Pagina 1 van 2

De Japanse tweecilinder van Michiel...

Geplaatst: za 20 nov, 2010 21:10
door Michiel van G.
Omdat ik niet precies wist waar ik dit enigszins off-topic topic moest plaatsen heb ik het hier gepost.

Het gaat om het volgende.

Ik heb vandaag een Honda N600 gekocht uit 1968. De uitlaat die daar onder zit is een verschrikkelijke puinhoop, dus er moet een nieuwe gemaakt worden. Ik dacht natuurlijk meteen aan een 2cv, aangezien de Honda ook een luchtgekoelde 600cc tweecilinder (echter in lijn) heeft.

Het eerste gedeelte van de Honda uitlaat is nog goed, maar er is geen dwarsdemper zoals bij de 2cv.
Nu dacht ik, als ik nu eens een middendemper van een 2cv gebruik als 1e demper op de Honda, zou dat voldoende zijn? Ik heb namelijk geen idee wat de dempingscapaciteit van zo'n sigaardemper is. Ik had al gekeken en een sigaar + eindstuk van een 2cv zou heel mooi passen op de n600... :D

Afbeelding

Geplaatst: za 20 nov, 2010 21:24
door Punky
Gefeliciteerd met je aanschaf. Zoals altijd, meer foto's zijn welkom. ;-)

Ik heb op mijn eend een Ypijp en alleen een tweede demper zitten als demping. Het klinkt wat sportiever als een reguliere eend, maar door de demping van de tweede demper, zeker geen herriehok. Ik denk dat het de moeite waard is om te proberen op je nieuwe pracht. Ik vermoed dat een Honda koets nog wat meer dempt als een 2cv koets.

Geplaatst: za 20 nov, 2010 21:39
door Michiel van G.
Kijk, dat klinkt goed. Nu zit er een samenbaksel in aan vreemde uitlaat onderdelen die ook nog eens tegen de bodem aan zitten, dus die dienen te worden vervangen. Zoveel kost zo'n uitlaat gelukkig niet, dus ik ga het gewoon proberen.

nog een paar plaatjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(er komen nog andere voorstoelen in, deze lederen jongens passen niet echt goed...)

Geplaatst: za 20 nov, 2010 22:26
door Punky
Leuk ding. Er staan wel wat aparte wagens bij jullie in de straat zeg. Die veelbesproken dwergauto dan, maar ook een aparte Renault bij de overburen.

Koop wel een originele tweede demper en geen sportuitvoering, want dat doet dus wel zeer aan je hoofd. ;-)

Geplaatst: za 20 nov, 2010 22:30
door Michiel van G.
:)

ik wilde inderdaad een ,,originele'' nemen. Ik meen dat ze alleen nog door walker gemaakt worden, maar dat lijkt me op zich wel in orde.

Geplaatst: zo 21 nov, 2010 00:24
door Punky
Op mijn eend zit ook een Walker inderdaad.

Geplaatst: zo 21 nov, 2010 11:57
door Henk Davelaar
Leuke auto.
Zuinig op zijn want daar zijn er niet zo veel meer van.

Geplaatst: wo 24 nov, 2010 16:43
door Michiel van G.
Het is een Bosal-uitlaat geworden. Ziet er goed uit. Ik ben benieuwd naar de hoeveelheid demping die het ding geeft :P Allicht meer dan de kleine diesel-demper die nu achteraan zweeft.

Geplaatst: do 25 nov, 2010 18:00
door Michiel van G.
Even een vraagje met betrekking tot de uitlaat. Aangezien we hier te maken hebben met een tweecilinder, komt de uitlaat aan in een soort trechter die naar één pijp gaat. Gezien het feit dat er nu een dieseldemper onder hangt die lang niet voldoende dempt, heb ik nu een sigaardemper. Nu is alleen mijn vraag: is het een probleem als de uitlaat dicht langs de benzinetank loopt? Het is uiteraard een metalen tank.
Ik ben altijd een beetje huiverig, zeker gezien het feit dat uitlaten goed warm kunnen worden.

Als ik dit zie:
klikkerdeklik
zou het in principe moeten kunnen. Bij mij komt de demper echter onder de tank te hangen (maar daar is ruimte zát voor).

Geplaatst: do 25 nov, 2010 23:15
door Punky
Je zou een hitteschild of van die uitlaattape kunnen gebruiken om de boel wat af te laten koelen, maar of het nodig is? Het is een grote tank en de uitlaatdemper is het achterste deel wat ook nog eens in de koelwind hangt.

Geplaatst: do 25 nov, 2010 23:22
door Michiel van G.
ok, dan ga ik het gewoon proefondervindelijk uitproberen. In ieder geval zal de tank niet smelten :P

Geplaatst: vr 26 nov, 2010 17:43
door Michiel van G.
Zo, na eerst de stoelen te hebben teruggeplaatst nu ook de middendemper gemonteerd. Morgen wel even een andere uitlaatklem halen, want de bijgeleverde 36mm past niet. Moet 37 of 38mm zijn...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: vr 26 nov, 2010 18:39
door Punky
De afstand van de tank is nog redelijk, dus zal geen problemen geven.

Zou wel een extra ophangpunt maken bij de koppelstuk. Ik zie 2 bouten uitsteken die je hiervoor zou kunnen misbruiken in combi met wat ijzerwerk en een uitlaatrubber van een eend.

Hoe klinkt ie?

Geplaatst: vr 26 nov, 2010 18:52
door Michiel van G.
Er staat geen spanning op het koppelpunt,
de gemaakte beugel hangt heel mooi, maar inderdaad, mocht het nodig zijn kan ik er een beugel aan maken, en die vervolgens aan de plek waar normaal ook de bevestiging zit hem vast maken.

de bevestiging van de demper:
Afbeelding

Geplaatst: vr 26 nov, 2010 19:20
door Punky
Oja, die beugel zal het ook voldoende ondersteunen inderdaad.

Maar klinkt ie nu een beetje??? ;-)