Pagina 1 van 2
Zelf E10 benzine mengen
Geplaatst: do 3 mar, 2011 14:39
door Kulio
De benzine is de laatste tijd flink duur geworden en het einde van de prijsstijging lijkt nog niet in zicht. Tijd om eens te kijken naar het zelf maken van E10 benzine. Dat is niet moeilijk. U mengt gewoon 10% spiritus bij als u gewone benzine tankt. Dan heeft u het E10 product zelf nagemaakt.
Een liter spiritus kost bij mij in de supermarkt 83 cent. Misschien zijn er wel supermarkten waar de spiritus goedkoper is. Spiritus bestaat uit ethanol (alcohol) met een heel kleine bijmenging van methanol en kleurstof om het voor menselijke consumptie ongeschikt te maken. Daar heeft de motor van onze auto's geen last van.
Voor een prijsvergelijking moet u eerst 30% bij de prijs van de spiritus optellen omdat de eend per kilometer 30% meer spiritus verbruikt dan benzine. Daarmee komt de effectieve spiritusprijs op 1,08. Vandaag ruim 60 cent per liter goedkoper dan een liter Euro 98.
Als u meer dan 10% wilt bijmengen zult u op een gegeven moment andere sproeiers moeten gaan gebruiken.
Wij gaat het eens proberen?

Geplaatst: do 3 mar, 2011 16:00
door achtpeter
Op zich een interessante boodschap. Maar volgens mij( en volgens Wikipedia) bevat gewone brandspiritus naast ethanol en methanol ook nog zo'n 10 procent water. Met andere woorden, als ik twee liter spiritus bij 20 liter benzine gooi, dan heb ik 200 cc water in mn tank. Weet iemand of dat gaat ontmengen? Wat is het effect na pakweg tien tankbeurten? Ik wil het idee niet afkraken, maar zijn er al praktijkervaringen? Zou het niet veiliger zijn, E85 bij te mengen? De besparing is dan minder spectaculair, maar je weet dan zeker dat je geen waterige brandstof tankt...
Geplaatst: do 3 mar, 2011 18:12
door backfire
Of naar frankrijk rijden, daar kun je bij de supermarkten bioethanol kopen in 20 liter kannen, tussen de 17 en 24 euro. Daar zit in ieder geval de rotzooi van spiritus niet bij. Water zit er altijd wel in, maar dat is minimaal, merk je verder niets van.
Geplaatst: do 3 mar, 2011 18:23
door Kulio
Wie niet naar Frankrijk gaat kan gewoon spiritus kopen. Zelfs al zit er 10% water in, dan geeft het bij menging van 10% spiritus slechts 1% water in de tank. Dat is verwaarloosbaar. Wel moet de effectieve spiritusprijs met 10% omhoog tot 1,10. Het prijsverschil met 98 benzine blijft ruim 60 cent.
Als ik weer in Frankrijk ben zal ik eens goed kijken naar de samenstelling van bio-ethanol en de prijs er van. Ik meld me dan wel weer.
Geplaatst: do 3 mar, 2011 20:23
door Boudewijn
Bio-ethanol is ook bij de Action te koop. Ik dacht iets van 1,50 Euro per liter ik denk dat dat ook ongeveer de prijs aan de pomp zal zijn als het al bij jouw in de buurt te koop is. Is niet goedkoop maar je hoeft niet naar Frankrijk te rijden dus die kosten bespaar je je weer.
Ik vraag mij af in hoeverre de bio-ethanol problemen gaat geven als je dat in je auto gaat gebruiken. Op oldtimer-tv.com staat een artikel dat men vooral geen bio-ethanol in oude auto's moet gebruiken omdat het spul de kunststof en aluminium onderdelen aantast. Je brandstofleidingen kun je vervangen, maar als de vlotter in je caburateur begint op te lossen is dat minder leuk. Anderzijds lees ik hier berichten van mensen die al jaren zonder problemen op bio-ethanol rijden.
