Pagina 1 van 1
transit - export/import Frankrijk
Geplaatst: do 25 nov, 2010 22:41
door malinka
Hoi! heeft er iemand ervaring met het importeren van een Franse auto waarbij men een Transit - nummerplaat gebruikt?? dus een speciale plaat om het voertuig rijdend, én legaal, naar huis te brengen?? hoe werkt dat, hoe en waar kan je zo'n platen verkrijgen aub?
Gunther
Geplaatst: ma 29 nov, 2010 00:46
door BasvanEerden
Daarvoor moet je in Frankrijk naar de prefecture. Let wel dat Frankrijk sinds 1-10-2009 geen export carte-grise meer uitgeeft en dat alle papieren inclusief geledende CT (Franse APK en minimaal 3 maanden) nog op de auto zit.
Geplaatst: ma 29 nov, 2010 06:55
door Kulio
Je kan ook legaal met de auto met Frans kenteken in Nederland rijden voor een periode van 14 dagen. Dat moet je vooraf electronisch bij de belastingdienst melden. De auto moet uiteraard wel verzekerd zijn. Probeer dat met de Franse vorige eigenaar te regelen dat hij z'n verzekering nog even door laat lopen. De verzekering moet ook weten dat jij de bestuurder bent. Dat moet aangemeld worden. Je kan in die 14 dagen de auto wel door het import circuit krijgen. Je weet daarna wat het Nederlandse kenteken wordt en kan hem dan Nederlands verzekeren. Voor verdere informatie over BPM betalen en de 14 dagen vrijstelling zie
www.belastingdienst.nl
Check ook nog even of de auto een normale Carte Grise heeft of een Carte Grise de Collection. In het laatste geval is het een stuk lastiger om een normaal kenteken te krijgen, althans in Frankrijk. Hoe Nederland daar mee omgaat is mij niet bekend.
Je kan uiteraard ook gewoon het Franse kenteken houden en in Nederland BPM betalen. Dan vermijd je Nederlandse wegenbelasting. Dat heeft wel het nadeel dat je de auto in Frankrijk verzekerd moet laten en dat je ook in Frankrijk de APK moet laten doen. Maar de Controle Technique is daar maar om het jaar.
Geplaatst: ma 29 nov, 2010 07:23
door deusjevo
Iemand die in Nederland woonachtig is mag in principe niet in een auto met een buitenlands kenteken in Nederland rijden meen ik?
Geplaatst: ma 29 nov, 2010 08:49
door Francois
het is toch veel makkelijker om een oprijwagen te huren/lenen?
Geplaatst: ma 29 nov, 2010 12:55
door BasvanEerden
Francois schreef:het is toch veel makkelijker om een oprijwagen te huren/lenen?
Dat is het makkelijkste. Een Nederlands staatburger mag niet een auto met buitenlands kenteken besturen met uitzondering als de auto gehuurd is.
Geplaatst: ma 29 nov, 2010 16:57
door supercees
mijn verzekeraar verzekert ook auto's met een buitenlands kenteken, dus je kan inderdaad de auto met frans kenteken naar nederland rijden en zoals hierboven beschreven naar de rdw voor een nederlands kenteken. voor de rit naar de rdw heb ik toen wel een eendagskenteken aangevraagd.
de instantie die niet wil dat je met een buitenlands kenteken rijdt is de belastingdienst omdat je op die manier bpm (indien van toepassing) en houderschapsbelasting (indien van toepassing) kan ontduiken. bij een oldtimer is beide niet van belang.
ik ben weleens aangehouden door de politie omdat ik "iets" te hard reed in een auto met duits kenteken, de agenten vroegen alleen of ik nederlands sprak

.
en als je in een ds rijdt met frans kenteken door rotterdam wordt je ook continu aangehouden, door drugsdealers...
Geplaatst: ma 29 nov, 2010 19:38
door AZL57
of in maastricht

Geplaatst: di 30 nov, 2010 13:15
door BasvanEerden
De belastingdienst wil graag dat de auto ook belasting technisch in orde ook al is deze ouder dan 25 jaar. Daarvoor houdt de belastingdienst aparte controles.