Pagina 1 van 1
handrem-probleem
Geplaatst: wo 1 dec, 2010 19:29
door karsten2cv
hallo, in februari is de 2cv naar de keuring geweest (eerst langs de garagist) en dan blanco erdoor geraakt. in maart heb ik er nog mee gereden, startte fijn, remde goed, motortje tikte als een klokje,... tot ik de handrem optrok, de drukknop kwam eruit gefloept en het duurde me een halfuur om die er terug in te frutselen.. dit vond ik niet speciaal erg,maar t'mocht vermeden worden.. onlangs haalde ik de 2cv nog eens buiten met mooi weer, om te beginnen 3 min starten na een halfjaar in de garage staan onder een doek, maar het was meer dan dat. visplatinés TOTAAL ontregeld. weet iemand hoe dit komt?
dus, ik was toch op weg geraakt, voor de eerste lichten viel ze stil na een 5km rijden, terug lang starten, en intussen had ik de handrem opgetrokken, lap, terug hetzelfde probleem, knopje eruit.. na een 10min starten, en een halfuur vodden om dat stomme knopje er terug in te krijgen ben ik verdergeraakt.. weet iemand hoe ik dat lastige probleem van de handrem (en visplatinés) maak?
gr, Karsten
Geplaatst: wo 1 dec, 2010 19:38
door Eendeke
Wat zijn visplatinesdinges? En heb ik die ook

Geplaatst: wo 1 dec, 2010 19:56
door engbokho
Dit zijn de contactpunten..Enne die kunnen absoluut niet zomaar ontregeld raken!
De handrem moet worden gesteld zodat de hevel niet helemaal naar buiten kan komen. Het stellen doe je met de excentrische nokken op de remklauwen. (even de vraagbaak/haynes erbij pakken of ergens opzoeken hoe dat moet!)
Geplaatst: wo 1 dec, 2010 20:05
door karsten2cv
engbokho schreef:Dit zijn de contactpunten..Enne die kunnen absoluut niet zomaar ontregeld raken!
De handrem moet worden gesteld zodat de hevel niet helemaal naar buiten kan komen. Het stellen doe je met de excentrische nokken op de remklauwen. (even de vraagbaak/haynes erbij pakken of ergens opzoeken hoe dat moet!)
ok, bedankt ivm de handrem. maar de visplatinés, niemand is er in een half jaar aan geweest. zelfs nog niet in de 2cv gaan zitten... het was zo erg, dat als ik plankgas gaf, de motor begon te hoesten (backfire) en vervolgens stilviel... ik moest heel voorzichtig het gas indrukken, pas als de motor een 4500tpm had, kon ik plankgas geven...
Geplaatst: wo 1 dec, 2010 20:27
door marcopr
Wellicht zit een en ander niet goed vast en is de afstelling ontregeld geraakt?
Geplaatst: wo 1 dec, 2010 20:27
door dyane_maniac
maar dat zou dus ook iets anders kunnen zijn dan de ontsteking dunkt me. (bijv. valse lucht, vervuilde carburateur etc)
Geplaatst: wo 1 dec, 2010 21:02
door achtpeter
Na een half jaar stilstaan kan er van alles mis zijn. Om te beginnen: zomerbenzine. En verder: Vuile carburateur, klemmende vlotternaald, of wel degelijk de contactpuntjes. Geen likje vet gedaan aan het asje van het bewegende contact, tijdje niet rijden en je hebt de verschijnselen die Karsten beschrijft. Stilstand is achteruitgang...
Geplaatst: wo 1 dec, 2010 21:26
door AZL57
De afstand van handremhandel moet je stellen met de kabels. Wel opletten dat je de veren bij de klauwen niet samentrekt. Met de exentrieken worden de remblokken gesteld. Ook even kijken of de kabels niet uit hun houder zijn geschoten aan de onderkant bij het chassis. Trouwens het knopje krijg je eenvoudig terug als je de handel zover mogelijk uittrekt en dan het knopje indrukt. Dan met gedrukt knopje weer terug in de geleider steken.
Geplaatst: wo 1 dec, 2010 22:09
door AK350
Handrem kun je inderdaad stellen met de kabels als deze te ver naar buiten komt.
Bij mijn Mehari is deze ook bij de laatste x apk te ver naar buiten getrokken, de keurmeester heeft de neiging bij de remmentest de handrem zeer fors aan te trekken.
Dan trek je hem net te ver uit de slede en komt het knopje naar buiten.
Geplaatst: do 2 dec, 2010 10:34
door achtpeter
Waarom niet 'gewoon' volgens het boekje de handrem stellen? Kabels zo los dat de hefboompjes tegen de nokken aan de remklauw rusten, dan eerst de excentrieken zo stellen dat de blokjes bijna slepen, daarna de kabels zo strak dat de hefboompjes na twee klikken los komen van de nokken.