Aanpassingen IVM lichamelijke handicap
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
Ok Ik heb even gebeld met een kever garage (best aardige mensen ) en het verhaal uitgelegd.
De combinatie van een centrifugaal met een kever bak (deel ervan, alleen de vacuum aansturing van de koppeling) zou idd moeten werken. Er is één maarrr die onderdelen zijn (net als de centrifugaal) zeer moeilijk te vinden en er wordt in principe niks meer van gemaakt
Desalniettemin: De oplossing om tot een halfautomaat te komen is er wel !
Op de pook moet dan een massa schakelaartje komen om het koppelingssysteem een puls te geven. Moet dus maakbaar zijn voor de technische jongens onder ons. Ik ben nog even in afwachting wat voor prijskaartje er aan het keversysteem hangt.
Een volautomatische oplossing is nog steeds welkom daar er ook forumleden zijn die niks aan een halfautomaat hebben maar toch zeer graag eend willen (blijven) rijden.
De combinatie van een centrifugaal met een kever bak (deel ervan, alleen de vacuum aansturing van de koppeling) zou idd moeten werken. Er is één maarrr die onderdelen zijn (net als de centrifugaal) zeer moeilijk te vinden en er wordt in principe niks meer van gemaakt
Desalniettemin: De oplossing om tot een halfautomaat te komen is er wel !
Op de pook moet dan een massa schakelaartje komen om het koppelingssysteem een puls te geven. Moet dus maakbaar zijn voor de technische jongens onder ons. Ik ben nog even in afwachting wat voor prijskaartje er aan het keversysteem hangt.
Een volautomatische oplossing is nog steeds welkom daar er ook forumleden zijn die niks aan een halfautomaat hebben maar toch zeer graag eend willen (blijven) rijden.
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Was die koppelingsbediening van die Peugeot Expert iets wat achteraf ingebouwd is of was het orgineel Peugeot ?Jeroen-citroen schreef:@LE
Nadeel van alleen knopbediening is dat je in 1 en achteruit toch je koppelingspedaal moet bedienen (althans dat was zo bij een peugeot expert die ermee was uitgerust en waarmee ik eens een stukje heb gereden ).
Dan zou je naar de door Backfire geopperde Ds hydrauliek moeten gaan. Electrisch lijkt het me heel moeilijk om een gecontroleerde slip te krijgen en die heb je wel nodig in 1 en R. Voor het door/terugschakelen zou het geen probleem zijn. Mooiste blijft de vol automatische optie maar ik denk dat je daar financieel op leegloopt Toch maar sparen voor een DS (Gaat wel een flink aantal jaren duren met de huidige prijzen )
Afblijven.
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
Beste ombouwers,
Kun je de oplossing niet simpeler maken? Met als voorbeeld die Kever-automaat, was de voorloper daarvan de VWSportomatic. Hierbij werd achteraf een automatische koppelingsbediening op een bestaande bak gebouwd door volgens mij Fichtel&Sachs. Bij het aanraken van de pook, ontkoppelde de bak en kon je schakelen. Dit was ook op Opeltjes en Fordjes leverbaar in de jaren '60.
Ook kende ik eens een BMW Isetta rijder met een niet werkend linker been. Hij had een handremhevel van een bromfiets op de versnellingspook gemonteerd, waarmee hij de koppelingskabel bediende. Schakelen en koppelin in één hand dus. Wellicht vergt de koppeling van een 2CV meer kracht, maar dat zou je kunnen oplossen met een grotere overbrenging.
Die naderhand in te bouwen stuurbekrachting bij de TA werkt op de stuurbuis. Onder het dashboard komt een elekronische unit die bekrachtigt. Dit is zelfs snelheidsafhankelijk instelbaar en past op meerder auto's. Een medewerker van CTA-service in Zeeland rijdt hiermee. Hij vindt het geweldig. Kost ook wat, ik dacht zo'n 2 mille.
Kun je de oplossing niet simpeler maken? Met als voorbeeld die Kever-automaat, was de voorloper daarvan de VWSportomatic. Hierbij werd achteraf een automatische koppelingsbediening op een bestaande bak gebouwd door volgens mij Fichtel&Sachs. Bij het aanraken van de pook, ontkoppelde de bak en kon je schakelen. Dit was ook op Opeltjes en Fordjes leverbaar in de jaren '60.
