motorproblemen

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 645
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Bericht door Niels » wo 15 jul, 2009 21:08

:evil: :evil: G*DVER@#*@#*@#*(@#*(@#(@()!^!*!

Iemand een Dyane kopen?

ik word er helemaal gek van,

20 km probleemloos testgereden, en nu moet ik ergens heen, houdt ie er weer mee op na 2km, zelfde probleem als eerst, toen bleek het de ontsteking te zijn, nu maar weer de hele handel uit elkaar halen....

welke idioot heeft de dyane bedacht, moet je eerst de hele wagen slopen voor je bij de ontsteking kunt...
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » wo 15 jul, 2009 22:11

Niels schreef:wat mij betreft mag dit op slot want ik heb er nu wel vertrouwen in...
Topic nog maar even open laten? :twisted:

In elk geval succes met het zoeken naar en oplossen van het probleem...
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » wo 15 jul, 2009 22:50

Niels schreef:welke idioot heeft de dyane bedacht, moet je eerst de hele wagen slopen voor je bij de ontsteking kunt...
Geen enkele auto is beter dan een Mehari zonder front en flanken :wink:
1977 Mehari

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » wo 15 jul, 2009 23:27

heel de auto? het griletje en het roostertje daarachter en je kan toch aan de ontsteking?

Het is wel een kunst om de ventilator er uit te krijgen, maar dat lukt wel na een beetje oefening.

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 645
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Bericht door Niels » vr 17 jul, 2009 12:38

grilletje bumper en nummerbordplaat...... oh ja , en roostertje

maar wat was het geval.....

een of andere rare aanslag op de onderbrekernok, die dus dat kunstof? dingetje op het bewegende contactpunt afsleet, waardoor de puntje zichzelf tot nul stelden zeg maar, tja dat rijdt niet echt handig.

nok nu geschuurd en gepolijst en het gaat al 50 km goed, maar vanmorgen gaf hij nog een plof, dus of het helemaal goed is weet ik niet....

ik ben dus bezig om een elektronische ontsteking te bestellen...... hopelijk ben ik daarmee van het gezeur af.

toch vind ik het wel vreemd, want ik heb eigenlijk niets met die nok gedaan en voorheen werkte hij altijd prima...
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 645
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Bericht door Niels » zo 30 aug, 2009 12:27

ik krijg geleidelijk aan een hekel aan die wagen......

hij verbruikt nu dus geen olie meer nu ik de kleppen gepolijst heb, en hij stinkt niet meer omdat de cilinderkop weer afsluit,....

alleen nu lekt ie olie, dus toch maar eens de onderdruk meten...........

niks he,. constand een kleine overdruk, m'n luchtfilter zwemt ook zo'n beetje in de olie...

toch maar eens terug met de nieuwe vulpijp denk ik. of kan het ook nog ergens anders aan liggen? dan probeer ik die mogelijkheden eerst uit te sluiten...
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 30 aug, 2009 12:46

Overdruk is zoiezo niet goed. Er moet een behoorlijke onderuk te meten zijn. Kan heel goed aan de vulpijp liggen. Het gevolg is olielekkage en olie in je luchtfilter.

Wynns stop oil leak kan het rubber in de vulpijp soepel maken. Maar aangezien het een nieuwe vulpijp is betwijfel ik of het rubber nu al te hard is geworden. Of het werkt? Proberen!

En anders gewoon terug met die vulpijp. Het is bekend dat er bij elke partij een paar zitten die niet helemaal werken zoals het hoort.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » zo 30 aug, 2009 20:19

Ik zie het al, je hebt (nog) niets met de edele Dyane. Welke idioot heeft de Dyane geconstrueerd? Wel de constructeurs van Citroen!

Het lijkt me dat je wat gestressed bent door de problemen. Probeer te onthaasten en probeer de problemen rustig op te lossen. Iedereen op het forum staat klaan om je te helpen; je bent niet alleen!

Als het om motorproblemen bij de Deuche gaat maakt het niet uit of je een met 2CV aan het sleutelen bent of met een Dyane. Ik geef toe dat het sleutelen aan een Dyane wat meer werk is als je bij de ontsteking moet zijn. En als je de ontstekingshoek moet stellen kan je ook beter het luchtfilter verwijderen. That's all.

