Pagina 1 van 4
Deelrestauratie en rallyklaarmaken van een Ami 8 Break
Geplaatst: za 18 dec, 2010 14:01
door Arno
Beste vrienden,
In maart 2011 wil ik samen met m'n makker Andre van Nederland naar Zuid-Afrika rijden (en weer terug?). Oorspronkelijk wouden we met een oude Volvo gaan, maar door toeval hebben we een Ami 8 break gekocht uit 1970, bij een liefhebber.
Zoals we de Ami aantroffen:
Sunroof:
Met de hulp van een garage hier in Amsterdam hebben we de auto naar mijn werkplaats gereden:
Alwaar we de auto kaalgetrokken hebben:
Edit J.C. : Namen van bedrijven verwijderd. Dit is niet toegestaan op dit forum. Zie de voorwaarden
Geplaatst: za 18 dec, 2010 14:18
door Arno
Eerst is het tijd de (roest)schade te inventariseren.
Gelukkig zat er een nieuwe bodemplaat bij de koop inbegrepen:
Dag kokerbalk (merk de professionele papiermache reparatie op!)
Eerste herstelwerkzaamheden. Het staal van de wielkast bij het stootrubber was doorgerot. Nieuwe stukje 0,8mm ingezet.
Plaatje op maat maken:
Vastpunten:
En klaar:
Binnenkant:
Het hele remsysteem zat ook op slot. De leidingen moeten vervangen worden. De trommels zagen er nog goed uit.
Gereedschapje gemaakt, ook handig om mee te nemen in Afrika, als je bv. een wiellager aan gort rijdt:
Best netjes nog:
De komende tijd willen we zo snel mogelijk de koets en het rollend gedeelte weer tiptop krijgen, alvorens we ons met de rally-modificaties en motor gaan bezigen.
Geplaatst: za 18 dec, 2010 19:13
door Punky
He, is deze Ami bij jullie terecht gekomen. Die heeft de laatste maanden zowat elke hoek van NL gezien.
Suc6.
Geplaatst: za 18 dec, 2010 20:26
door Arno
Ja kennelijk. Geen idee van de geschiedenis. Hij is nog in zeer redelijke staat; hard dak, hard chassis, etc. De prijs was ook schappelijk.
Nu wordt het een rallybak met dit voorbeeld:

By
arno_72 at 2010-12-18

By
arno_72 at 2010-12-18
Geplaatst: za 18 dec, 2010 20:57
door Tom Duckpower
Die gele ami stond eind juni nog bij iemand in Helmond te koop, Ben er toen ook gaan kijken, maar zat mij teveel (plaat)werk aan.
Open dakje is natuurlijk wel erg relaxed.
Succes met de restauratie!
Geplaatst: za 18 dec, 2010 21:09
door AZL57
open dakje is in afrika helaas ook uitnodigend voor dieven, aldus een engelse citroen wereldreiziger...
Geplaatst: za 18 dec, 2010 22:32
door Arno
De roestplekjes zijn inderdaad aanzienlijk. Maar we gaan 'em niet in concours staat brengen. Alleen het noodzakelijke zal ik lassen, gronden en spuiten. Een paar butsen en builen maakt ons niet uit. Hij moet technisch in orde zijn.
Dat open dak zal inderdaad lange vingers kunnen lokken. Maar het is sowieso een eitje om die auto open te krijgen, open dak of geen open dak.... en dan heb ik liever de zon op m'n bol

