Nee hoor, zit eraan te komen, Erikjan is ook goed bezig......azuiper schreef:een paar stappen verder - LPGO & ErikJan joint-venture : - blue tooth verbinding + touchscreen tablet + boordcomputer ...
digitaal dashboard met snelheid, toerental, temperatuur, lambda uitlezing - vervolgens even een ander tabblad selecteren en hé kijk nou ... we kunnen de 1-2-spark waarden uitlezen en desgewenst per direct aanpassen, volgende tabblad is de routeplanner die ons van A naar B dirigeert, etc, etc
of slaat mijn fantasie nu een beetje op hol ?
alternatieve bobine voor de 2cv
- Erikjan
- Heavy user
- Contacteer:
Klinkt goed!! Die tablet pc. Inbouwen in het dashbord.
Tomtom app er op en natuurlijk alle waarden van de 12spark en de sensoren van mijn boordcomputer als die klaar is. Klinkt mooi.
Ik moet snel weer wat tijd vinden om de pickup af te maken.
Dan kan ik weer verder met de boordcomputer.
@Geo Ik heb de spark nog niet verzonden erg druk momenteel. Als ik er aan denk zal ik hem vanmiddag ophalen en in een doos stopppen dan kan ik hem morgen verzenden.
Tomtom app er op en natuurlijk alle waarden van de 12spark en de sensoren van mijn boordcomputer als die klaar is. Klinkt mooi.
Ik moet snel weer wat tijd vinden om de pickup af te maken.
Dan kan ik weer verder met de boordcomputer.
@Geo Ik heb de spark nog niet verzonden erg druk momenteel. Als ik er aan denk zal ik hem vanmiddag ophalen en in een doos stopppen dan kan ik hem morgen verzenden.
Tuurlijk zijn er andere bobines op de markt, kijk maar bij le Patron, die heeft volgens mij ook een goede bobine in zijn assortiment......
Ikzelf heb nu diverse (hightech) bobines gebruikt, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat ik er geen verschil in merk..... ik rijd nog steeds met een simpele zwarte originele 2cv bobine, in mijn gele Ami is die al 44 jaar oud en ik ben er gewoon op en neer mee naar Spanje (Wm) gereden, meer dan 45 graden gaf de termometer soms aan in de schaduw maar de bobine gaf geen krimp.....
Voor mij is de rest gewoon onzin en onnodig......
Wie mij het tegendeel kan en wil bewijzen is van harte welkom...... maar ondertussen heb ik hier nu meer dan 5 jaar praktijk ervaring mee, been there done that...
Hoeveel 2cv rijders kunnen hier zeggen dat ze in een eend met 4 stuks logic coils gereden hebben....
Ook theoretische praat met verzadigende bobines en links of rechts draaiende bougievonken schiet ik niets mee op....
en tot slot: ik blijf bij mijn eerdere uitspraak... En bobine is zo goed als de ontsteking die erachter zit....
Ikzelf heb nu diverse (hightech) bobines gebruikt, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat ik er geen verschil in merk..... ik rijd nog steeds met een simpele zwarte originele 2cv bobine, in mijn gele Ami is die al 44 jaar oud en ik ben er gewoon op en neer mee naar Spanje (Wm) gereden, meer dan 45 graden gaf de termometer soms aan in de schaduw maar de bobine gaf geen krimp.....
Voor mij is de rest gewoon onzin en onnodig......
Wie mij het tegendeel kan en wil bewijzen is van harte welkom...... maar ondertussen heb ik hier nu meer dan 5 jaar praktijk ervaring mee, been there done that...
Hoeveel 2cv rijders kunnen hier zeggen dat ze in een eend met 4 stuks logic coils gereden hebben....
Ook theoretische praat met verzadigende bobines en links of rechts draaiende bougievonken schiet ik niets mee op....
en tot slot: ik blijf bij mijn eerdere uitspraak... En bobine is zo goed als de ontsteking die erachter zit....
