Pagina 1 van 1
Dyna bobine
Geplaatst: vr 10 dec, 2010 12:02
door Mart
Origineel is de bobine van de A-typjes 3 Ohm. Volgens mij worden ze elk jaar slechter en slechter. Een vriend van mij heeft een andere bobine gekocht (wel duur). Waarschijnlijk van Dyna. Hij is er zéér tevreden over, merkbaar vloeiender lopen van de motor.
Nu kun je van Dyna een 3 Ohm en een 5 Ohm versie kopen.
Weet iemand hier iets van of kan advies geven ?
Ik weet dat Dafjes deze Dyna's ook gebruiken i.p.v. originele. Hier staat ook de bobine van de 2cv genoemd.
http://www.pouguide.org/fr/comprendre-l ... ectronique
Geplaatst: vr 10 dec, 2010 12:37
door AZL57
Het zijn ultralight vliegtuigjes waar ze die daf motoren op gebruiken inclusief een zelfbouw electronische ontsteking.
En inderdaad er zijn slechte nieuwe bobines in omloop sinds een jaar of 2. Er wordt gesproken over aluminium bedrading hierin? Die zou veel gevoeliger zijn mbt doorslaan dan een originele koperen versie?
Geplaatst: vr 10 dec, 2010 13:04
door tweeceevee
Deze bobine heb ik ook in de eend gezet, en hij slaat nu prima aan als die warm is.
Zie topic,
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=9277
Geplaatst: vr 10 dec, 2010 15:10
door Mart
Op je link lees ik dat de originele bobine 5 Ohm is. Klopt dat wel ?
Dit zijn toch weer andere maar ervaring is kennelijk goed. Weet iemand een adres in NL waar je ze kunt kopen ?
Geplaatst: vr 10 dec, 2010 20:23
door Kulio
Een bobine van een 2CV/Dyane is 5 Ohm. Een Visa bobine is 3 Ohm. Bij een 3 ohm bobine gaat een flink grotere stroom lopen dan bij een 5 Ohm bobine. Daardoor krijg je een krachtiger vonk.
Maar elk voordeel hep z'n nadeel. Een 3 Ohm bobine in een eend/Dyane geeft een flink zwaardere belasting voor je contactpuntjes. Die moeten elke keer (enkele duizenden keren per minuut) een grotere stroom schakelen dan waar ze voor ontworpen zijn. De puntjes gaan dan veel korter mee.
Ik heb me laten vertellen dat een 123 een 3 Ohm bobine aan kan en heb er eenden mee zien rondrijden. Dat combineert dus het voordeel van een krachtige vonk en omdat bij een 123 er geen puntjes meer zijn is er dus geen problemen meer met sneller slijtende puntjes.
Maar een Eend/Dyane rijdt ook prima met een originele 5 ohm bobine, al dan niet met een 123 of andere electronische ontsteking. Dus waarom zou je er een 3 Ohm bobine inzetten?
Geplaatst: wo 15 dec, 2010 13:11
door Mart
Kulio schreef:Maar een Eend/Dyane rijdt ook prima met een originele 5 ohm bobine, al dan niet met een 123 of andere electronische ontsteking. Dus waarom zou je er een 3 Ohm bobine inzetten?
Ik zou wel eens een goede bobine willen hebben. In 3 jaar tijd bezig aan m'n 3e bobine en laatst in een langere rit gemerkt dat ook deze weer niet wil starten na het tanken.
Maar goede info van je. Ik zal Albert eens om advies vragen over het gebruik van een 3 Ohm bobine.
Geplaatst: wo 15 dec, 2010 14:16
door Kulio
Is de afstelling van je contactpuntjes wel goed? Staan ze niet met een te kleine afstand tussen de puntjes? Dan gaat er te lang stroom door de bobine lopen en wordt hij te warm.
Geplaatst: do 16 dec, 2010 11:40
door Mart
Ik heb een electronische ontsteking van Albert, de 123\2cv.
Van Albert trouwens net het bericht ontvangen dat deze ontsteking niet gecombineerd kan worden met de Visa-bobine. Dat is alleen mogelijk met de 123\EVO.
Ook geeft hij aan dat de bobine van de Visa 0,9 Ohm is. Overigens zijn deze tegenwoordig net zo onbetrouwbaar als de 2cv bobines.
Wat de weerstand van de 2cv bobine is weet ik eigenlijk nog steeds niet. Dat lijkt me geen 5 ohm te kunnen zijn. Iemand die het weet ?
Geplaatst: do 16 dec, 2010 13:25
door André Post
Net gemeten, 3 bobines, allen iets boven 4 ohm.
Met multimeter dus niet erg precies.
Geplaatst: do 16 dec, 2010 13:26
door Nicky
Geplaatst: vr 17 dec, 2010 17:25
door Mart
Hoi Nicky,
In combinatie met welke ontsteking heb je deze werken ?
Geplaatst: vr 17 dec, 2010 17:52
door Nicky
Ik heb een visa motor met een elektronische ontsteking van Le Patron.
Geplaatst: za 18 dec, 2010 14:12
door Mart
Oké bedankt,
Je weet dus niet welk merk ontsteking je hebt ? Ik weet niet of het lang geleden is dat je 'm hebt gekocht en of Godfried een keer veranderd is in merk.
Ik weet zo even niet welke ontsteking Le Patron nu verkoopt maar ga er toevallig aankomende week heen dus zal het er met hem over hebben.
Ik zie op je linken dat je de 140405 hebt van 3 Ohm. Dat helpt al een stuk. Maar goed...dat is dus voor een visa-motor.
Lecelta heeft een DG-nition in een Patron met dezelfde 140405-bobine , wellicht heb jij die dan ook.
Geplaatst: di 28 dec, 2010 12:49
door Mart
André Post schreef:Net gemeten, 3 bobines, allen iets boven 4 ohm.
Met multimeter dus niet erg precies.
Klopt, heb die van mij ook laten doormeten en is inderdaad ook 4,1 Ohm.
De Visa blijkt 0,9 Ohm te zijn.
Nu hoor ik weer van iemand anders (2cv garage) dat de tegenwoordige 123/2cv wel met de Visa bobine overweg kunnen maar dan moet er wel een elektronische spanningswisselaar bijkomen. Nou zitten die origineel al op de Aca's dussszzzz misschien toch wel mogelijk ?