Geplaatst: zo 19 dec, 2010 11:02
door Ramon
mijn adviezen!
zo min mogelijk gewicht. dus geen dure zware stoelen, hoe meer gewicht hoe vervelender je rit
zet je wagen goed op hoogte! anders zit je steeds aan de grond.
neem de originele schokbrekers van de ami, en neem een extra setje mee,
mijn rally eend heeft ami techniek en dat bevalt heel goed, door de stabi stang zou je honderden kilometers zonder schobrekers kunnen rijden, zelf ervaren haha
geen complete rolkooi maar alleen een veiligheids rol bar, ivm met gewicht
vredestein snow+ banden 155 15
carter plaat en tank plaat
antiknik platen
optie kan zijn stevige draagarmen, verstralers, radio met usb oid, (cd speler gaat stuk van stof en alle hobbels je kent het wel)
verder: hou je motor origineel! dit geeft voor de minste storingen, van te voren ook even je versnellingsbak locken, inwendig de moer die wel eens los wil komen bij te hard achteruit rijden,
uuh verder... oja zet je koplampen extra goed vast heb dyanes gezien bij de eerste hobbel lagen ze er uit.
en hou er rekening mee dat je auto compleet gesloopt terug komt!
ramon
Geplaatst: do 23 dec, 2010 21:42
door Arno
We willen met en onszelf en de bagage inkluis, niet boven de 1100 kg uitkomen. De auto zelf is 725 kg volgens de papieren. Dat betekend licht pakken en niet al te veel water en peut mee.
Er komt een tweede accu in en verder wat gereedschap e.d. Ik wil een licht imperial op het dak zetten maar hij moet niet topzwaar worden.
Ik had al een bandenadviesvraag gesteld en begin steeds meer te neigen naar gewoon een stel Mabor 135/15 zomerbanden, en een stel binnenbanden mee.
De afgelopen dagen weer aardig wat laswerk gedaan, zoals bij de voorruit, de bodemplaat erin, en de krikpunten gedaan.
Wat foto's van het voorruitframe. Het is geen showroomwerk maar in ieder geval weer degelijk:

Geplaatst: do 23 dec, 2010 22:07
door Arno
Geplaatst: di 28 dec, 2010 22:04
door Arno
Nog wat meer foto's. Aan de bestuurderszijde ook een nieuwe kriksteun gemaakt:
En nog wat foto's van de voetenbalk. Vanwege de rally die we ermee willen houden heb ik vandaag een plaat alu traanplaat gekocht waarmee we de bodem gaan bekleden. Het maakt de bodem extra star, is licht, en makkelijk schoon te houden.
Voorruitframe linksvoor:

Geplaatst: di 28 dec, 2010 23:36
door dyane_maniac
ha tof heb jij die ami gekocht. heb m ook zien staan op MP en het leek me een erg leuke wagen. maarja, ik heb (nog) geen ruimte voor (nog) een restauratie project
Arno schreef:Gereedschapje gemaakt, ook handig om mee te nemen in Afrika, als je bv. een wiellager aan gort rijdt:
niet doen, twee schroevendraaiers er tussen werkt ook. helemaal als het allemaal al een keer los is geweest.
Geplaatst: di 28 dec, 2010 23:43
door Tom Duckpower
wat ook schijnt te werken is een moer in het centrale gat van de velg zetten (moer voor een wieldop).
Dan kun je de velg als trekker gebruiken door een lange bout door de wieldopmoer te draaien. Trommel komt dan los als de de bout draait
Geplaatst: wo 29 dec, 2010 08:59
door Arno
Die Ami schijnt een soort bekendheid te zijn. Iemand heeft me ook al verteld dat het een van de vroegste origineel NLse Ami8's is. Ik heb me zelf nooit erg bezig gehouden met Citroens (ik heb altijd oude BMWtjes gehad) dus dit is voor mij de eerste 2CV/Ami ervaring. Geweldig om te zien hoe ze met dat Eend-platform bepaalde problemen, zoals demping, hebben opgelost. Erg uniek.
Ik moest dat tooltje wel maken om de trommels los te krijgen. Het is niet zwaar dus ik denk dat ik het voor de zekerheid gewoon meeneem op reis.
PS Dyane Maniac woon jij in de buurt van de J. Evertsenstraat?
Geplaatst: zo 6 mar, 2011 22:20
door Arno
Maar weer eens een update. We rijden inmiddels al regelmatig een rondje met het ouwe hok en dat valt beslist niet tegen. Verleden weekend zonder pijn naar Antwerpen op en neer geweest. Heerlijk karretje.
De Ami begint nu ook steeds meer op een rallybak te lijken. Zo hebben we nu een bullbar (chickenbar) en een aantal verstralers.
Oud bankframe van m'n HiAce in stukken geslepen:
Passen:
Klaar voor de wrattenzwijnen:
Verstralers/richtlampen op dak:
