Pagina 1 van 1

randen en naden

Geplaatst: za 12 mar, 2011 11:30
door Roel l'Hiver
Hoe kan ik dat nu het beste doen:

Afbeelding

Afbeelding

Het gaat om de naden tusen bodemplaat en spatbord, bodemplaat en achterkant, dat soort plekken. Daar zat (zit) kit tussen wat ik zoveel mogelijk heb weggehaald. Ik heb de eventuele roest weggepoetst met de roterende staalborstel en scotchbrite schijf. Maar helemaal er tussen komen kan ik niet.

Ook ben ik nog wel even bezig voor de koets naar de spuiter kan, dus alles wat ik nu mooi schoon en roestvrij heb, staat nog wel een paar weekjes zo te staan.

Hoe pak ik dat nu het beste aan?

Geplaatst: za 12 mar, 2011 11:38
door backfire
ik zou zeggen, behandelen met zinkprimer en afsluiten met epoxy.

Geplaatst: za 12 mar, 2011 12:42
door achtpeter
Sinds kort ben ik helemaal aan de Brunox voor dit soort probleemplekjes. Roestomzetter en epoxyprimer in één pot en nog waterdun ook, zodat het goed in naden trekt. Vervolgens een dikkere primer en een laag kit. Ik geef de voorkeur aan Brunox in pot boven de spuitbus. Werkt echt prettig en alle 1- en 2k laksystemen kunnen er overheen.
De Action heeft al een tijdje een vergelijkbaar product in spuitbussen, voor een schijtprijsje. Over de kwaliteit daarvan weet ik niets.

Geplaatst: za 12 mar, 2011 13:34
door Rossero
De roestomvormer van de Action:

Ik heb deze gebruikt op kaal metaal voor mijn triangel, verder niet nabehandeld. Het gedeelte dat aan de auto zat is behandeld en heeft tijd in de regen doorgebracht.
Het deel dat los was is onbehandeld gebleven en heeft bij regen binnen gestaan.

De roestvorming op het auto-gedeelte is toch minder dan op het losse gedeelte! Maar ik zou er niet op vertrouwen op het dunne plaatwerk van een 2cv.

Geplaatst: za 12 mar, 2011 18:51
door Roel l'Hiver
En wat vinden jullie van Fertan?

Dat werd me bij RB in V. geadviseerd.

Geplaatst: za 12 mar, 2011 20:07
door Geert
Fertan is Prima, gebruik het zelf ook, kruipt in alle naden en kieren.
Prima spul!

Geplaatst: zo 13 mar, 2011 18:38
door hvdh
Rossero schreef:De roestomvormer van de Action
Prima spul in een spuitbus dat inderdaad 2x niks kost, nadeel is dat de bussen ook na 2x gebruiken verstopt zitten! Spuitnippel vervangen heeft bij mij geen effect.
Jammer (of ik doe iets fout ??!!)

Geplaatst: zo 13 mar, 2011 21:16
door Bertje Beige
Ik zou zelf RX 5 gebruiken, ben daar tot nu toe erg tevreden over.
Kan ook met van alles worden overgeverfd, erg dun, dus trekt goed in de naden, succes :wink:

Geplaatst: ma 2 mei, 2011 21:09
door David
RX5 !!

Verder nergens over nadenken!

Daaroverheen een carrosserie kit, PU of Polymeer dat maakt niet uit.
Dan heb je een professionele gegarandeerd roestvrije afwerking.

Greetz David

Geplaatst: zo 15 mei, 2011 14:38
door Roel l'Hiver
Als ik het goed heb: Fertan is een roestomzetter maar geen afwerking. Ik heb nu alles schoon en behandeld met Fertan. Afgespoeld en gedroogd, zoals het hoort :-) Tot nu toe geen roest, ook al staat de koets inmiddels een week of 3 niet afgedekt buiten (onder de carport, dat wel).

Is het een goed idee om de naden nu te behandelen met RX5? Daarna carrosseriekit daar waar nodig en epoxyprimer?

Koets staat op de planning voor na de zomervakantie om te worden gespoten.

Geplaatst: zo 15 mei, 2011 14:54
door backfire
waarom rx5? je kunt toch ook gewoon epoxy primer gebruiken en dan kit?

Geplaatst: zo 15 mei, 2011 15:00
door Roel l'Hiver
Dat is juist mijn vraag ;-)

Geplaatst: zo 15 mei, 2011 16:12
door André Post
RX5 dringt wel veel beter in de naden dan enige vorm van verf.
Misschien eerst met epoxy, dan nog een keertje RX5 in de naden laten kruipen, daarna kitten.

Geplaatst: za 21 mei, 2011 21:38
door David
Epoxy kruipt niet in naden.
RX 5 wel.

Wie weet of epoxy houdt op RX 5??

Ik heb geen idee.


Greetz David :P