Pagina 1 van 4
Motor schokt (ontsteking?)
Geplaatst: vr 19 nov, 2010 17:33
door Erasmo
Hallo allemaal,
Sinds een paar weken loopt mijn motortje niet helemaal lekker meer.
Vooral bij een warme start moet ik gas blijven geven anders sterft ze langzaam weg. Heb ik haar eindelijk stationair lopend gekregen dan valt ie om de paar seconden ligt terug.
Carburateur heb ik deze week al schoon laten maken, mengsel aanpassen heeft ook geen effect.
Vandaag na thuiskomst wou ik een filmpje maken van het stationair lopen maar na 10 minuten wou ze nog steeds niet stationair lopen. Heb de motorkap opengetrokken en zie dat de verdikking voor de demper zo heet is geworden dat ie roodgloeiend is!
Rijdend schokt ze ook regelmatig, vooral in de lage toeren. Als je weg wilt rijden moet je flink toeren maken en dan langzaam de koppeling loslaten anders slaat ze af. Er zit 123 in, ik vermoed dat er af een toe een vonkje wordt overgeslagen. Zou dat kunnen?
Bvd,
Geplaatst: vr 19 nov, 2010 18:08
door supercees
wat is dat voor verdikking? ken ik niet.
Geplaatst: vr 19 nov, 2010 18:14
door Erasmo
Geen idee, ik heb er nog niks over kunnen vinden in de Haynes.
Geplaatst: vr 19 nov, 2010 18:17
door Tom Duckpower
Zit ie ook aan de andere pijp? Dan lijkt het me dat het een duitse (geregelde) katalysator is:
Die waren meen ik de laatste paar jaar verplicht in Duitsland
Geplaatst: vr 19 nov, 2010 18:22
door supercees
over de roodgloeiende uitlaat, je schrijft dat de motor na 10 minuten nog niet stationair wilde lopen, als je stilstaand, dus zonder rijwind, flinkt loopt te gassen is dat niet zo raar en ook niet erg. je uitlaat wordt daar niet gekoeld en wordt dan erg warm.
Geplaatst: vr 19 nov, 2010 18:37
door Erasmo
Tom Duckpower schreef:Zit ie ook aan de andere pijp? Dan lijkt het me dat het een duitse (geregelde) katalysator is:
Die waren meen ik de laatste paar jaar verplicht in Duitsland
Jup dat is hem.
Mijn eend komt ook bij een Duitse garage vandaan. Zou dat invloed hebben?
supercees schreef:over de roodgloeiende uitlaat, je schrijft dat de motor na 10 minuten nog niet stationair wilde lopen, als je stilstaand, dus zonder rijwind, flinkt loopt te gassen is dat niet zo raar en ook niet erg. je uitlaat wordt daar niet gekoeld en wordt dan erg warm.
Klopt ja, maar ik schrok wel even toen ik de kap omhoog deed en het zag gloeien...
Geplaatst: vr 19 nov, 2010 18:59
door achtpeter
Als ik het wel heb, gaat het om een "geregelde" katalysator van Der Franzose, waarin het elektronische regelwerk zorgt voor het gecontroleerd verarmen van het mengsel. Oftewel: er wordt gecontroleerd valse lucht toegelaten. Als van de elektronica iets stuk gaat of loslaat, dan heb je dus ongecontroleerde valse lucht. Dwz een veel te arm mengsel en dan kan ik me voorstellen dat de kat gloeiend heet wordt... Ik zou zeggen: documentatie aanvragen bij de verkoper of bij Der Fzanzose, om er achter te komen hoe je de elektronica kunt doormeten. Intussen maar hopen dat je nog geen verbrande kleppen hebt.
Geplaatst: vr 19 nov, 2010 19:05
door AZL57
misschien ergens dat toevoerslangetje van de valse lucht kapot waardoor de motor raar gaat reageren. En een katalisator wordt altijd erg heet in werking dat is dus niets vreemds. Bij de vorige versie hadden ze die katalysator in de verwarmingstunnels gebouwd waardoor je ook nog een betere verwarming kreeg. Of de stekkers van de sonde cq regel apparaatje los.
