Pagina 1 van 3

voorrem probleem

Geplaatst: zo 2 jan, 2011 15:41
door tweeceevee
Ik had afgelopen week een andere bak in de eend gezet, en heb daar gelijk nieuwe schijven en blokken opgezet.

Ik ben net een stukje wezen proefrijden, en na 2 kilometer begon de ellende.
De remmen begonnen te piepen en dit werd steeds erger.
eend stilgezet, en de schijven waren aan het walmen van de hitte.
Af laten koelen, en weer terug naar huis.(rempedaal was toen nog hard)
Toen moest ik weer remmen en weg was de remdruk, 10x pompen en kon weer remmen, dit rijd niet erg grappig.
Er zitten trouwens geen plaatjes tussen de bak en de remklauwen, en die bak lag al 5 jaar in de schuur, is een 87-er duitse schijvenbak.
De remzuigers zaten niet vast, en kon ze heel makkelijk terugdrukken met een grote waterpomptang.

Kunnen het toch de zuigers zijn, die niet meer terugkomen?
Ik heb zelf nog nooit remklauwen gereviseerd,is dat te doen?

Geplaatst: zo 2 jan, 2011 16:03
door Tom Duckpower
Komt de remklauw niet tegen de schijf aan? Omdat je die plaatjes niet tussen de bak en de klauw hebt zitten.
Als alles gemonteerd zit, moet de schijf in het midden van de klauw zitten, dit kun je controleren door naar de naad tussen de twee klauw helften te kijken.

Klauwen reviseren is goed te doen, zijn maar een paar rubbertjes.

Geplaatst: zo 2 jan, 2011 16:09
door Ramon
plaatjes maakt niet uit! waarschijnlijk zuigertje vast!!
heb je je nieuwe remblokken gemonteerd toen je schijven al gemonteerd zaten? zo ja dan zal je zuiger niet heel vast zitten. maar je weet het nooit, klauw revisie is simpel en zeker zelf te doen! staat je handrem juist gesteld dus niet te strak?!

Geplaatst: zo 2 jan, 2011 16:09
door CitRoel
Heb je ze wel goed ontlucht? Dat ie na de hitte weinig druk meer heeft is waarschijnlijk omdat je remvloeistof is gaan koken.

Geplaatst: zo 2 jan, 2011 16:10
door 2cvmaarten
Als je remolie ter plaatse aan de kook is geweest kan dat het wegvallen van de remdruk veroorzaken!
Ik heb het zelf ook gehad dat ik met nieuwe schijven/blokken combinatie meer problemen had dan wat anders.

Geplaatst: zo 2 jan, 2011 20:44
door tweeceevee
@ Tom Duckpower : de linker klauw zit niet precies in het midden,daar zou een plaatje van net geen milimeter tussen kunnen, maar deze heeft er nooit tussen gezeten, ik heb de bak namelijk zelf uit een rijdende/remmende Duitse eend gehaald.
de schijf loopt niet tegen de klauw aan.

@ Ramon : ik heb de klauwen gedemonteerd en toen de zuigers terug gedrukt met een grote waterpomptang, dit ging heel gemakkelijk.
Handrem is nog niet aangesloten omdat ik geen nieuwe handremblokken meer had, en de handrem van de eend zeer zelden gebruik, ze moeten er eind februari pas weer in voor de APK.

@ CitRoel : Ik heb er een halve liter LHM doorheen gepompt, en er zat volgens mij echt geen lucht meer in.

Is er een makkelijke manier om de zuigers uit de klauwen te krijgen, en moet je nog ergens op letten bij de revisie van de klauwen?

Geplaatst: ma 3 jan, 2011 11:45
door 2cvmaarten
Op de bovenkant van je remklauw waar je remleiding op zit aangesloten moet je even je blaaspistool van de compressor zetten. Dan knalt je zuiger er vanzelf uit! kijk uit met je vingers en niet te veel druk gebruiken.
Zijn maar een paar o-ringetjes wat je hoeft te vervangen bij revisie. setje kost iets van 5 euro.

Geplaatst: ma 3 jan, 2011 11:49
door Tom Duckpower
En iets van een doek aan de kant van de zuiger houden zodat deze niet beschadigd.

Geplaatst: ma 3 jan, 2011 12:44
door achtpeter
Kan zijn dat de binnenste/achterste rubber ring op de zuiger gaar is. Die ring zorgt er door de vorm van zijn ribbels voor dat de zuiger na het remmen een fractie van een mm teuggetrokken wordt. Gebeurt dat niet dan kan de rem te heet worden, met de ellende die Maarten beschrijft als gevolg.

Geplaatst: ma 3 jan, 2011 12:49
door tweeceevee
Bedankt voor de tips,

Ik heb net de onderdelen besteld en morgen komen ze binnen.
Ben wel met de eend naar het werk gereden, is maar 1,5 kilometer en dat gaat goed.

De remmen lopen trouwens alleen aan met een belaste motor, met gas los of de koppeling in lopen ze niet aan ( lees: ze piepen niet)

Is dit normaal, of is het dan toch een ander probleem.
Ik kan de remvoeringen iets heen en weer bewegen in de klauw.

Geplaatst: ma 3 jan, 2011 18:56
door AZL57
zitten je bouten die van de schijven en de aandrijfassen goed vast?

Geplaatst: do 15 sep, 2016 15:57
door Marco250
Hoe is dit probleem uiteindelijk opgelost? Ik heb nu precies hetzelfde.

Ik heb de schijven vervangen en gereviseerde remklauwen gemonteerd. Vervolgens waren de remmen kei en keihard, maar als je een tijdje wacht kan je het rempedaal tot bijna op de bodem intrappen. Als je nog een keer trapt is de rem weer hard en na een tijdje wachten weer hetzelfde.

Na een aantal keren goed ontluchten bleef het probleem. Vervolgens toen dan ook maar de HRC vernieuwd.

Het probleem blijft en ik denk voorzichtig nu ook aan de achterremmen (die staan goed afgesteld) maar ik geloof er nog niet in. Hiervoor was het niet zo.

Geplaatst: vr 16 sep, 2016 11:55
door 2cvmaarten
De revisiesetjes van de remklauwen zijn vaak dubieus. Is al vaak genoeg gebeurd dat de nieuwe ringen niet hun werk deden.

Geplaatst: vr 16 sep, 2016 16:34
door Marco250
2cvmaarten schreef:De revisiesetjes van de remklauwen zijn vaak dubieus. Is al vaak genoeg gebeurd dat de nieuwe ringen niet hun werk deden.
Dan krijg je volgens mij niet deze verschijnselen!

Geplaatst: ma 26 sep, 2016 12:23
door 2cvmaarten
Jawel, ook dan krijg je deze problemen.