee zouden gaan.

Heeft het zin om nu ipv lips schokbrekers de originele(?) boge te monteren? Heb er al een paar topics over gelezen, maar is er een merkbaar verschil en misschien een langere levensduur?

Geplaatst: za 22 sep, 2007 06:56
door Gerard2cv
Robert,had je die schokbrekers ook gevuld(door ze 10X helemaal in en uit
te schuiven in verticale positie) of had je ze zo gemonteerd?

Geplaatst: za 22 sep, 2007 23:14
door Robbert.
Gerard Maas schreef:Robert,had je die schokbrekers ook gevuld(door ze 10X helemaal in en uit
te schuiven in verticale positie) of had je ze zo gemonteerd?
Ze zitten er nu bijna 2 jaar op en hebben tot circa een maand geleden uitstekend gewerkt. Ik heb ze voor het monteren wel minstens 10 keer in en uitgetrokken, dit was in november 2005. Min of meer verticaal. Daar kan het niet aan liggen. Sinds die tijd heb ik ookal weer 28000 km gereden, dus misschien is het ook heel normaal dat de lips schokbrekers dan af zijn.

Ben nu dus wel benieuwd of boge beter is en of deze ook langer meegaan.

Geplaatst: zo 23 sep, 2007 11:37
door Gerard2cv
Ik vind dat erg kort,of stel je er misschien te hoge eisen aan?als je hem
veert moet hij na een keer omhoog en naar beneden gaan en dan stoppen

Geplaatst: zo 23 sep, 2007 22:41
door thomaaas
Met alle respect, mijn eend veert met gloednieuwe lips dan ook vaker als een keer omhoog en omlaag al ik m indruk. Charleston heeft al heel lang dezelfde schokbrekers, zelfde veergedrag. Weet niet wat voor merk dat zijn.

Geplaatst: ma 24 sep, 2007 16:18
door bartje2212
oeps, heb die dingen nooit 10x in en uit getrokken voor montage, maar ze doen het volgens mij nog steeds wel, bijna 3 jaar en 18 dkm verder.