Geplaatst: vr 19 nov, 2010 20:05
door Erasmo
achtpeter schreef:Als ik het wel heb, gaat het om een "geregelde" katalysator van Der Franzose, waarin het elektronische regelwerk zorgt voor het gecontroleerd verarmen van het mengsel. Oftewel: er wordt gecontroleerd valse lucht toegelaten. Als van de elektronica iets stuk gaat of loslaat, dan heb je dus ongecontroleerde valse lucht. Dwz een veel te arm mengsel en dan kan ik me voorstellen dat de kat gloeiend heet wordt... Ik zou zeggen: documentatie aanvragen bij de verkoper of bij Der Fzanzose, om er achter te komen hoe je de elektronica kunt doormeten. Intussen maar hopen dat je nog geen verbrande kleppen hebt.
Interessant, ik wist niet dat er zoveel electronica in die kat zit, hoe heb ik dat kunnen missen? En waar hoort het eigenlijk te zitten?
Maar het zou inderdaad een oorzaak kunnen zijn. Ik heb iig Der Fransoze aangeschreven en gevraagd of ik de desbetreffende documentatie kan hebben.
AZL57 schreef:misschien ergens dat toevoerslangetje van de valse lucht kapot waardoor de motor raar gaat reageren. En een katalisator wordt altijd erg heet in werking dat is dus niets vreemds. Bij de vorige versie hadden ze die katalysator in de verwarmingstunnels gebouwd waardoor je ook nog een betere verwarming kreeg. Of de stekkers van de sonde cq regel apparaatje los.
Die kat is compleet nieuw terrein voor me, ik denk dat ik beter eerst wat documentatie kan opsnorren voor ik dingen ga doen.
Geplaatst: vr 19 nov, 2010 20:09
door joe_catchou
boeltje er uit en een normaal pijpje er op ?
ieders zijn keuze natuurlijk .
Geplaatst: vr 19 nov, 2010 20:21
door achtpeter
Nou, dat zou een flinke kapitaalvernietiging zijn. Als het ding werkt, rijd je wél heel schoon en zuinig. En met zo'n kat kun je een Umweltplakette voor de Duitse binnensteden aanschaffen. Als je daar ooit gezien wilt worden met je eend, natuurlijk...
Geplaatst: vr 19 nov, 2010 20:31
door Erasmo
joe_catchou schreef:boeltje er uit en een normaal pijpje er op ?
ieders zijn keuze natuurlijk .
Ding kost bijna 800 euro, zonde om weg te doen als het euvel alleen een slangetje is.
achtpeter schreef:Nou, dat zou een flinke kapitaalvernietiging zijn. Als het ding werkt, rijd je wél heel schoon en zuinig. En met zo'n kat kun je een Umweltplakette voor de Duitse binnensteden aanschaffen. Als je daar ooit gezien wilt worden met je eend, natuurlijk...
Ik woon aan de grens dus het is altijd handig ja.
Geplaatst: vr 19 nov, 2010 20:34
door joe_catchou
kan het ook verkopen aan en Duits.
met je umweltplakette kan ik niet volgen ?
wil je bedoelen dan je zonder dat niet in de binnensteden mag rijden met je eend ,als niet inwoner van Duitsland.
maar daarom ook is zijn ding ,als het kan verholpen worden .
duur ding zeg .
bon sjanse
Geplaatst: vr 19 nov, 2010 20:41
door supercees
joe_catchou schreef:wil je bedoelen dan je zonder dat niet in de binnensteden mag rijden met je eend ,
klopt, eend op benzine vervuilt te veel. kan wel weer met een oldtimer, dan is een kopie van je kentekenbewijs waarop het bouwjaar staat voldoende.
Geplaatst: vr 19 nov, 2010 20:49
door Erasmo
supercees schreef:joe_catchou schreef:wil je bedoelen dan je zonder dat niet in de binnensteden mag rijden met je eend ,
klopt, eend op benzine vervuilt te veel. kan wel weer met een oldtimer, dan is een kopie van je kentekenbewijs waarop het bouwjaar staat voldoende.
Helaas is mijn eendje daar net te jong voor...
joe_catchou schreef:kan het ook verkopen aan en Duits.
met je umweltplakette kan ik niet volgen ?
wil je bedoelen dan je zonder dat niet in de binnensteden mag rijden met je eend ,als niet inwoner van Duitsland.
maar daarom ook is zijn ding ,als het kan verholpen worden .
duur ding zeg .
bon sjanse
Zonder die sticker mag je inderdaad een boel Duitse steden niet meer in.
Inderdaad een duur ding, hoop dat ik hem relatief makkelijk kan fixen.