Michiel's A06/664: nieuwe motor voor de Dyane
Geplaatst: wo 2 mar, 2011 20:49
Al langere tijd was ik aan het rondkijken naar een oplossing voor een probleem dat meer Dyanerijders treft: het feit dat Super 98 steeds minder verkrijgbaar is, en daarnaast behoorlijk duur is. Zo heb ik nagedacht over de motor van een Visa, maar dat vind ik toch erg veel afdoen aan het origineel, en ook over andere zuigers/cilinders.
Juist toen ik dat laatste wilde besluiten kwam ik bij toeval iemand tegen die nog een vuil doch in goede staat verkerend A06/664 blokje had liggen. Ofwel een 'Duits' blokje met een compressie van 7,9:1 en geschikt voor 'normal' benzine (ofwel 91 octaan).
Het blokje heeft vier jaar niet gelopen maar verkeerd in een technisch prima staat (geen speling op de krukas, geen lekkages enzovoort).
Mijn idee is dus om dit blokje helemaal klaar te gaan maken voor mijn Dyane, zodat ik niet meer hoef te gaan werken met boosters of andere onzin. Daarnaast is het huidige blokje erg lui, en vermoed ik dat het vermogenstechnisch niet veel zal schelen met het 664 blok.
Zojuist even een compressietestje uitgevoerd, en de compressie is nog helemaal goed (hoewel het lastig is, met de hand draaiend). Dat zit in ieder geval goed.
In dit topic zal ik de uiterlijke renovatie van het blokje plaatsen. Technisch ga ik er niet veel aan doen, er komt een nieuwe ontsteking op, de carburateur wordt schoon gemaakt en de bougies worden vervangen. Daarnaast monteer ik een compleet nieuwe koppeling gezien het feit dat de koppeling van mijn Dyane toch ook aan vervanging toe is.
Ook de inbouw van het blok in de Dyane zal hier geplaatst worden, toch hoop ik alvorens inbouw het blok een keertje te hebben laten lopen, hoewel ik hem dan zal moeten aanslingeren gezien het feit er geen startmotor+bak bij zit.
Juist toen ik dat laatste wilde besluiten kwam ik bij toeval iemand tegen die nog een vuil doch in goede staat verkerend A06/664 blokje had liggen. Ofwel een 'Duits' blokje met een compressie van 7,9:1 en geschikt voor 'normal' benzine (ofwel 91 octaan).
Het blokje heeft vier jaar niet gelopen maar verkeerd in een technisch prima staat (geen speling op de krukas, geen lekkages enzovoort).
Mijn idee is dus om dit blokje helemaal klaar te gaan maken voor mijn Dyane, zodat ik niet meer hoef te gaan werken met boosters of andere onzin. Daarnaast is het huidige blokje erg lui, en vermoed ik dat het vermogenstechnisch niet veel zal schelen met het 664 blok.
Zojuist even een compressietestje uitgevoerd, en de compressie is nog helemaal goed (hoewel het lastig is, met de hand draaiend). Dat zit in ieder geval goed.
In dit topic zal ik de uiterlijke renovatie van het blokje plaatsen. Technisch ga ik er niet veel aan doen, er komt een nieuwe ontsteking op, de carburateur wordt schoon gemaakt en de bougies worden vervangen. Daarnaast monteer ik een compleet nieuwe koppeling gezien het feit dat de koppeling van mijn Dyane toch ook aan vervanging toe is.
Ook de inbouw van het blok in de Dyane zal hier geplaatst worden, toch hoop ik alvorens inbouw het blok een keertje te hebben laten lopen, hoewel ik hem dan zal moeten aanslingeren gezien het feit er geen startmotor+bak bij zit.