Haperend knipperlicht

Coen Bongers
Beginner
Beginner

Haperend knipperlicht

Bericht door Coen Bongers » wo 8 dec, 2010 11:47

Hallo,
ben nieuw op dit forum maar sinds vorige week de meer dan trotse eigenaar van een felrode 87 Club. Het is mijn eerste eend en dus nog even flink wennen na al die lease- en moderne auto's. Maar: rijden met een glimlach doe ik. Nu loop ik tegen het volgende probleem op: als ik de richtingaanwijzer naar links uitdoe knippert alles naar behoren. Als ik de richtingaanwijzer naar rechts uit doe knippert ze af en toe wel maar af en toe kapt ze er al na een knipper mee. Waar moet ik het probleem zoeken: is de clignoteur stuk (die ergens onder de aflegplank hangt) of kan ik het ook ergens anders zoeken?

Groeten Coen

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » wo 8 dec, 2010 12:27

check eens of de beide lampjes wel werken buiten.
diverse Citroens, wat anders.

Coen Bongers
Beginner
Beginner

Bericht door Coen Bongers » wo 8 dec, 2010 12:38

Nou na een keer knipperen buiten kappen ze er mee, hetgeen logisch lijkt omdat ook het relais de bekende klikgeluiden niet meer maakt. Nogmaals: soms hapert ze maar soms blijft ze het wel gewoon doen. ZOu het kunnen zijn dat de clignoteur kaduuk is of zou het ook kunnen dat de lampjes rechts (voor / achter) of een van de aansluitingen iets mankeren?

Groeten Coen

BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » wo 8 dec, 2010 13:09

Als het niet de lampjes zijn dan is het inderdaad de clignoteur die is overleden. Die zit achter het stuur en ziet eruit als een zilver kleurig busje met 2 of 3 aansluitingen. Een clignoteur van 84 Watt zijn de kosten niet en kan je bij elke automaterialenzaak halen.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door tweeceevee » wo 8 dec, 2010 16:48

Misschien is je massa draad van de knipperlichten voor los van het spatbord, of maakt deze geen goed contact meer.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » wo 8 dec, 2010 17:01

Als hij aan één kant wél knippert, is in ieder geval het relais niet overleden. Dan blijven over: lampje, massa, schakelaar. Het beschreven verschijnsel lijkt me typisch voor een defect lampje of vervuilde fitting. Als het relais wordt belast met één lampje in plaats van twee parallel, wordt het niet warm genoeg en stopt het na één tik met knipperen.

Coen Bongers
Beginner
Beginner

Bericht door Coen Bongers » wo 8 dec, 2010 17:17

Beste Achtpeter,

Geweldig. Ik dacht ook al dat er mogelijk nog iets anders kon zijn dan alleen het relais: immers een relais dat alleen rechtsaf niet wil maar linksaf wel leek mij wat vreemd. Ik ga de lampen dus checken en even kijken of de verbindingen goed zijn. Zodra ik wat meer heb laat ik het weten!

Coen

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » wo 8 dec, 2010 22:57

bij veel eenden is de massa van het spatboord naar de koets / chassis niet best. Een draadje van het knipperlicht (1 van de 3 boutjes van de knipperlicht bevestiging aan de binnenzijde van het spatboord) naar een plekje op het chassis (bevestiging koplampsteuen) zou een prima oplossing zijn.

Zet er wel even een mannetje / vrouwtje connecter tussen, zodat je eenvoudig je spatboord kunt verwijderen zonder je knipperlicht te demonteren of telkens dat draadje te moeten loshalen.

Meestal is het de voorzijde die problemen geeft in gevallen als deze, de achterlichten hebben een gedeelde aarde, en dan zou er BV een remlicht gaan knipperen oid. als de massa niet goed is.

En ja, het is een "nood oplossing", maar wel 1 waar ik aan beide kanten al jaren mee rondtoer..... Dat draadje dan.....
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » do 9 dec, 2010 08:53

Coen, als er in de schakelaar en pennetje iets geoxideert is, kan je dat pennetje iets draaien, zodat er weer een schoon contact is.

Henk Davelaar
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door Henk Davelaar » do 9 dec, 2010 20:45

Nadat ik alles gemonteerd had deed de clingnoteur het een keer en was dan stil terwijl de lampjes wel branden.
Oorzaak was hier een lampje met te weinig vermogen.
Berlingo 2.0 Hdi 2006
Saxo 1.6 Vts 2001
Traction Avant 11 sport 1954

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » do 9 dec, 2010 21:15

je bedoelt dan een 24 volt lampje ipv een 12 volt lampje?
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Coen Bongers
Beginner
Beginner

Bericht door Coen Bongers » zo 12 dec, 2010 20:03

Nou, ik verdenk vooralsnog de massa ervan. Omdat ik haar pas twee weken heb vrees ik dat ik daar als het weer beter is maar eens naar kijk. Vooralsnog doet alles het weer!!?

Groeten Coen

Henk Davelaar
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door Henk Davelaar » zo 12 dec, 2010 20:05

Was wel 12 volt maar bij mij zitten er buislampjes in m'n achterlichten.
Zat 5 watt in en dan werkt op het dashboard het lichtje niet.
Berlingo 2.0 Hdi 2006
Saxo 1.6 Vts 2001
Traction Avant 11 sport 1954

Coen Bongers
Beginner
Beginner

Bericht door Coen Bongers » di 28 dec, 2010 21:10

Nou,

na anderhalve week stilstand vandaag behoorlijk veel gereden en de knipperlichten doen het als nooit tevoren. Zal dus wel de aarde zijn: de lampjes hebi k gecontroleerd en die zijn goed. Dus: vooralsnog probleem opgelost en mocht het weer gebeuren: dan ga ik de knipperlichten voor extra aarden.

TB
Moderator

Bericht door TB » do 30 dec, 2010 19:51

Je kan inderdaad een extra draad trekken. Maar schoonmaken van het huidige massa punt is meestal wel voldoende.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Plaats reactie