Pagina 1 van 2

Slaat af na loslaten contact

Geplaatst: za 9 apr, 2011 20:45
door hmuller
Hellup! Mijn eendje vanavond 30km verderop achter moeten laten omdat ik hem niet meer aan kreeg...

Start motor loopt, ik geef een beetje gas en hij slaat aan. Als ik de startmotor laat lopen dan blijft de motor aan. Als ik de startmotor los laat dan slaat hij gelijk af.... wat kan dit zijn??

Misschien dat mijn probleem van vanochtend nog aanvullend/bruikbaar kan zijn. Vanochtend wilde hij totaal niet aan. Wel startmotor maar helemaal geen ontsteking. Bleek dat de bougie niet vonkte. Bobine is nieuw dus die was het niet. Na wat rotzooien met de draadjes/contacten rond de bobine deed hij het weer. Kon toen ook prima opnieuw starten.

Probleem nu is wezenlijk anders dan probleem van vanochtend omdat hij nu wel aanslaat. Maar op de startmotor naar huis rijden is ook zo iets...

Morgen ochtend moet ik hem zien op te halen. Dus als ik het ter plekke kan fixen dan zou dat heel erg super zijn. Hopenlijk zijn er wat mensen hier die me wat tips/adfviezen kunnen geven zodat ik morgen bepakt met info mijn eendje kan gaan fixen.

Oh ja, wat me opviel nog: Bij gashuisblok lijkt eea wat te lekken. Ook in het luchtfilter (carborateur?) is het niet geheel droog. Als het relevant is zal ik zo direct even wat fotos toevoegen die ik gemaakt heb.

Geplaatst: za 9 apr, 2011 20:56
door backfire
Contactrol onder contactslot versleten of wat oxidatie.

Oh en als je naar huis wilt rijden (wel zonder licht) dan draadje van de plus van je accu naar plus van de bobine leggen, dan blijft de eend lopen.

Of onder bij contactrol een draadje van de dikke (volgens mij zwarte) naar het tweede draad leggen, let op geen lampen aanzetten want die trekken dan te veel stroom.

Nu weet ik niet of ik de laatste alinea op moet schrijven, dus als een mod vindt dat het niet kan dan zal ik de laatste zijn die er wat op tegen heeft.

Geplaatst: za 9 apr, 2011 21:08
door hmuller
Thanks, dat is snel! Ben je daar zeker van? Die 'kontaktrol', hoe ziet die er uit en waar zit die precies? (mijn eendje staat nu niet naast de deur en kan niet ff spieken, moet morgen 100% voorbereid zijn bij het ophalen).

Nog tips hoe ik ide contactrol kan fixen?

Oh ja, ik weet hoe gevaarlijk accu's kunnen zijn, ik kan dat soort tips best goed inschatten volgens mij. Als ik het met een draadje fix dan zit er zeker ook een zekering in de buurt van de accu. En inbraakveilig is een eend per definitie niet, modjes of geen modjes...

Geplaatst: za 9 apr, 2011 21:23
door hmuller
Ik heb een 2CV 6 Speciaal uit 1986.

Ziet die contactrol er zo uit?:
Afbeelding

Welke moet ik dan doorverbinden met elkaar? Zijn er namelijk 3... of is het voor mijn 2cv anders?

Voor de duidelijkheid: Als ik de sleutel omdraai gaat de startmotor dus aan en (met behulp van een beetje gas) start de motor totdat ik de sleutel loslaat (van ignition af haal) dan stopt de motor direct. M.a.w. in mijn beleving werkt dan het contact met de sleutel dus goed. Of doet dat ding meer?

Ik ben namelijk wel een beetje van de theorie. Als de theorie klopt, dan is de praktijk daarna ook makkelijk.

Geplaatst: zo 10 apr, 2011 10:40
door AZL57
inderdaad of er is een stekker afgevallen, gebeurd ook wel eens.

Geplaatst: zo 10 apr, 2011 10:45
door backfire
Dat is je contactrol inderdaad.