Geplaatst: do 3 mar, 2011 20:48
door webhenkie
Als je E10 tankt, hou dan de rubber slangen in de gaten, die vinden dat spul n.l. heel vervelend, en het onttrekt water aan de buitenlucht (in de tank). Zolang het er nog niet is komt het bij mij niet in de tank..
Geplaatst: do 3 mar, 2011 20:53
door Geert
Der Franzose waarschuwd ook voor bio-ethanol !
Geplaatst: do 3 mar, 2011 22:24
door Erasmo
Met kleine aanpassingen kun je prima op E85 rijden, wat zeer interessant is als je dicht bij de Duitse grens woont.
Geplaatst: do 3 mar, 2011 23:42
door Boudewijn
Ik woon dicht bij de Duitse grens maar volgens
www.ethanol-tanken.com is hier geen bio-ethanol tankstation in de buurt. In Nijmegen zit Tamoil die hebben het wel, is ca 10% goedkoper dan gewone benzine maar het verbruik is ook hoger.
Geplaatst: vr 4 mar, 2011 17:20
door Erasmo
Boudewijn schreef:Ik woon dicht bij de Duitse grens maar volgens
www.ethanol-tanken.com is hier geen bio-ethanol tankstation in de buurt. In Nijmegen zit Tamoil die hebben het wel, is ca 10% goedkoper dan gewone benzine maar het verbruik is ook hoger.
In Nutterden kun je E85 tanken.
Geplaatst: vr 4 mar, 2011 19:52
door Boudewijn
Erasmo schreef:Boudewijn schreef:Ik woon dicht bij de Duitse grens maar volgens
www.ethanol-tanken.com is hier geen bio-ethanol tankstation in de buurt. In Nijmegen zit Tamoil die hebben het wel, is ca 10% goedkoper dan gewone benzine maar het verbruik is ook hoger.
In Nutterden kun je E85 tanken.
Hé daar kom ik door heen als ik naar Kleve rij. Is er een site waar die adressen te vinden zijn?
Blijft natuurlijk de vraag bestaan of het verstandig is om E85 in je eend te gooien.
Geplaatst: vr 4 mar, 2011 20:41
door Michiel van G.
vind het een vreemde discussie, E85 kan m.i. prima in een eend, anders hadden ze bij het Eendeëi dat niet ontwikkelt dunkt me. In mijn Dyane is het ook altijd goed gegaan.
Geplaatst: vr 4 mar, 2011 21:01
door Erasmo
Boudewijn schreef:Erasmo schreef:Boudewijn schreef:Ik woon dicht bij de Duitse grens maar volgens
www.ethanol-tanken.com is hier geen bio-ethanol tankstation in de buurt. In Nijmegen zit Tamoil die hebben het wel, is ca 10% goedkoper dan gewone benzine maar het verbruik is ook hoger.
In Nutterden kun je E85 tanken.
Hé daar kom ik door heen als ik naar Kleve rij. Is er een site waar die adressen te vinden zijn?
Blijft natuurlijk de vraag bestaan of het verstandig is om E85 in je eend te gooien.
Asjeblieft
Geplaatst: za 5 mar, 2011 06:11
door Kulio
Je moet wel andere sproeiers plaatsen voordat je E85 tankt, anders bevriest de boel. Als je dat gedaan hebt schijnt het goed te werken. Je moet alleen wat vaker tanken. Alle componenten van tank tot motor kunnen er tegen.
Geplaatst: za 5 mar, 2011 09:29
door Erasmo
Kulio schreef:Je moet wel andere sproeiers plaatsen voordat je E85 tankt, anders bevriest de boel. Als je dat gedaan hebt schijnt het goed te werken. Je moet alleen wat vaker tanken. Alle componenten van tank tot motor kunnen er tegen.
En je ontstekingscurve moet aangepast worden, de nieuwe 123's hebben een instelling hiervoor.