Pagina 1 van 3

Michiel's A06/664: nieuwe motor voor de Dyane

Geplaatst: wo 2 mar, 2011 20:49
door Michiel van G.
Al langere tijd was ik aan het rondkijken naar een oplossing voor een probleem dat meer Dyanerijders treft: het feit dat Super 98 steeds minder verkrijgbaar is, en daarnaast behoorlijk duur is. Zo heb ik nagedacht over de motor van een Visa, maar dat vind ik toch erg veel afdoen aan het origineel, en ook over andere zuigers/cilinders.

Juist toen ik dat laatste wilde besluiten kwam ik bij toeval iemand tegen die nog een vuil doch in goede staat verkerend A06/664 blokje had liggen. Ofwel een 'Duits' blokje met een compressie van 7,9:1 en geschikt voor 'normal' benzine (ofwel 91 octaan).
Het blokje heeft vier jaar niet gelopen maar verkeerd in een technisch prima staat (geen speling op de krukas, geen lekkages enzovoort).

Mijn idee is dus om dit blokje helemaal klaar te gaan maken voor mijn Dyane, zodat ik niet meer hoef te gaan werken met boosters of andere onzin. Daarnaast is het huidige blokje erg lui, en vermoed ik dat het vermogenstechnisch niet veel zal schelen met het 664 blok.
Zojuist even een compressietestje uitgevoerd, en de compressie is nog helemaal goed (hoewel het lastig is, met de hand draaiend). Dat zit in ieder geval goed.

In dit topic zal ik de uiterlijke renovatie van het blokje plaatsen. Technisch ga ik er niet veel aan doen, er komt een nieuwe ontsteking op, de carburateur wordt schoon gemaakt en de bougies worden vervangen. Daarnaast monteer ik een compleet nieuwe koppeling gezien het feit dat de koppeling van mijn Dyane toch ook aan vervanging toe is.

Ook de inbouw van het blok in de Dyane zal hier geplaatst worden, toch hoop ik alvorens inbouw het blok een keertje te hebben laten lopen, hoewel ik hem dan zal moeten aanslingeren gezien het feit er geen startmotor+bak bij zit.

Geplaatst: wo 2 mar, 2011 20:50
door Michiel van G.
de foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: wo 2 mar, 2011 21:41
door lordmaster1
doe je dan je oude blokje weg? (A) Ik ben nog op zoek naar een ander blok...

Geplaatst: wo 2 mar, 2011 21:48
door Michiel van G.
hehe, nou voorlopig niet :P
Eerst moet ik zeker zijn dat dit blokje helemaal 100% is :)

Geplaatst: wo 2 mar, 2011 22:21
door jeroen-2cv
Het vermogen van dit blok is 28 pk, en de compressieverhouding is 7,9 dacht ik ipv 7,5.

Geplaatst: wo 2 mar, 2011 22:42
door Michiel van G.
je hebt gelijk. Inderdaad 28 PK, en ik had me vergist wat de compressie betreft, idd 7,9.
Aldus de website van Jeroen Cats:
A06/664
602
M28/1
2cv6 4/85-7/90
7.9:1
28hp 5750rpm
Leadfree 95

Geplaatst: wo 2 mar, 2011 22:56
door hobbes
Mischien een rare vraag maar waarom tank je niet gewoon euro 98?

De casper en hobbes eend heeft een loodvrije motor en de elektrische ontsteking, daar tank ik gewoon euro 95 mee.
De oranje dyane heeft nog steeds punten en haar oude blokje maar ook daar tank ik afwisselend euro 95 / 98 mee. Ik heb er tot nu toe geen problemen mee ( houden zo) ze rijd gewoon vlot 120 / 130.
Als het blokje ooit gereviseerd word komen daar natuurlijk ook loodvrije koppen op. De (aangepaste) elektrische ontsteking heb ik ook al klaar liggen, alleen nog geen tijd / zin gehad

Geplaatst: wo 2 mar, 2011 23:08
door Michiel van G.
omdat er hier bijna nergens meer super 98 te koop is. (super 98 = zonder loodvervanger, of zoals jij het noemt euro 98)

De BP verkocht nog ultimate, maar nu ook niet meer, en de andere pomp heeft nog wel een soort 98 maar dat kost 1,76.9 per liter, terwijl ik ook 95 kan tanken voor 1,57. bijna 20 cent verschil. Dat vind ik nogal wat.

Daarnaast loopt mijn Dyane niet op 95, dus vandaar dat ik de keuze heb gemaakt een ander blokje te gaan monteren. En bevalt het niet? dan gaat het oude er weer in terug.

Geplaatst: wo 2 mar, 2011 23:20
door Thijs
Ook hier zie ik weer dat 'loodvrij' en octaangetal door elkaar worden gehaald.
Het is echt allebei iets anders.
Vrijwel alle Eendenblokken zijn voor loodvrij geschikt maar niet allemaal lusten ze octaangetal 95.


Wat ik me nu wel af vraag is of je niet gewoon de cilinders en zuiger zou kunnen verwisselen met de juiste compressie om zo tot een 95 blokje te komen.

Geplaatst: wo 2 mar, 2011 23:22
door Michiel van G.
Ongetwijfeld. Maar ik probeer het liever met het motortje an sich. Immers is ook de carburateur erop afgestemd (andere sproeierbezetting dan bij een am/2)

Geplaatst: do 3 mar, 2011 01:37
door jeroen-2cv
Michiel van G. schreef:je hebt gelijk. Inderdaad 28 PK, en ik had me vergist wat de compressie betreft, idd 7,9.
Aldus de website van Jeroen Cats:
A06/664
602
M28/1
2cv6 4/85-7/90
7.9:1
28hp 5750rpm
Leadfree 95
Zo staat het ook in het Duits in het instructieboekje van mijn 2cv :wink:

Geplaatst: do 3 mar, 2011 18:13
door Michiel van G.
Afbeelding

zo, vanmiddag eens even met een tandenborstel, dasty en benzine het motorblokje te lijf gegaan. Het aluminium is weer helemaal mooi. Helaas heeft het blok kunststoffen koelbeplating, en die is enigszins verteerd bij de linker cylinder. Daardoor lijkt hij vuil, maar hij is het niet meer.

Re: Michiel's A06/664: nieuwe motor voor de Dyane

Geplaatst: do 3 mar, 2011 20:38
door tweeceevee
Michiel van G. schreef:
toch hoop ik alvorens inbouw het blok een keertje te hebben laten lopen, hoewel ik hem dan zal moeten aanslingeren gezien het feit er geen startmotor+bak bij zit.

Ik heb nog een los koppelingshuis liggen en een startmotor.
Die schroef ik altijd op een blok, als ik dat uitgebouwd wil laten lopen.
Indien nodig/geïnteresseerd mag je hem komen lenen.

Geplaatst: do 3 mar, 2011 21:20
door HB
een beetje man pakt toch gewoon de slinger :P

Geplaatst: do 3 mar, 2011 21:38
door Boudewijn
HB schreef:een beetje man pakt toch gewoon de slinger :P
Moet je wel een bok hebben om de motor in vast te zetten.