-
- Regelmatige poster
bobine,s
ik wil toch even reageren op alle bobine - verhalen
a uit ervaring is gebleken dat zowel de latere serie,s valeo bobine,s alswel de argentijnse imitatie,s slecht geproduceerde rotzooi is !
ik heb het dan niet over de orginele bobine,s die ergens van een oudere datum ( 30 jaar oud of zo ) deze zijn kwalitatief stukken beter , maar helaas niet meer in grote hoeveelheden beschikbaar
de ontsteking doet er niet zo veel toe zowel met punten ,,123,, of w/dg ignition zorgen de ,,slechte,, bobine,s aleen maar voor veel start -ellende
in de afgelopen 3 jaar heb ik bij circa 175 !!!! a- type,s de bobine,s vervangen door een betere van duitse makelij , dit naar aanleiding van enorm veel klachten over startproblemen , meestal met warme motor
maar ook koud start problemen daar bij opgeteld het aantal bobine,s die we dan ook nog naar mensen hebben opgestuurd ook van wege dezelfde klachten in die periode komen we op circa 350!!!! bobine,s of MEER!
daarna hebben we van al deze bobine,s 1 ( een ) terug gehad voor garantie alle andere doen tot op de dag van vandaag naar ieders tevredenheid gewoon hun werk!! tevens rijd ik er zelf al jaren mee met 2 auto,s die veel kilometers maken
bij deze aantallen kan je in mijn ogen niet meer spreken van ,,,af en toe een slechte serie ,,,, dit is een structureel probleem !! als dit aan de ontsteking zou liggen had ik dat allang weer van klanten gehoord na de vervanging van de bobine,s is er tot nu toe NIEMAND meer teruggekomen met startproblemen uberhaupt ,, dat zegt toch iets over de kwaliteit van de valeo rotzooi!!
ook de benzine pompen en contactsloten/contact rollen van deze firma gaan nog geen derde van de tijd meer mee die ooit als eerste montage in de eend zijn geplaatst als ik na 1.5 jaar ALWEER een benzine pomp moet vervangen en dat bij meerdere auto,s weet ik alweer hoe laat het is
kortom op de koplampreflector,s na komt er bij mij geen valeo onderdeel meer in
a uit ervaring is gebleken dat zowel de latere serie,s valeo bobine,s alswel de argentijnse imitatie,s slecht geproduceerde rotzooi is !
ik heb het dan niet over de orginele bobine,s die ergens van een oudere datum ( 30 jaar oud of zo ) deze zijn kwalitatief stukken beter , maar helaas niet meer in grote hoeveelheden beschikbaar
de ontsteking doet er niet zo veel toe zowel met punten ,,123,, of w/dg ignition zorgen de ,,slechte,, bobine,s aleen maar voor veel start -ellende
in de afgelopen 3 jaar heb ik bij circa 175 !!!! a- type,s de bobine,s vervangen door een betere van duitse makelij , dit naar aanleiding van enorm veel klachten over startproblemen , meestal met warme motor
maar ook koud start problemen daar bij opgeteld het aantal bobine,s die we dan ook nog naar mensen hebben opgestuurd ook van wege dezelfde klachten in die periode komen we op circa 350!!!! bobine,s of MEER!
daarna hebben we van al deze bobine,s 1 ( een ) terug gehad voor garantie alle andere doen tot op de dag van vandaag naar ieders tevredenheid gewoon hun werk!! tevens rijd ik er zelf al jaren mee met 2 auto,s die veel kilometers maken
bij deze aantallen kan je in mijn ogen niet meer spreken van ,,,af en toe een slechte serie ,,,, dit is een structureel probleem !! als dit aan de ontsteking zou liggen had ik dat allang weer van klanten gehoord na de vervanging van de bobine,s is er tot nu toe NIEMAND meer teruggekomen met startproblemen uberhaupt ,, dat zegt toch iets over de kwaliteit van de valeo rotzooi!!
