Pagina 1 van 2

veerpot

Geplaatst: wo 10 nov, 2010 18:34
door supercees
zit de "buis" van de veerpot er alleen om het inwendige te beschermen tegen de weersinvloeden of heeft deze nog een andere functie? bij de allereerste eendjes zag je de veren zitten, dus zonder beschermende huls er om heen.

zoiets als op onderstaande foto:

Afbeelding

Geplaatst: wo 10 nov, 2010 18:58
door backfire
De schotels van de veren zijn bekleed met kurk en wonderolie, hiermee krijg je een vacuum tussen de voorste en achterste veer en daardoor werken ze dus samen. Alleen werkt dat natuurlijk alleen als er een bus omheen zit, vandaar.

Geplaatst: wo 10 nov, 2010 19:07
door Ramon
ik zag tijdens onze rally in marocco ook veel open veerpotten!!

Geplaatst: wo 10 nov, 2010 19:27
door AZL57
die open veersystemen zijn maar enkele maanden gemaakt in 1955 die hingen ook alleen maar aan de voorste poot en hadden kleinere veren.

Geplaatst: wo 10 nov, 2010 19:29
door André Post
Het vacuum effect is voor zover bekent volledig theoretisch.
De open veerpotten zijn om vastzittende veerschotels door ingedeukte kokers te voorkomen en gemakkelijker trekstangen te wisselen.
Doordat er bij open veerpotten maar heel weinig geleiding voor de veerschotels is
staat het dan vaak wel helemaal scheef en kunnen de trekstangen doorslijten.
De eigenaar van de rode Mehari die toen aan Amsterdam-Peking heeft meegedaan,
en later ook een Touaregtrail, heeft met behulp van stalen strippen een soort schotel geleiders gemaakt.
Bovendien krijg je dan ook weer een verbinding tussen de 2 bevestigings punten van de pot.

Geplaatst: do 11 nov, 2010 08:09
door Nicky
Zo heb ik mijn open veerpotten:

Afbeelding

Afbeelding

Dit is het systeem zoals Barbour 4x4 ze maakt.

veerpot

Geplaatst: do 11 nov, 2010 12:37
door Roadrunner
de bekleding van de veerpotschotels is bij recente Eenden NIET van kurk, maar van remvoeringenspul. ASBESTHOUDEND

Geplaatst: do 11 nov, 2010 13:32
door backfire
klopt, sorry

Geplaatst: do 11 nov, 2010 13:46
door Gerard2cv
Jullie vergeten hierbij een belangrijk punt,nl.de samenwerking van de voor- en achterveer.Als het voorwiel over een hobbel rijdt trekt de trekstang aan de veer,die de veerpot naar voor trekt en daarmee de achterveer zou willen indrukken en de trekstang achter naar voor trekt en de achterzijde ook omhoog. Hierdoor veert de eend rechtstandig. :lol:

Geplaatst: ma 15 nov, 2010 18:03
door Le Patron
André Post schreef:Het vacuum effect is voor zover bekent volledig theoretisch.
Dat effect zal wel bedoeld worden met het rechtstandige vering. :?:

Ja theoretisch klopt dat wel. :roll:

De veerpotten van de Aca zitten gewoon vast.

Geplaatst: wo 21 dec, 2011 21:42
door theoenmarion
Ik ben bezig met een chassiswissel. Nu ik de veerpotten er af heb merk ik dat beide veerpotten aan de voorzijde nogal wat roest vertonen. Wel verklaarbaar! Maar bij schoonmaak valt er een blok roest af. Volgens mij zit er een soort plaat op de veerpot gepuntlast , wat er af is geroest. Klopt dit? Moet ik hier een nieuwe voor maken en er dan op puntlassen of kan dit gewoon weg. hieronder een foto van de pot.Afbeelding

Geplaatst: wo 21 dec, 2011 21:46
door theoenmarion
Oh ja, nog een vraag: hoe kun je de veerpotten testen? Ik neem aan dat je de veren niet met de hand in kunt drukken door aan de trekstang te trekken? Ik voel geen beweging. De trekstang kan ik wel bewegen en drukt wel tegen de andere zijde.

Geplaatst: wo 21 dec, 2011 22:15
door Punky
Er zit inderdaad een plaat op en in de opening zit een soort voeringsmateriaal. Dit om de trekstang wat te beschermen. Deze rotten er aan de voorzijde vaak af.

Volgens mij zijn ze zonder dit deel nog steeds goed te gebruiken.

Geplaatst: wo 21 dec, 2011 22:26
door theoenmarion
Met de voering bedoel je misschien de bronzen bus? Dat klopt. Deze lag bij een van de potten in de bus. Die moest ik dus doorslijpen. Zet ik er wel weer in met loctide.

Geplaatst: wo 21 dec, 2011 22:37
door Punky
Die zal erachter zitten vermoed ik. Bij mij zat er echt iets van een vilt achtig spul meen ik. Is alweer een paar jaar geleden. Heb destijds gereviseerde gemonteerd.