O ja als je aan de ontsteking bezig bent vergeet dan niet de oliekoeler schoon te maken. Dat scheelt je een keer de neus eraf te sleutelen, waar je een hekel aan hebt. Met perslucht van achteren naar voren schoonblazen; als je geen perslucht hebt probeer het met remmenreiniger.

Als je alles goed gedaan hebt zal je nog lang plezier hebben van je Dyane. Verkoop hem anders en laat je plezier niet bederven en koop een Eend. Maar denk eraan een Dyane is wel de betere auto van de twee.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 30 aug, 2009 21:18

Niet helemaal, de dyane is ontworpen door een Panhard ingenieur. mogelijk met aandelen in een bouten fabriek ;-)

Maar het is een leuke auto, vooral de oudere modellen.
diverse Citroens, wat anders.

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 645
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Bericht door Niels » ma 31 aug, 2009 08:20

ik vroeg niet of ik beter een eend kon kopen :P ik vind de dyane 'specialer'.... dat de techniek hetzelfde is lost mijn probleem niet op.

mijn vraag was eigenlijk vooral of die overdruk nog aan iets anders kon liggen dan aan de vulpijp, ik geloof van niet, maar zoek toch even bevestiging...
aangezien het een nieuwe vulpijp is ga ik er gewoon mee terug en verwacht dat het dan netjes opgelost wordt.
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 31 aug, 2009 15:30

Hallo Niels,De onderdruk die je bij een 2 cyl. moet hebben omdat de zuigers tegelijk op en neer gaan en dus bij het naar beneden gaan een druk op de olie zouden geven,moeten voorzien zijn van een geforceerde carterontluchting.Maar om te weten of het aan de vulpijp of aan de zuigers of klepgeleiders ligt,vind ik niet zo moeilijk.Als de geleiders lekken krijg je bij gas loslaten een enorme rookpluim en lekke zuigerveren geeft compressie verlies en beide een vervuiling van de bougies.De vulpijp alleen zit onder de zuigers en kan je met de U-buis meten.Dit is echt de manier om het te weten.

Martijn, Arnhem
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 171
Lid geworden op: do 3 jul, 2008 16:01

Bericht door Martijn, Arnhem » wo 2 sep, 2009 17:39

Als je je Dyaantje echt kwijt wilt ben ik zeer geïnteresseerd.

Maar voordat je dat doet;
Mijn Acadiane lekte in het begin ook na revisie en inbouw van andere motor. En echt op heel vreemde plekken, o.a. langs de oliepijlstokhouder die ik met een pink rond kon duwen. Maar uiteindelijk zonder noemenswaardige reparatie is alle lekkage weg gegaan en rij ik nu alweer ruim een jaar zonder een druppel lekkage/verbruik.

Leuke is dat ik niet weet hoe de lekkage is gestopt. Dus misschien moet je 'm niet perfect meteen willen hebben en zal je gewoon moeten gaan rijden. Ik heb ook een half jaar met een board-plaatje achterin gereden wat ik onder de auto schoof.
Gezocht ; Dyane en Visa 1.7 D

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 645
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Bericht door Niels » do 3 sep, 2009 11:54

Gerard, bedankt voor de reactie....

de klepgeleiders zijn vernieuwd, althans die plastic dingen erop... en daar ligt het niet aan, er walmt niks,

ik heb een vacuum/drukmeter die ik voor mijn pianola gebruik, en die geeft aan dat er een continue overdruk is in het carter in plaats van onderdruk,

ik kan hieruit concluderen dat het echt aan de vulpijp ligt dus....

en martijn... ik heb inmiddels al weer bijna 2000 km gereden, dus het gaat niet zomaar over....
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » do 3 sep, 2009 16:17

Gerard schreef:
....Als de geleiders lekken krijg je bij gas loslaten een enorme rookpluim en lekke zuigerveren geeft compressie verlies.
De rookpluim kan je zien maar hoe weet je of je compressieverlies hebt? Weet je dat alleen door het wegblijven van de rookpluim na het gas loslaten? Of kan je dat ook op een andere manier bepalen, uiteraard zonder testbank?

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 3 sep, 2009 16:22

Als je compressievrlies heb,zal je topsnelheid duidelijk minder zijn'
het beste blijft natuurlijk compressie meten.

Plaats reactie