Pagina 1 van 2
Kleppengeleiders losmaken
Geplaatst: zo 5 dec, 2010 14:33
door Geert
Even twee vragen:
1) Hoe kan ik de kleppengeleiders losmaken, ik wil ze n.l. graag vervangen.
2) de as waarop de tuimelaars zitten krijg ik niet los ( zie foto) Iemand een idee??
Als ik met een steeksleutel hard draai schiet de sleutel los, of voel ik de cylinderkop vervormen.
Het gemakkelijkste was geweest als ik ze had losgedraaid voordat ik de cylinderkop van de motor had gehaald, maar daar is hte nu te laat voor .

Geplaatst: zo 5 dec, 2010 14:52
door achtpeter
Voor die tuimelaarasboutjes (scrabblewoord) is een speciaal dopsleuteltje te koop.Maar nu je het zo ver hebt laten komen: Probeer de Belgische methode; boutkop in een hoekje van je bankschroef klemmen en de hele kop draaien. Zo is het mij ooit gelukt, voor ik dat dopsleuteltje had...
Geplaatst: zo 5 dec, 2010 15:12
door André Post
Ik heb die boutjes altijd nog met een Bacootje los kunnen krijgen.
Heb je al andere klepgeleiders?
De klepgeleiders zijn er waarschijnlijk wel uit te krijgen door persen met behulp van een draadeind en wat bussen van verschillende diameters.
Eén bus die over de geleider valt en één die een diameter heeft die iets kleiner dan de klepgeleider is.
Zo is het mij wel eens gelukt bij een motorfiets.
Geplaatst: zo 5 dec, 2010 15:49
door AZL57
dit zou zo ook bij deze kop moeten werken.
Je kunt de kop in de bankschroef klemmen. Zorg wel voor te stevige houten latjes zodat de bekken van de bankschroef de kop niet kunnen beschadigen. Kop op zijn zijkant ertussen met de stoterbuizen aan de bovenkant. Natuurlijk alleen het stabiele deel in klemmen niet de koelvinnen.
Geplaatst: zo 5 dec, 2010 16:05
door Peter v G
De tuimelaars kunnen behoorlijk vast zitten. Ikzelf kreeg ze los met een bahco (voor de puristen; een verstelbare moersleutel).
En wat bedoel je met de klepgeleiders? Waarschijnlijk enkel de afdichtingen? Die peuter ik er voorzichtig af met een schroeven draaier en een tangetje. Opletten dat je m.n. de binnenzijde van de buis niet beschadigt.
Geplaatst: zo 5 dec, 2010 19:40
door huub
klepgeleiders tik je er met een moker en een passende doorslag uit , nadat je de cylinderkop op 200 graden celcius hebt verwarmd.
daarna meteen de nieuwe er in tikken ( uit de diepvries)
overigens moet je dan de klepzittingen ( laten ) frezen , dus waarschijnlijk ontkom je niet aan en bezoek aan het revisiebedrijf.
Geplaatst: ma 6 dec, 2010 11:12
door achtpeter
Het vervangen van klepgeleiders en klepzetels is inderdaad specialistenwerk. Of is hier sprake van een spraakverwarring en gaat het, zoals PetervG raadde, om de valve seals?
Geplaatst: ma 6 dec, 2010 16:49
door huub
achtpeter schreef:Het vervangen van klepgeleiders en klepzetels is inderdaad specialistenwerk. Of is hier sprake van een spraakverwarring en gaat het, zoals PetervG raadde, om de valve seals?
klepgeleiders is voor een enthousiast hobbyist best te doen , dat doe ik al jaren.
kleppen inslijpen is ook niet zo bijster moeilijk , alleen moet je het gereedschap hebben .
klepseals is een kwestie van de oude loswippen en er nieuwe op drukken.
de topic starter meldt zich niet meer , het probleem lijkt opgelost.....
Geplaatst: ma 6 dec, 2010 17:00
door Geert
Nee, het probleem is nog niet opgelost!!Maar ik heb nog meer te doen als alleen mijn hobby!
Ik heb de tuimelaars nog niet los gekregen, die zitten echt heel vast, niet op de "Belgische"methode en ook niet met een Bahco.
De klepgeleiders zijn i.d.d. ook nog niet los, maar daar zit een klemmetje of i.d. op.
Zijn dat dan de klepseals????
Geplaatst: ma 6 dec, 2010 20:52
door André Post
De klepseals zijn die kunststof hoedjes.
Zitten geklemt met de metalen klemmen.
Geplaatst: ma 6 dec, 2010 20:54
door Geert
Ik ben weer even bezig geweest.
Het zijn inderdaad de valve-seals die ik los wilde hebben en vervangen, en die zijn nu dus los .
M.b.v. een klein schroevendraaiertje.
De tuimelaars zitten nog steeds muurvast.
Ik denk dat ik ze laat zitten, ze lijken goed te werken.
Geplaatst: ma 6 dec, 2010 21:48
door AZL57
Als je nieuwe valve seals nodig hebt loop dan even bij een motorrevisie bedrijf binnen. Daar krijg je ze tegen een fractie van de prijs dan wat ze bij bijvoorbeeld een dealer vragen.
Geplaatst: wo 8 dec, 2010 20:54
door Peter v G
De in- en uitlaat klep verschillen in diameter.
Volgens mij verschillen de klepseals ook in diameter. (Ik meen 0,2mm)
Geplaatst: zo 19 dec, 2010 17:12
door Geert
Nog even een andere vraag:
Ik ga de kleppen vervangen door nieuwe.
Moet ik die nieuwe kleppen ook op de klepzitting polijsten, zodat ze mooi in elkaar passen??
Of past dat altijd goed??
Geplaatst: zo 19 dec, 2010 18:54
door achtpeter
Jawel, licht inslijpen. Dan de benzineproef: Klep op zijn plaats, goed aangedrukt houden (of klepveer en spietjes monteren), scheut benzine in de in- of uitlaatpoort en kijken of het langs de randen van de klep lekt. Zo ja: nog een beetje schuren.