Wat doet dat draadje daar? Daar hoort volgens mij geen losse draad te zitten aan de contactrol.

Werking:
Er zit een sleepcontact in de contactrol, als je contact aan zet is het dit sleepcontact welke de boordspanning schakelt (licht en bobine).
Vervolgens draai je sleutel door en dan kom je bij de schakelaar van de startmotor. Dit gaat tegelijkertijd dat het sleepcontact op zijn eigen spoor mee loopt en dus de boordspanning op alle apparaten houdt.
Als nu het sleepcontact aan het begin is ingevreten of defect kan het toch zo zijn dat als je de sleiutel verder draait het sleepcontact weer contacat kan maken. Gevolg is dus dat je wel kunt starten en alles ook werkt tot het moment je de sleutel los laat en het sleepcontact terug komt op het defecte stuk en alles weer af slaat.

Uit mijn hoofd a1 met a2 doorverbinden. a3 is van startmotor.

Geplaatst: zo 10 apr, 2011 12:06
door André Post
backfire schreef:Contactrol onder contactslot versleten of wat oxidatie.

Oh en als je naar huis wilt rijden (wel zonder licht) dan draadje van de plus van je accu naar plus van de bobine leggen, dan blijft de eend lopen.

Of onder bij contactrol een draadje van de dikke (volgens mij zwarte) naar het tweede draad leggen, let op geen lampen aanzetten want die trekken dan te veel stroom.

Nu weet ik niet of ik de laatste alinea op moet schrijven, dus als een mod vindt dat het niet kan dan zal ik de laatste zijn die er wat op tegen heeft.
De gewone verlichting gaat buiten het kontakt om en kan gewoon gebruikt worden.

Geplaatst: zo 10 apr, 2011 16:43
door hmuller
Thuisgekomen MET mijn eendje!

Truck: 12V van accu direct op de + van de bobine aansluiten.

Contacten op de contactrol lijken goed te zijn (wel vettig). Ik ga de contactrol maar eens doormeten. A1 met A2 voor contact en A1 met A3 voor ignition dus?

Plaatje is niet van mijn eigen contactrol btw, hier op het forum gevonden. Gisteren had ik mijn eendje niet, kon dus geen eigen foto maken.

Lachen, sleutel er uit en hij liep gewoon door...

Vraag me ook af waarom er een sleutel in een eend zit... is gewoon bizar makkelijk te starten zonder sleutel. Een mooie drukknop zoals in een hele moderne auto zou ook kunnen volstaan.

Maar goed, probleem nog niet verholpen. Wel thuis nu. Volgende stap: contactrol doormeten. Tips?

Geplaatst: zo 10 apr, 2011 18:00
door Erasmo
De oudere types moet je ook starten met een knop. Vergeet niet dat je ook nog een stuurslot hebt.

Geplaatst: ma 11 apr, 2011 10:37
door hmuller
Erasmo schreef:De oudere types moet je ook starten met een knop. Vergeet niet dat je ook nog een stuurslot hebt.
Inderdaad handig om niet te vergeten...haha...

Iemand nog een tip hoe ik die contactrol los krijg?

Geplaatst: ma 11 apr, 2011 11:19
door lordmaster1
die contactrol zit bij de eend volgens mij met een clipje vast die je met een klein schroevendraaiertje eruit moet wippen, k zou ff moeten kijk als k thuis ben.

Geplaatst: ma 11 apr, 2011 17:38
door backfire
Een groot clipje bedoel je dan toch, is ring ter grote van de contactrol en is een soort van verenstaal, welke de contactrol aan het slot vasthoudt.

Geplaatst: di 12 apr, 2011 09:32
door hmuller
Yep, contactrol is van binnen echt gaar... iemand nog een contactrolletje liggen toevallig?

Geplaatst: di 12 apr, 2011 12:34
door tweeceevee
Ik heb nog een stel gebruikte exemplaren liggen.
Kom er maar een halen indien je hem nog nodig hebt.

Geplaatst: wo 13 apr, 2011 14:38
door hmuller
edit: laat maar, overbodig.... ik was blind.