Ook kende ik eens een BMW Isetta rijder met een niet werkend linker been. Hij had een handremhevel van een bromfiets op de versnellingspook gemonteerd, waarmee hij de koppelingskabel bediende. Schakelen en koppelin in één hand dus. Wellicht vergt de koppeling van een 2CV meer kracht, maar dat zou je kunnen oplossen met een grotere overbrenging.
Die naderhand in te bouwen stuurbekrachting bij de TA werkt op de stuurbuis. Onder het dashboard komt een elekronische unit die bekrachtigt. Dit is zelfs snelheidsafhankelijk instelbaar en past op meerder auto's. Een medewerker van CTA-service in Zeeland rijdt hiermee. Hij vindt het geweldig. Kost ook wat, ik dacht zo'n 2 mille.
2CV6 Club '87
DSuper '72
DSuper '72
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
2 mille als in 2000 euro hmmmm dat heb ik zo ff niet op de plank.
Trouwens, handremhevel van een bromfiets als koppelingsbediening is niet zo'n gek idee. Mits je genoeg kracht in je hand hebt en dan toch combineren met een centrifugaal
Trouwens, handremhevel van een bromfiets als koppelingsbediening is niet zo'n gek idee. Mits je genoeg kracht in je hand hebt en dan toch combineren met een centrifugaal
Laatst gewijzigd door Jeroen-citroen op vr 21 dec, 2007 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
zeker geen gek idee!Jeroen-citroen schreef: Trouwens, handremhevel van een bromfiets als koppelingsbediening is niet zo'n gek idee. Mits je genoeg kracht in je hand hebt en dan toch combineren met een centrifugaal
en ook een stuk makkelijker te realiseren. in feite kun je aan het stuur van een 2cv aan de linkerkant (je zult de knipperlicht hendel wel moeten verplaatsen) een pijpje lassen met daarop een handkoppelingspedaal. als je dat langer maakt, is er weer minder kracht nodig. Vroeger zag je nog wel eens hand koppelingen met zo'n ring onder het stuur. (eens kijken of ik er een plaatje van kan vinden)
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
Volgens mij vergeet je één ding. Als ik links koppel en rechts schakel heb ik geen hand meer om het stuur vast te houden . Je moet het dus wel bij de pook houden. Voor mijzelf ben ik bang voor de zwaarte van bedienen. Een Issetta is dacht ik gewoon motor fiets techniek dat maakt het mischien iets makkelijker ?
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
de ring gaat mee met het stuur, ofwel, je houdt met één hand het stuur vast. maar, een plaatje komt eraan
dit is in een goggomobil, maar, deze uitvoering is compleet met de hand, ofwel rechts een gashendel die tevens de rem is (indrukken)
maar dan: de ring links is de koppeling. deze beweegt mee met het stuur en trekt via een verlengde kabel aan de koppeling (de goggo's waren ook nog dubbel-clutch) De buitenkabel zit vast aan een 'haakje'dat iets lager zit, en beweegt ook mee.
dit is in een goggomobil, maar, deze uitvoering is compleet met de hand, ofwel rechts een gashendel die tevens de rem is (indrukken)
maar dan: de ring links is de koppeling. deze beweegt mee met het stuur en trekt via een verlengde kabel aan de koppeling (de goggo's waren ook nog dubbel-clutch) De buitenkabel zit vast aan een 'haakje'dat iets lager zit, en beweegt ook mee.
Bij die Isetta ging dat koppelen goed. Mijn vader heeft eens in dat ding gereden en reed er zo mee weg. Hij was van een man uit Helmond. De man is overleden. De Isetta bestaat nog (misschien zonder de handbediening). Je kunt ook een hydraulische handel van een motorfiets nemen en een werkcylindertje op je koppelingshuis huboën. Ik heb op zolder nog een electohydraulische cabriokapbediening liggen (motortje, oliereservoir en twee werkcilindertjes met slangetjes). Kun je daar wat mee?
