Pagina 1 van 2

Geplaatst: wo 29 feb, 2012 08:38
door Twécévé
Dubbelpost

Geplaatst: wo 29 feb, 2012 08:58
door Twécévé
En ja hoor, ik ben ook de sjaak. Gisteren begint tijdens het rijden mn eend te ploffen (zeg maar gerust knallen af en toe onder de motorkap) en flink in te houden. Bij 60 km/u in zn 4 gaat het wel maar bij optrekken is het hopeloos. Dacht dat ik mn huis nooit zou halen, gelukkig wel. De eend ging af en toe bonkend en schuddend langzaam vooruit.

Und jetzt, waarmee te beginnen? Helaas vanwege verbouwing zijn al mn citroenonderhoudsboeken onbereikbaar. :evil:

Geplaatst: wo 29 feb, 2012 09:24
door Gerard2cv
Ga er vanuit dat ploffen in de carburator benzine tekort betekend en
ploffen in de uitlaat overslaan van vonkjes zijn.
zoekt hopenlijk wat makkelijker.

Geplaatst: wo 29 feb, 2012 12:25
door Twécévé
Klinkt dus als een carburator probleem? Dat is iets teveel hogere wiskunde voor me.

Vanochtend de ontstekening eruit gehaald en zag dat de beide de contactpuntjes voor de helft weg waren (niet het bovenste laagje weg maar beide puntjes overdwars de helft weg). Hierdoor raakt het metaal elkaar bijna.
Vervangen kan dus sowieso geen kwaad (alleen heeeel irritant dat garage een schroef zo vast heeft gezet dat die nu niet meer los wil en de kop beschadigd raakt. Eerst maar even WD40 op gespoten).

Afbeelding

En super handig: in Dropbox heb ik map Citroen waarin allerlei electrische schema's staan, handboeken etc. m.b.t. de eend. Dus gewoon mn iPad in de eend gezet en af en toe even spieken hoe het ook alweer moest.

Afbeelding

Geplaatst: do 1 mar, 2012 13:47
door Twécévé
Beste mensen, een vraag. Als ik morgenmiddag mn contactpuntjes en condenstator heb vervangen en het probleem is niet over, wat dan te doen?

Dan zit het in de carburateur, heb ik ook dingen gelezen over 'sproeier' maar geen flauw idee waar het zit. Tekeningen, uitleg, schetjes, to do's zijn allemaal welkom!

Geplaatst: do 1 mar, 2012 22:20
door achtpeter
Kleppen stellen, vlotterniveau controleren, sproeiers schoonmaken en met een spuitbusje remmenreiniger naar valse lucht speuren.

Geplaatst: vr 2 mar, 2012 16:41
door Twécévé
Nou, vanmiddag begonnen met contactpuntjes en condensator vervangen. Viel niet mee want was jaren terug dat ik het zelf voor het laatst gedaan had. Nodig was het wel:
Afbeelding

Helpen deed het niet, nauwelijks starten, nauwelijks lopen. Veel geplof onder de motorkap. Toen viel mn oog hierop............

Afbeelding

3 van de vier schroefjes los. Improvisorisch vastgezet. Wel aanslaan maar blijven ploffen, zonder knallen. Motor gaat niet goed stationair lopen, wil constant afslaan.

Wat is dat omkringelde ding? Want die is verschoven

Afbeelding

Geplaatst: vr 2 mar, 2012 16:50
door Bull Frog Bleu
Klinkt als vergelijkbaar probleem zoals ED147 eerder poste.
Mogelijk vieze sproeiers? De carberateur kan wel een schoonmaakbeurtje en wat liefde gebruiken zo te zien. Succes

Geplaatst: vr 2 mar, 2012 17:02
door Twécévé
Eend loopt weer. Andere bobine..........

Geplaatst: ma 5 mar, 2012 21:20
door 2cvmaarten
dat omkringelde ding heet een acceleratiepompje :wink: als die het niet meer doet merk je dat wel met optrekken!

Geplaatst: di 6 mar, 2012 09:40
door Race
volgens mij is dat het vacuum doosje dat je choke een beetje opentrekt als je veel gas geeft toch? (weet niet hoe dat ding heet...)

Kan me voorstellen dat je zo false lucht aan het trekken was, wat tot ploffen kan leiden

Geplaatst: di 6 mar, 2012 21:01
door achtpeter
t Is inderdaad een chokeklepversteller. Als de motor aanslaat met de chokeklep dicht, ontstaat een sterk vacuum dat naar achter het membraan in dat doosje wordt doorgegeven. De haak die aan het membraan vastzit trekt de chokeklepas een stukje terug, zodat de motor niet meteen verzuipt. Als dat ding los ligt, krijg je inderdaad valse lucht onderin je carburateur. Het membraanhuis van de acceleratiepomp is te zien op de tweede foto rechts onderaan de carburateur.

Geplaatst: do 8 mar, 2012 16:53
door Twécévé
Twécévé schreef:Eend loopt weer. Andere bobine..........
Ik dacht dat de bobine er net nieuw inzat. Is echter juni 2010 er nieuw ingezet (Valeo). Toch zegt mijn gevoel dat deze bobine wel erg snel stuk is, toch?

Geplaatst: zo 15 jun, 2014 12:10
door theoenmarion
Acceleratiepomp kun je eraf halen(heb ik gehoord) is niet noodzakelijk.
Hier zuigt hij vaak valse lucht.
Even een plaatje erop met pakking.
Kun je kopen.

Geplaatst: zo 15 jun, 2014 16:00
door bebe
theoenmarion schreef:Acceleratiepomp kun je eraf halen(heb ik gehoord) is niet noodzakelijk.
Hier zuigt hij vaak valse lucht.
Even een plaatje erop met pakking.
Kun je kopen.
Kleine correctie, maar belangrijk: Het omcirkelde ding is niet de acceleratiepomp, maar de chokeklep versteller, zoals hierboven beschreven.

Je kunt 'm inderdaad weglaten, maar je moet dan wel een plaatje en pakking op de carburateur schroeven.