Pagina 1 van 2

Geplaatst: zo 3 apr, 2011 11:59
door Sjon1991
Ik had hetzelfde probleem bij de Eend. Wanneer hij warm was of nadat je een stukje gereden had, duurde het erg lang voordat je hem weer aan de praat kreeg. Nadat er een nieuwe bobine op gezet is, is dat probleem verholpen. Meteen daarna 3 weken door Frankrijk gereden, en geen enkele keer last van startproblemen gehad!

Geplaatst: zo 3 apr, 2011 15:02
door achtpeter
Als je met een 123 ontsteking rondrijdt,wordt de bobine niet gauw te heet. Dat is meestal een gevolg van te krap afgestelde puntjes. Ik zou het vlotterniveau in de carburateur controleren en eventueel ook de bougiekabels doormeten. Ook even controleren of de bedrading niet slordig is opgehangen; de plus tussen startslot en 123-ontsteking is standaard aan de lange kant en kan tegen het uitlaatspruitstuk jutteren.

Geplaatst: zo 3 apr, 2011 16:19
door deusjevo
Bertje Beige schreef:Al eens geprobeerd om de 2 kleine draadje's om te wisselen als jij niet start?
Ik had begrepen dat dat niet mag bij 1-2-3 ontsteking?

Geplaatst: zo 3 apr, 2011 16:33
door achtpeter
Jawel, dat mag. De aansluitrichting van de primaire spoel maakt niet uit. Maar verwacht geen wonderen van het ompolen. Dat wordt soms gedaan om het remanent magnetisme in de bobine op te heffen. Maar dat probleem ontstaat als de motor lang stilstaat met ingeschakelde ontsteking. De 123 schakelt zichzelf uit. Ook dat ompolen is dus een oplossing uit het puntjestijdperk.

Geplaatst: zo 3 apr, 2011 18:33
door Geert
Dit topic is al een paar weken geleden gestart, al resultaat gehad?

Geplaatst: ma 1 aug, 2011 21:25
door Lurch
Het is al weer een tijd geleden, dus even een update. In mei heeft de auto een beurt gehad bij een 2CV garage. Op zich gaat het iets beter. Ik hou problemen bij warm weer en veel optrekken en stoppen (file of veel stoplichten).

De motor loopt dan niet lekker stationair. De choke minimaal uitrekken (lamp brandt nog niet) helpt, maar soms begint de motor dan te verzuipen.

Vanavond heb ik de bobine vervangen door een gebruikte ducelier, en lijkt wat beter. Heb nog niet kunnen testen als hij echt warm is.

Ben nu van plan een nieuwe bobine + kabels te plaatsen. Wat zijn jullie ervaringen met ducelier of Valeo? Alvast bedankt.

Geplaatst: ma 1 aug, 2011 21:42
door Art
Dit lijkt exact op het probleem dat ik dus ook heb, zie mijn topic ->restauraties en verbouwingen-> mijn eendje word rood.
Heb DE oplossing ook nog niet gevonden maar wieweet heb je er wat aan.

Geplaatst: di 2 aug, 2011 09:36
door David
Mijn probleem was/is ook hetzelfde, het lijkt vaak een combinatie van factoren.
Geen optimale afstelling carburateur (vlotterhoogte) bobine etc.
mijn probleem werd stuk minder na het afstellen van de vlotterhoogte.
Heb je dat gedaan?

Greetz David :P

Geplaatst: di 2 aug, 2011 10:16
door Happytree
Ook ik had bij aanschaf van mijn 2cv dit probleem! (3 maanden geleden)

Ik heb toen groot onderhoud gedaan waaronder: Bobine(valeo), kabels, bougies, puntjes en nu start hij zonder problemen half gast en na 3x rondgaan slaat hij aan.

Geplaatst: di 2 aug, 2011 10:18
door Gerard2cv
En zorg dat je de carburator alleen als de motor goed warm is stationair gaar afstellen

Geplaatst: di 2 aug, 2011 14:34
door David
Ok Gerard,

Dat is een tip die ik ook zal onthouden.

Greetz David :P

Geplaatst: di 2 aug, 2011 19:53
door Art
Dat het een combinatie van factoren is geloof ik ook wel, en alle zaken die genoemd werden heb ik ook al gedaan, enige wat niet gedaan is, is de ontsteking nagekeken. Er zit een electrische ontsteking op van lumenition?? met een module op het schutboard. Die word erg snel erg heet is me opgevallen. Binnen kort ga ik die hele ontsteking eruit halen en wisselen met een 123 van mijn totallloss eend. Die heeft tot het ongeluk altijd probleemloos gereden.

Geplaatst: di 2 aug, 2011 22:11
door Lurch
De gebruikte bobine lijkt een verbetering, maar hij is nog niet heel warm geweest. Een paar korte ritjes achter elkaar ging beter. Van de week verder kijken.
Ben nog wel benieuwd over de ervaring van ducelier of Valeo...

Geplaatst: wo 17 aug, 2011 19:48
door Lurch
Gisteren veel problemen gehad. Als ik de koppeling wat langer in hield viel de motor uit. Hij pakte natuurlijk weer op als ik de koppeling op liet komen. Ben met veel moeite gelukkig wel thuis gekomen.

Net maar eens met een spanningsmeter wat metingen gedaan op de accu poolen:
Motor uit voor starten = 12,4 v
Stationair met beetje choke = 14,3 v
Hoger toerental = 15,3 v
Choke dicht motor valt bijna uit = 13,4 v
Motor weer afgezet = 13,o v

Er zijn grote verschillen, is mijn spanningsregelaar stuk?
Ander vraagje, is het normaal dat je op de poolen van de bobine ongeveer 6 v meet?

Ik hoor het heel graag ;-)

Geplaatst: wo 17 aug, 2011 19:55
door Art
die 15,3 is wel wat aan de hoge kant, als je rijd staat dit er dus ook op, dan zou je bobine wel een te heet kunnen worden. heb je die 6 volt gemeten op de + en - aansluiting van de bobine? Lijkt mij dat hier gewoon de spanning op moet staan die je ook op de accu polen meet. Is je carburateur wel goed schoon? Bij mij zijnde problemen inmiddels opgelost gelukkig.