Pagina 1 van 2

De 2cv-restauratie, 1985.

Geplaatst: zo 28 nov, 2010 21:33
door Hannes de geitjesboer
Hallo iedereen,
na bijna 6 jaar mijn 2cv gekocht te hebben (grotendeels gedemonteerd al) en er maar heel af en toe wat aan gesleuteld te hebben is het deze keer voor echt. Tegen de zomer moet ze rijden!

Ik open dit topic om mezelf nog wat extra te motiveren en vooral voor de vele montage-vragen die ik nog verwacht tegen te komen.

Stand van zaken:
De motor staat klaar, is een combinatie van 2 Visa-motoren geworden, de oude snelle nokkenas van de V630 en de hoge compressie van de V644, ontsteking van Visa (stuk van de Visa-bak in de 2cv-bak gemonteerd volgens Cats' site) De bak en starter liggen ook klaar.

Alle plaatwerkonderdelen zijn gezandstraald geweest, in de kas staan vele nieuwe onderdelen zoals het ruitframe, voetenbak, zijdriehoekjes vooraan, nieuwe vloerstukken, nieuwe kofferbak en achterlichtdrager.
Vele onderdelen staan al in grondverf, de rest zou ik komende weken ook willen gedaan krijgen. Streefdoel is in de lak zetten voor het nieuwe jaar.

4 nieuwe banden (Golden Tyre met Michelin-profiel) liggen te wachten.

Vandaag de vooras uit elkaar gehad en alle onderdelen van het stuurhuis in veel vet gezet en zo ook zeker dat dit goed is.
Chassis staat in de Hammerite en daarvoor is hier en daar een plaatje ingelast, op de zijkant de verstevigingsstukken. Voor de rest nog een Ok-chassis (om uit de jaren 8O af te stammen in elk geval)

Hier al een foto van het chassis, andere foto's volgen...
Afbeelding

Geplaatst: ma 29 nov, 2010 09:27
door Punky
Leuk om te volgen. Suc6.

Geplaatst: ma 29 nov, 2010 09:58
door 2cv Michel
ahaaaaa
Weer een Belg
Ga ik met plezier opvolgen

Geplaatst: wo 1 dec, 2010 18:54
door Hannes de geitjesboer
Gisteren de achteras op de werkbank gelegd, een dop van 46 kunnen vinden (ik weet dat het 44 is maar het past ook goed en het is goedkoper dan er 1 te moeten kopen) en de trommels eraf.
Remvoeringen waren eigenlijk nog goed, maar het Peugeotje van 23 jaar dat we hier ook nog hebben heeft al eens getoond dat oude remvoeringen wel eens willen loslaten van de remschoen, dus nieuwe erop.
Een vriend van me ging zo ooit over het stuur van zijn oude Honda-moto, erger op 2 wielen dan op 4 wielen.

Ook de pompjes kregen een nieuwe dichtingsset (waren binnenin nog mooi ingeölied en geen roest te vinden), goed in de LHM gezet voor het monteren, nu nog afstellen..

Trommel eraf met revisiesetje
Afbeelding
Met de nieuwe remschoenen
Afbeelding
Mijn beste vriend in de werkplaats in dit seizoen
Afbeelding

Geplaatst: wo 1 dec, 2010 20:31
door marcopr
Je werkt wijs.
Zo een kachel heb ik ook nodig! Heb al een garage.

Geplaatst: wo 1 dec, 2010 21:24
door Hannes de geitjesboer
Zeer praktisch, wou dat ik het vorig jaar al gekocht had. Kostte 40€ (verzending in) via Ebay Duitsland, vijst vast op de hals van de gasfles, zelf vind ik het ook ideaal. Als je zoekt op "Einhell GS4600" kan je het wel vinden via een zoekmachine. Enkel een gasfles moet je nog ergens halen maar dat win je wel terug in soepele vingers in plaats van verkleumde :P

Geplaatst: zo 3 apr, 2011 09:31
door Hannes de geitjesboer
Na onze verhuis met bijhorende klussen nog eens tijd gemaakt voor onze 2pk.Het streefdoel van 'in de lak voor nieuwjaar' is gelukt. Mits een nieuwjaar later dus ruim op tijd :D

Hier wat foto's van onderdelen in de grondverf en afgelakt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Spatborden staan ook al afgelakt. De kas staat in de grondverf die nog eens moet opgeschuurd worden en dat pakken we binnen 2 weken aan.

En voor degenen die zich afvragen of ik thuis zo goed uitgerust ben met zoveel materiaal: nee, ik heb het geluk monteur te zijn en dus werk ik samen met een collega-carrossier met het hart op de juiste plaats samen om het spuitwerk te doen.

Geplaatst: zo 3 apr, 2011 13:08
door marcopr
Een goede keus, rouge castille. Mooi rood, niet zo ordinair zoals rouge vallalounga.
En je spuit wel profesioneel, dat zal een erg mooi resultaat geven!

Geplaatst: di 26 apr, 2011 12:45
door Hannes de geitjesboer
Aan de opbouw begonnen !

Vraagje: hangt de voorste uitlaatdemper vast aan de versnellingsbak (die demper die van ver lijkt op het gewei van een berggeit). Er zijn 2 haken voorzien aan de demper en er zit schroefdraad in de versnellingsbak.
Indien ja, sluiten die aan tegen de versnellingsbak of zit er nog iets tussen? Ja, het lijkt zo logisch als het gemonteerd is maar nu even vaag.

Geplaatst: di 26 apr, 2011 14:15
door Gerard2cv
Er horen een paar sluitringen tussen :lol:

Geplaatst: ma 26 dec, 2011 14:03
door Hannes de geitjesboer
En het ging verder (de foto's hebben wel heel wat vertraging)

Ook de kas werd gespoten deze zomer

Afbeelding

Afbeelding



En aangezien ik deze 2cv kocht toen hij al gedemonteerd was zijn er ongelooflijk veel kleine zaken die ik niet meer wist of kleine onderdelen die ik niet meer had of die kapot waren. Dus gelukkig een donor gevonden met een heel slecht chassis en een slechte koets, maar vrij compleet en met goede motor en versnellingsbak, bewezen door het feit dat de verkoper hem wilde brengen (+- 30km van hier stond deze eend)

Afbeelding

Geplaatst: ma 26 dec, 2011 14:08
door Hannes de geitjesboer
Ook het chassis kreeg meer en meer vorm doordat de opbouw begon.

Afbeelding

Ja, het is een Visa-blok met zelfgemaakte sensorbeugel
Afbeelding

Afbeelding

En het werd een compleet chassis
Afbeelding

Geplaatst: ma 26 dec, 2011 14:11
door Hannes de geitjesboer
De koets moest nog wat gepast worden en een paar gaatjes krijgen voor ze op het chassis paste
Afbeelding

En ze paste
Afbeelding

Geplaatst: ma 26 dec, 2011 14:23
door Hannes de geitjesboer
En zo ziet ze er vandaag al uit
Afbeelding

En samen met de donorbroer
Afbeelding

En binnenin nog sober
Afbeelding

Geplaatst: wo 28 dec, 2011 12:50
door Hannes de geitjesboer
Iets waar ik nu tegenaan loop:
ik heb niets van het dak (geen onderdelen bedoel ik)
Wat doe ik best, een buitensluiter of een binnensluiter monteren?

Wat heb ik allemaal nodig behalve het dakje zelf?