Pagina 1 van 3

Waarom 2cv in de winter??

Geplaatst: vr 3 dec, 2010 09:35
door Visserkevis
Het heerlijke eend(dyane) rijden is in de winter ook leuk!
Wel stervenskoud als je in de file komt te staan.

Maaaar dat mag de pret niet drukken want :

- Je hebt best veel grip met die smalle bandjes

- Als je de grip verliest levert het geheid een glimlach op en een extra dot gas

- Mensen lachen je vriendelijk uit met je dikke wanten-sjaal-handschoenen

- Instappen via de achterklep omdat alle (dyane) deuren dicht gevroren zitten is hip

- ...?

Geplaatst: vr 3 dec, 2010 10:53
door 2cv Michel
Bij mij is het voor de moment niet zo leuk
Mijn voorste banden waren na 3000 km aan de buitenkant zo versleten dat ik er voorlopig andere wielen met banden op heb gelegd heb ondertussen wel 2 nieuwe banden laten leggen maar deze staan er nog niet onder
Probleem dat mijn toespoor geheel ontregeld is (moet het effe laten regelen) maar omdat dat zo slecht staat(veel te veel toespoor) heb ik totaal geen grip op de weg was bij mijn vorige eend heel goed

winter

Geplaatst: vr 3 dec, 2010 11:05
door Roadrunner
Ik rij op winterbanden met de Eend, helemaal super en met de benzinestandkachel aan en de 12 volt stoelverwarming van de Leen Ba...., heb ik het zelfs niet koud. Echt geweldig in de sneeuw.

Geplaatst: vr 3 dec, 2010 12:01
door Visserkevis
Dat klinkt lekker, stoelverwarming!!
Ik ga ook es zoeken naar zoiets.

En wat doet die standkachel precies?
Waar laat je dat ding?

Geplaatst: vr 3 dec, 2010 12:04
door Tom Duckpower
Koud? Ja, na het instappen, maar als de motor eenmaal draait is het toch snel warm, zowel in de eend als in de Ami. Ga bij de Ami wel nog een stuk karton onder de voorstoelen zetten, zodat de warme lucht wel wat meer voorin blijft.

koud

Geplaatst: vr 3 dec, 2010 12:25
door Roadrunner
de standkachel zit onder de motorkap en werkt onafhankelijk van de motor op een accu en een beetje benzine. Moet je maar eens zoeken op veilingsites zoals M........s (reclame mag geloof ik niet).
De stoelverwarming is van een goedkope meubelzaak die ook wel meubelbaouwpakketten verkoop en goedkoop tapijt. Meestal krijg je daar wel een foldertje van thuis en heet Leen B.....

Geplaatst: vr 3 dec, 2010 12:29
door Tom Duckpower
Leenbakker en Marktplaats mogen wel genoemd worden.. We zijn alleen wat terughouden wat betreft eendengarages

koud

Geplaatst: vr 3 dec, 2010 13:13
door Roadrunner
Ik begrijp het. Nou de Leen Bakker zit naast me en die had dus die 12 volt stoelmatjes. Hopelijk blijven ze het nog een poosje doen.
Als je op marktplaats zoekt, kijk dan naar webasto of eberspacher. Dat laatste model heb ik zelf, de B1L. B staat voor benzine. de 1 is de kleinste en eenvoudig in een eend in te bouwen. Ze zijn ook als diesel leverbaar en je raad het nooit, die heet D1L. Je moet dan wel een klein dieseltankje maken.
Laat je niet verleiden tot een 24 volt kachel, want ombouwen naar 12 volt is heeeel duur.

Geplaatst: vr 3 dec, 2010 14:05
door Visserkevis
Mijn verwarming wordt wel warm, maar het blijft bikkelen vind ik hoor. Dikke jas, en altijd handschoenen. Kachelpotten zijn al opnieuw bekleed, maar misschien moet ik ze maar een keer helemaal vervangen.

Zo'n standkachel is wel gaaf zeg. Net als op een boot dus?
Op marktplaats is er veel te vinden, maar geen kleine modelletjes zo te zien. Allemaal van die lompe dingen. Laat jij dat ding dan 's nachts ook aanstaan? Is dat veilig?

Hoe zit dat met de stoelverwarming, trekt dat niet teveel stroom?

Geplaatst: vr 3 dec, 2010 15:39
door BasvanEerden
Met de burton in de winter gaat het ook goed. Kleine cabine maar of het wordt warm of het wordt bloedheet. Ik heb nog geen problemen ontdekt. Alleen de MABOR-banden zijn niet geschikt voor de winter. Dat is in 2 worden te zeggen voor: GEEN GRIP.

Geplaatst: vr 3 dec, 2010 18:20
door Punky
Ik rijd al enkele dagen rond in de Ami met winterbanden. Rijdt beter als in de Peugeot. Voldoende grip en niks te klagen over de kou. Ik heb de kachelslangen goed strak gemonteerd met tyraps en voor de zekerheid de luchttoevoer die normaal naar buiten gaat afgeplakt met ducktape. Alles moet dus naar binnen. Motorbeschermplaat onder de auto, dat de motor ook wat makkelijker de warmte vast kan houden en gaan met die Ami.
Er rijd al 2 dagen een collega mee en die vond het zelfs warm worden in de Ami. Ook gisteren in de file geen probleem. Op een gegeven moment toen ik weer door kon rijden zelfs de aircoklep open moeten zetten. LOL!

Geplaatst: vr 3 dec, 2010 19:01
door 2cvpieter
ik heb vande zomer een kachelbuis vetilator gekocht origineel van citroen destijds, en eergisteren ingebouwd, geweldig binnen 5 minuten schone ramen en niet telkens opvriezen van je warme adem en lekker warm

Geplaatst: vr 3 dec, 2010 19:10
door Ed147
Ik heb vanmorgen de Dyane stil moeten zetten aan het eind van het dorp.
Alle ramen van buiten weer dicht gevroren.
Na het instappen ook binnen weer geschrapt, toen kon ik weer gaan.
Inderdaad met handschoenen-sjaal-muts. :D
En m'n collega's maar ongelovelijk kijken en lachen.

Re: koud

Geplaatst: vr 3 dec, 2010 19:22
door deusjevo
Roadrunner schreef:Meestal krijg je daar wel een foldertje van thuis en heet Leen B....
Leen Buurman..... :D :D

Geplaatst: vr 3 dec, 2010 22:03
door fonflaar
Na een tip hier op het forum vorig jaar heb ik nu een fleecedeken onder het dakje zitten (gewoon tussen de stangen klemmen), scheelt echt! Vind het goed te doen verder, zit wel te genieten in de eend nu! Maar dat bevriezen van de voorruit aan de binnenkant is wel vervelend, zeker met die laagstaande zon.....dan zie je echt niks. het duurt toch wel 'n kilometer of wat voordat de kachel dat ontdooid heeft bij mij, dus moet echt krabben aan de binnenkant.
@2cvpieter Zo'n kachelbuisventilator waar vind je die en hoe werkt dat dan?