Restauratie van een Dyane 1974

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » wo 25 dec, 2013 19:31

er zit al een lasnaad (met puntlassen) vooraan de koets. Misschien dat je die kunt gebruiken?

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » wo 25 dec, 2013 21:26

Dat heb ik ook bekeken maar ben er nog niet echt van overtuigd dat dat goed gaat komen.

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » wo 25 dec, 2013 22:07

ik zou zelf ook de voorkeur geven om een bestaande lasnaad te gebruiken.
Als dat niet lukt kan je ook gewoon de kas doormidden siljpen en de andere kas op dezelfde plaats doorslijen en aan elkaar zetten.
Er zal dan wel wat plamuur aan te pas komen om dit strak te maken.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » wo 25 dec, 2013 22:28

Eigenlijk lijkt me dat het simpelste.
Dan kan ik er met een slijptol ook redelijk bij om het weer vlak te maken.

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » do 26 dec, 2013 07:51

Ikzelf zou ergens in de buurt van de b-stijl en smalle balkje bovenaan slijpen.
En alles minstens 3 keer meten eer alvorens te slijpen en lassen. :wink:

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 27 dec, 2013 20:57

Waarschijnlijk gaat dat het worden.
Aan de onderkant ga ik proberen de originele dorpel te behouden en daar de nieuwe voetenbak op te lassen.
Dat wordt nog wel een prutsklusje want volgens mij zitten er diverse delen over elkaar gepuntlast.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 2 jan, 2014 15:41

Zojuist heb ik de oude voetenbak uit het de goede voorkant verwijderd.
wonderlijk genoeg heeft de originele ook niet gepast want aan 1 kant zat onderaan de boel dichtgekit met een ca. 1,5cm brede kitnaad.

De nieuwe voetenbak (speciaal voor de Dyane) past uiteraard niet.

Er zijn gewoon randen omgezet op plaatsen waar dat helemaal niet hoort.
Ik snap niet waar die leveranciers mee bezig zijn maar het lijkt helemaal nergens op.
Gelukkig heb ik laatst een plaatwerkcursus gevolgd.

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » do 2 jan, 2014 16:14

Volgens mij is die kit standaard.
Bij mijn kas was er ook aan beide kanten waar de dropel en voetenbak samenkomen een gat gevuld met kit, heel veel kit.

De aansluiting van de dorpel op den nieuwe voetenbak was bij mij ook niet ideaal. Ik de flenzen van de nieuwe bak zo goed als mogelijk dichtgeklopt. Hier en daar een extra lasje gelegd en ook van genoeg kit voorzien. :wink:

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » ma 27 jan, 2014 21:09

Dan heb je het eigenlijk gewoon weer origineel gemaakt.... :D

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 23 feb, 2017 21:07

Dit project staat op een heel laag pitje i.v.m. de Rode Eend maar de carrosserie is bij de ontlakker geweest.
Nu even nalopen. Hier en daar zit nog wat kit en sommige lassen ben ik niet helemaal tevreden over.

Maar er is weer een stapje gezet.

Afbeelding

Het doel is dus verzinken...

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » vr 24 feb, 2017 20:47

Haha, je zit lekker in de flow.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 24 feb, 2017 23:08

Ja dat wel, alleen komt wel eens alles tegelijk... :D

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » za 25 feb, 2017 14:24

Goed bezig.
Heb je daar leuke adresjes voor het ontwerpen en verzinken van de koets?
Citroén rolls better than a Rolls!

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » za 25 feb, 2017 21:18

Voor de ontlakker waar ik geweest ben ga ik geen reclame maken.
Daar ga ik niemand heen sturen.

Voor het verzinken ga ik naar de dichtstbijzijnde verzinkerij.

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » za 25 feb, 2017 21:30

Okee. Geen goede ervaringen gen mee?

In wolvega zit wel verzinker.
Ga eigen koets na laswerk ook ontlokken en verzinken.
Nooit geen laswerk meer :)
Citroén rolls better than a Rolls!

Plaats reactie