Pagina 1 van 1

Dynamo en snaar vervangen

Geplaatst: do 4 nov, 2010 21:12
door revi
Een paar weken geleden deed mijn Dyane dienst als trouwauto (foto volgt in ander forum) maar na afloop stopte de ruitenwissers, richtingaanwijzers en tot slot de hele auto ermee.

De ANWB heeft m'n accu opgeladen en is achter me aan naar huis gereden zodat ik d'r weer veilig in de garage kon stallen. Top service.

Maar de Dynamo is stuk. Hoor 'm ook aanlopen dus dat zullen de lagers wel zijn!? Ik heb een andere Dynamo gehaald en V-snaar. Zojuist even gemeten en de accu laad totaal niet op en zit nu op de 11,58 (op de polen gemeten).

Wat ik eigenlijk mis op het forum (ik heb een tijdje lopen zoeken) is de handleiding hoe je je v-snaar vervangt. En ja ... bij een Dyane is het meer werk dan een eend.

Iemand tips ... opmerkingen?

Geplaatst: do 4 nov, 2010 22:12
door achtpeter
Wat die riem betreft: Het is mogelijk hem langs de bladen van de ventilator te frommelen en dan onder en boven in de poelies te pielen. Maar mijn ervaring is dat je zelfs met een Dyane minder lang bezig bent als je de ventilateur losmept, de riem aan de dynamopoelie hangt en dan de ventilateurpoelie in de riem hangt. In beide gevallen natuurlijk eerst de bevestigingsbout van de dynamo en de spanner lossen.
Afgezien daarvan: Hoe heb je die 11,58 Volt gemeten, met draaiende dynamo of met de motor uit? Heb je de accu na thuiskomst nog een nachtje aan de lader gezet?

Geplaatst: vr 5 nov, 2010 09:48
door revi
Die 11,58 heb ik gemeten met draaiende motor en draaiende dynamo.

Nee, heb de accu niet volledig opgeladen. Eerst maar eens doen?

Het lijkt mij een goed idee om een soort stappenplan met foto's te maken als handleiding voor op alledag.2cv.nl. Site-eigenaar/Moderator ... is dat een goed plan?

Geplaatst: vr 5 nov, 2010 10:00
door Tom Duckpower
Is een idee ja. Bij mijn weten is er echter geen beheerder/moderator in het bezit van een Dyane.. Dus input van gebruikers is wenselijk hier.

Geplaatst: vr 5 nov, 2010 10:08
door Michiel van G.
Mijn Dyane laad stationair ook nauwelijks bij, dan zit hij op 12,1 volt.
Geef je dan vervolgens gas, dan gaat hij netjes naar de 13,8 volt.
Die 11,58 is wel een typisch getal voor een ietwat lege accu.

Wat betreft het vervangen van de v-snaar:
grille eraf, dynamokapje er af, dynamo los, riem laten zakken, dan met je arm tussen het roostertje naar de ventilator, dan pulk je de riem om de fan heen en er af.

Er opzetten gaat anders: riem via het gat naar de dynamo laten zakken en met een haaknaald oid ervoor zorgen dat hij niet door het gat valt. Dan je arm weer onder het roostertje doen en de riem weer om de fan pieteren. Vervolgens de riem naar boven trekken en de Dynamo weer monteren. Bij het spannen erop letten dat je de riem max. 5mm kan indrukken. Span hem na een week nog eens, want dan kan hij door het gebruik wat zijn uitgerekt

Geplaatst: vr 5 nov, 2010 10:27
door the Nosepicker
Revi schreef: Het lijkt mij een goed idee om een soort stappenplan met foto's te maken als handleiding voor op alledag.2cv.nl. Site-eigenaar/Moderator ... is dat een goed plan?
Als je voldoende info verzameld hebt om hem te vervangen, maak dan foto's van je operatie en beschrijf helder wat je doet. Hebben wij een stappenplan voor op de site. ;)
Thanx alvast! En succes natuurlijk.

Mochten er anderen een bijdrage hebben, graag!

Geplaatst: vr 5 nov, 2010 16:14
door revi
Dan eerst maar eens het stappenplan hier omschrijven:

Wat te doen als je accu leeg is?

1. accu opladen
2. accu meten met motor uit (waarde moet liggen tussen ... en ...)
3. accu meten met motor aan (waarde moet liggen tussen ... en ...)
4.
5.
6.
7.
8.

Wie vult me aan?

Geplaatst: vr 5 nov, 2010 16:17
door Erasmo
4. Accu meten als de motor toeren maakt.

Geplaatst: vr 5 nov, 2010 17:00
door achtpeter
Allebei: je wilt weten of de dynamo werkt en ook of de accu spanning vasthoudt. Bij stilstaande motor zou je aan een goede, geladen accu iets meer dan 12 V moeten meten. In actie, met een iets verhoogd toerental, 13,8 tot 14,5 V.

Geplaatst: vr 5 nov, 2010 17:39
door Roel l'Hiver
Michiel van G. schreef:Wat betreft het vervangen van de v-snaar:
grille eraf, dynamokapje er af, dynamo los, riem laten zakken, dan met je arm tussen het roostertje naar de ventilator, dan pulk je de riem om de fan heen en er af.
Wil je de oude V-saar bewaren dan? Kun je er niet met een kniptang oid bij? Je knipt de (oude) V-snaar stuk en trekt 'm er uit, lijkt mij veel handiger?

Geplaatst: vr 5 nov, 2010 19:39
door Michiel van G.
tsja, ik heb hem bewaard als reserve voor het geval de nieuwe mocht breken oid.

Geplaatst: zo 7 nov, 2010 09:19
door revi
Wat te doen als je accu leeg is?

1. accu opladen
2. accu meten met motor uit (waarde moet liggen rond de 12v
3. accu meten met motor aan (waarde moet liggen tussen ... en ...)
4. accu meten als de motor toeren maakt (waarde moet liggen tussen 13,8 en 14,5)
5.
6.
7.
8.

Wie vult aan?

Geplaatst: zo 7 nov, 2010 15:46
door achtpeter
2,5: conditie van volledig geladen accu testen. Start met licht aan. Als licht compleet dooft en de startmotor moeizaam rondkomt, is de accu bijna overleden.
5: metingen interpreteren. Als spanning op toeren te hoog is (15-20 Volt) zsm aansluitingen spanningsregelaar controleren ( vooral massaverbinding) en als die deugen, de hele regelaar vervangen. Als laadspanning te laag: dynamoriem, koolborstels en hun contactringen controleren.