Pagina 1 van 1
Kortsluiting+ installatie nieuwe kabelboom
Geplaatst: di 15 mar, 2011 21:12
door 2cvmaarten
Afgelopen zaterdag wilde ik de eend nog even voltanken. Ik rij naar het tankstation en in een keer staat de wagen vol rook en van onder de motorkap spuit de rook eruit.
Eend slaat af en niets meer daar. Dus de wagen aan de kant gezet en de kap open en shit, de hele kabelboom verbrand.
Aangezien foto's meer dan woorden zeggen:
Foto van contactslot, zoals te zien is de plus verbrand.
Hier komt de kabelboom de motorruimte binnen en ook hier is ie flink verbrand.
Zoals is te zien zijn alle kabels verbrand welke in de kabelboom zitten.
En het ergste, mijn hagel nieuwe 123 ignition naar de klote
Vandaag even alles los gehaald en zoals het eruit ziet is het de plus van de ontsteking geweest want de kabels van de dynamo, startmotor en verlichting zijn intact en hebben geen schade
Iemand al eens een kortsluiting gehad van deze aard en wat misschien een ander idee heeft wat de oorzaak kan zijn?
Owja, wie nog een kabelboom heeft liggen pb of email me aub
Alvast bedankt voor het meedenken.
Geplaatst: di 15 mar, 2011 21:44
door Punky
Ben je lekker mee. Nog een geluk dat je eend niet is afgefikt.
PB Nosepicker eens, die heeft er nog een stel liggen.
Geplaatst: wo 16 mar, 2011 07:44
door the Nosepicker
Muf!
Zaterdag op de a-markt neem ik er een paar mee. Voor wèènig.
Geplaatst: wo 16 mar, 2011 08:23
door Gerard2cv
Maarten, het is voor mij een bekende sluiting.De draad van het contactslot is op de kachelpot doorgesleten en er uitgebrandt.Ik haalde altijd de bundel open en verving de verbrande draad en evt.meegebrande
stukjes en wikkelde hem weer dicht.Dat kost je dan tijd en draad en isolatietape. Maar dat is jouw keus. Maar zorg dat de bundel goed opgehangen wordt.
Geplaatst: wo 16 mar, 2011 09:06
door 2cvmaarten
Bedankt voor het meedenken!
Gerard, bedankt voor het antwoord, maakt voor mij een hoop duidelijk!
Zoals ik de kabelboom nu heb gezien is hij behoorlijk krokant verbrand en is er weinig te redden. Maar ik draai hem donderdag uit elkaar om te zien wat er te redden valt.
En Nosepicker je hebt PB!
Geplaatst: wo 16 mar, 2011 14:00
door achtpeter
Ik zie alleen nog niet in hoe je 123 ignition hierdoor kan overlijden. Zo te zien was het een harde kortsluiting die de voeding naar je ontsteking heeft onderbroken.
Geplaatst: wo 16 mar, 2011 15:29
door dyane_maniac
ik heb zoiets ook gehad (midden in frankrijk bij 40 graden) het leek er op dat de kabelboom (waarschijnlijk de ongezekerde plus van het contact) tegen het spruitstuk is gekomen, isolatie weggesmolten en hoppa kortsluiting.
bij mij ging inderdaad de gesmolten draad door tot het contactslot (erg fijn bij een dyane, kun je eerst ook "even" je km teller verwijderen)
btw, als de draadboom ook maar een beetje niet te redden is: vervangen! ik heb erg veel gezeik met de reparatie (okay, was noodreparatie langs de kant van de weg) gehad naderhand
Geplaatst: do 17 mar, 2011 07:24
door 2cvmaarten
achtpeter schreef:Ik zie alleen nog niet in hoe je 123 ignition hierdoor kan overlijden. Zo te zien was het een harde kortsluiting die de voeding naar je ontsteking heeft onderbroken.
Dat is tot nu toe een vermoeden, inderdaad de voeding van de ontsteking is weg, ik ga eens kijken wat er nog te redden is!
Geplaatst: ma 18 apr, 2011 19:56
door 2cvmaarten
Momenteel gaan we gestaag voort met het opnieuw in elkaar knutselen van de kabelboom.
Natuurlijk wil ik jullie dit niet laten ontgaan en daarom even snel een paar foto's.
Met dank aan nosepicker voor de kabelboom
Mijn oude boom was inderdaad van een nieuwer model dus moest ik het een en ander er zelf aan vast knutselen.
Moeilijk te zien maar alles van de 'nieuwe' kabelboom is alweer gelabeld en doorgemeten.
Onder de kap is alles redelijk makkelijk te vinden, dat verschilt gelukkig niet zo heel veel met oudere modellen.
En een foto van mijn beste vriendjes tijdens deze operatie.
Ik heb zelfs een paar extra kabeltjes gesoldeerd voor in de toekomst 12v aansluiting te kunnen maken voor de tom tom en een voor de radio welke al ligt te wachten, dit was eerst allemaal met scotch blokjes gedaan maar daar ben ik allergisch voor
Rest nu nog alles aansluiten,testen en opbinden met hittebestendige 3m tape.