Even voortbordurend op die dure stuurbekrachting: waarom zaag je de stuurbuis niet door en plaats je een vertragingskast ertussen? De kunst is om iets te vinden dat pas te maken is en de juiste overbrenging heeft. Ik zou eens bij landbouwmechanisatiebedrijven of tandwielboeren (Molenberg, Hoogeveen) kijken. Ook met een knop op het stuur ben je veel sterker met parkeren et. cetera en kun je met één hand sturen. Zo'n knop schroef je op je stuurr en is bij iedere betere landbouwmechanisatiebedrijf of boerenbondswinkel te koop.
Bij een Eend past een simpele oplossing. En ik denk dat je met Daf-achterassen, Pandablokken en zo ook niet voor 2 mille klaar bent.
Even voortbordurend op die dure stuurbekrachting: waarom zaag je de stuurbuis niet door en plaats je een vertragingskast ertussen? De kunst is om iets te vinden dat pas te maken is en de juiste overbrenging heeft. Ik zou eens bij landbouwmechanisatiebedrijven of tandwielboeren (Molenberg, Hoogeveen) kijken. Ook met een knop op het stuur ben je veel sterker met parkeren et. cetera en kun je met één hand sturen. Zo'n knop schroef je op je stuurr en is bij iedere betere landbouwmechanisatiebedrijf of boerenbondswinkel te koop.
Bij een Eend past een simpele oplossing. En ik denk dat je met Daf-achterassen, Pandablokken en zo ook niet voor 2 mille klaar bent.
2CV6 Club '87
DSuper '72
DSuper '72
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
Simpele oplossingen zijn vaak de beste. Dat bewijst de hele gedachte achter de eend wel Maar de eerlijkheid is dat ik mijn eend heb weggedaan om de genoemde problemen waar ik tegen aan liep. Koppelen, remmen en sturen werd te moeilijk. Maar als zo vaak kruipt het bloed waar het niet gaan kan, vandaar dit topic om misschien ooit nog eens met de gegeven oplossingen tot een leuke rijdbare eend te kunnen komen. ik weet daarbij geen termijnen. Bedankt voor je aanbod van je spullen trouwens maar ik ben echt aan het inventariseren. Als het te begrotelijk wordt ga ik en met mij mijn zoontje uitkijken naar iets anders.Gerald schreef:
Bij een Eend past een simpele oplossing. En ik denk dat je met Daf-achterassen, Pandablokken en zo ook niet voor 2 mille klaar bent.
Dit topic heb ik mede geopend om het eendrijden voor meer mensen met een handicap mogenlijk te maken door de aangedragen oplossingen. Daarbij zijn er ook forumleden die een volautomaat moeten rijden.
Nogmaals bedankt voor het meedenken en elk idee is welkom. Als ik er niets mee kan dan kan een ander er misschien wel weer wat mee.
Die DSuper van jou is zeker een handbak ??...
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Klinkt bekend ... Als ik jou was zou ik toch op zoek gaan naar een koppelingsknopjesbedrijf om eens uit te v0gelen of er niet een systeem is wat ook werkt op de 1e versnelling en de achteruit. Zo niet: regel een AMI-super chassis, en zet daar een Eendenkoets op en stop onder de motorkap een motor van een GS C-matic. Dat is rijden zonder koppelingspedaal (een GS C-matic heeft maar 2 pedalen!).Jeroen-citroen schreef:Dat was een achteraf inbouw. Iets onder de naam click & Go als ik me niet vergis.
Lijkt mij geen goede oplossing. De kabel wel, maar de grotere overbrenging (indien nodig!) niet. Zometeen moet je 1 of andere hefboom een meter verplaatsen om te (ont-)koppelen. Dat lijkt mij niet echt veilig.Gerald schreef: (...)
Ook kende ik eens een BMW Isetta rijder met een niet werkend linker been. Hij had een handremhevel van een bromfiets op de versnellingspook gemonteerd, waarmee hij de koppelingskabel bediende. Schakelen en koppelin in één hand dus. Wellicht vergt de koppeling van een 2CV meer kracht, maar dat zou je kunnen oplossen met een grotere overbrenging. (...)
Datzelfde geldt voor een stuurwiel met vertraging. Moet je in een noodsituatie snel uitwijken dan ben je altijd te laat. Daarom is ook stuurbekrachtiging uitgevonden in plaats van dat ze een grotere vertraging in het stuurmechanisme zetten.
Afblijven.