ook de benzine pompen en contactsloten/contact rollen van deze firma gaan nog geen derde van de tijd meer mee die ooit als eerste montage in de eend zijn geplaatst als ik na 1.5 jaar ALWEER een benzine pomp moet vervangen en dat bij meerdere auto,s weet ik alweer hoe laat het is
kortom op de koplampreflector,s na komt er bij mij geen valeo onderdeel meer in
wat niet kan doen we lekker toch
Re: bobine,s
wusten-fuchs schreef:ik wil toch even reageren op alle bobine - verhalen
Tuurlijk, en je banden pomp je ook op tot 7 bar.... Dat is namelijk wat je met je bobine ook doet.....
Je geeft ze te lang stroom door de ontstekingen die je in je post noemde, maar dan is niet de bobine de boosdoener maar de ontsteking.....
Voor de rest laat ik het hierbij, ik kom toch geen stap verder..... je wilt het toch niet snappen, kom maar eens een keer bij me langs, dan laat ik je een paar dingen zien, ik weet zeker dat daarna heel anders tegen dit verhaal aankijkt...
Misschien nog een laatste ding, stuur me maar eens een paar "kapotte bobine's" dan sluit ik ze wel eens aan op mijn ontsteking..... kan ik weer jaren vooruit....
-
- Regelmatige poster
LPGo schreef:wusten-fuchs schreef:ik wil toch even reageren op alle bobine - verhalen
Tuurlijk, en je banden pomp je ook op tot 7 bar.... Dat is namelijk wat je met je bobine ook doet.....
Je geeft ze te lang stroom door de ontstekingen die je in je post noemde, maar dan is niet de bobine de boosdoener maar de ontsteking.....
Voor de rest laat ik het hierbij, ik kom toch geen stap verder..... je wilt het toch niet snappen, kom maar eens een keer bij me langs, dan laat ik je een paar dingen zien, ik weet zeker dat daarna heel anders tegen dit verhaal aankijkt...
Misschien nog een laatste ding, stuur me maar eens een paar "kapotte bobine's" dan sluit ik ze wel eens aan op mijn ontsteking..... kan ik weer jaren vooruit....
ik twijfel geen moment aan je deskundigheid inzake electronica/elektriek!!
ik bekijk de dingen aleen met mijn ,,boerenverstand,, na de bobine,s te hebben vervangen , zijn alle voorgaande klachten opgelost !!!!!
ergo de auto is niet veranderd , de ontsteking niet,, de bestuurder niet,, aleen de bobine en ineens ,, pats , boem werkt alles weer ???? dan trek ik dus de simpele conlusie dat de orginele niet goed werken
of ben ik nou gek ??

als dit nou voor een of twee gevallen gold kan je de storingen ergens anders zoeken maar voor meer dan 300 ?? dan is er toch echt wat met dat spul aan de hand
ps ik heb nog een hele doos vol van die oude bobine,s bewaard als je er een paar wil ? geen probleem
Nee hoor, ik zie het alleen anders... Je moet het zo zien...wusten-fuchs schreef:
of ben ik nou gek ??![]()
Een band van een 2cv moet volgens het boekje 1,4 bar hebben..... Tot 2,5 bar kun er ook nog wel mee rijden, ga je echter de band oppompen tot 4 bar, dan kun je erop wachten b.v. een warme dag dan knalt je band ineens uit elkaar......
Zou je nu echter een vrachtwagenband opzetten dan zou hij met gemak 7 bar kunnen hebben zonder dat je iets merkt......
Zo moet je het ook met je bobine zien.... Door de door jouw genoemde ontstekingen
geef je telkens teveel stroom door aan de bobine, op een zekere dag (warme motor warm weer) is dit teveel voor je bobine en staakt hij ermee....
Die Duitse bobine of de Harley bobine en ook die van Le Patron kun je vergelijken met de vrachtwagen band die kan gewoon veel meer hebben...... en je hebt nergens last meer van....
Met mijn ontsteking breng ik echter de druk maar naar 1,4 bar (lees alleen maar de stroom die nodig is) waardoor ook bobine's van slechtere kwaliteit gewoon heel blijven...
Je kunt het Valeo niet eens heel kwalijk nemen omdat tegenwoordig strengere milieu-eisen zijn mag de olie van vroeger niet meer toegepast worden waardoor de bobines
"slechter"worden met de bestaande ontstekings systemen......
en ja ik wel graag wel een paar "kapotte" bobines van je overnemen om ze eens op mijn ontsteking te testen, ik weet bijna zeker dat ze op mijn ontsteking gewoon netjes werken (als ze niet echt opgeblazen zijn).....
Ik zal je een pm sturen.......
Geo.
p.s. zoveel vestand van electronica heb ik ook niet, maar ook ik kom heel ver met mijn boerenverstand en google.....

-
- Regelmatige poster
bobine,s

voor mij echter spelen ook andere factoren een grote rol , met slechst 2 man ongeveer 250 eenden op de weg te houden vraagt om SNELLE oplossingen ik kan natuurlijk jouw ontsteking monteren aleen --- destijds niet bekend en veel bewerkelijker dan een bobine te wisselen
alle mensen hun 123 weer laten inleveren voor iets anders gaat ook niet werken ( wie gaat dat betalen ??)
dat valeo andere olie moet gebruiken i,v,m milieu ? zal wel ! dat verklaart nog niet dat alle andere producten van deze firma de laatste jaren ENORM aan kwaliteit hebben ingeboet
zoals gezegd je zal wel gelijk hebben dfat neemt niet weg dat ik altijd moet kiezen voor de snelste en zekerste oplossing , de ,,garantie,, gevallen neemt de fabrikant echt niet voor zijn rekening dat moet ik zelf oplossen en bij zoveel auto,s kan je echt niet een week per auto nemen om iets aan storingen eruit te filteren
simpel gezegd als zowel de fabrikanten als de 2 cv rjders zouden gan voor KWALITEIT dan alles voor een habbekrats hadden we deze discussie niet eens gehad!
proost op je ,,boerenverstand,,

wusten-fuchs schreef: alle mensen hun 123 weer laten inleveren voor iets anders gaat ook niet werken ( wie gaat dat betalen ??)
Is niet nodig hoor, gaat vanzelf..... ik kan ondertussen zo 15 mensen opnoemen die overgestapt zijn van "de reguliere elektronische ontstekingen" naar mijn ontsteking en voor geen goud terug willen.

-
- Veelvuldig poster
Ik moet even zeggen dat ik de uitleg van LPGo briljant vind en daardoor duidelijk. Ik was het ook eigenlijk met Wusten eens, andere bobine en klaar!
Dat is dus ook zo maar eigenlijk geen oplossing voor het probleem als ik het zo begrijp.
En wat ik ook even wil vermelden is dat ik het TOP vind dat er een discusie gevoerd kan worden zonder dat er persoonlijk gedaan wordt!
Je hoeft het niet altijd met elkaar eens te zijn en toch samen door een deur te kunnen.
Dat zie je op veel andere sites niet meer.
Dat is dus ook zo maar eigenlijk geen oplossing voor het probleem als ik het zo begrijp.
En wat ik ook even wil vermelden is dat ik het TOP vind dat er een discusie gevoerd kan worden zonder dat er persoonlijk gedaan wordt!
Je hoeft het niet altijd met elkaar eens te zijn en toch samen door een deur te kunnen.
2cv Vert Bambou '79
Green-Duckman schreef:Ik moet even zeggen dat ik de uitleg van LPGo briljant vind en daardoor duidelijk. Ik was het ook eigenlijk met Wusten eens, andere bobine en klaar!
Bedankt, ik sta er zelf ook van te kijken.... mooi hé dit forum......