Pagina 1 van 2

aandrijfassen mehari 1975

Geplaatst: do 14 apr, 2011 14:06
door leek
Hallo beste monteurs
Ik ben nieuw hier, en loop vast met het volgende
Aan voorzijde wil ik om bij de trommelremmen te komen de aandrijfassen
verwijderen (4 moeren versnellingsbakzijde)
Ik krijg echter met geen mogelijkheid de assen van de bak
De vraag is nu waar ik nu op vast loop?

alvast bedankt voor de reaktie(s)
Sale

Geplaatst: do 14 apr, 2011 15:43
door AK freak
Hoi,
Het zijn 6 bouten, praten we over hetzelfde?
De steekassen zitten een beetje opgesloten in de bak, zeg maar een beetje in een kom-vorm. Druk ze terug in het schuifstuk zodat er een opening komt tussen bak en steekas. Wil wel eens moeilijk gaan afhankelijk van het vet in de steekas.
Dan gewoon de vetnippel uit de steekas draaien dan schuiven ze eenvoudig, krijgen ze geen tegendruk !

Geplaatst: do 14 apr, 2011 15:46
door AK350
Volgens mij zitten bij trommelremmen de assen normaalgesproken met 6 bouten vast.
Zo is dit ook bij mijn mehari 1972

Jij spreekt over 4 moeren, weet je dit zeker ?
Bestaat wel op zeer oude bak met kruiskoppeling, maar lijkt me niet waarschijnlijk.

Geplaatst: do 14 apr, 2011 15:55
door André Post
Nou, eigenlijk verwacht ik ik 6 bouten.
Daarmee zit de binnenste homokineet en de trommel aan de bak vast.
Een ander optie is het oude systeem met een dubbele kruiskoppeling, maar die werd in 1975 al niet meer gebruikt volgens mij.
Het systeem met de 4 moeren zat voor het laatst op de 18PK in begin 1970.
Kun je wat foto's laten zien?

Geplaatst: do 14 apr, 2011 16:06
door Gerard2cv
Nou,niemand die het systeem van de 4 moertjes ken. Hierbij de buitenste as demonteren en dan de binnenste as kaalmaken en dan de trommel eraf.
De binnenas loopt door de remmen en zit aan de binnenkant vast.

Geplaatst: do 14 apr, 2011 16:24
door AK350
Hallo gerard, nu kan ik het even niet volgen.
Is dit een normaal systeem voor een Mehari uit 1975 ?
Mijn Mehari uit 72 en mijn eend uit 78 hadden beide gewoon 6 bouten

P.s. LEEK ik ben benieuwd naar wat foto's. waar woon je eigenlijk misschien kan iemand komen helpen.

Geplaatst: do 14 apr, 2011 17:04
door AZL57
Ja hij heeft volgens mij het oude systeem. Methode van gerard volgen. Let op dat je met de trommel het glas van het remvloeistofreservoir niet kampot stoot.
Als je alleen aan de remschoenen moet zijn kun je de trommels ook op de assen laten hangen. Is iets lastiger werken maar dan hoef je de assen niet te demonteren.

Geplaatst: do 14 apr, 2011 17:53
door leek
Allen,

Dank voor de reacties. Bij nader onderzoek gaat het om het volgende:

De aandrijfas zit met 4 moeren vast aan de bak. Dat hoort volgens de meesten niet bij model 1975. Kennelijk is het onderstel veel ouder.

In het reparatie handboek deel 1, gegevens, afstellingen en controles, staat op blz A1-88 een tekening. Het is inderdaad een aadrijfas met dubbele kruiskoppeling. In het boek staat niet hoe deze er uit moet. In ieder geval kan de trommel niet over de kruiskoppeling getrokken worden.

Maar hoe komt dit deel uit de bak ?

groet,

Leek

Geplaatst: do 14 apr, 2011 19:01
door André Post
Bij het oude systeem met 2 enkele kruiskoppelingen is het gebruikelijk het
buitenste deel van de aandrijfas los te halen met dopje 32 en te verwijderen.
Dan kan je het stuk met kruiskoppeling aan de bak zo recht houden dat de trommel er af kan.
Er staat me iets bij dat de assen met dubbele kruiskoppeling wel een hoes hebben,
misschien dat die er eerst af moet.

Geplaatst: do 14 apr, 2011 19:46
door leek
Om de dubbele kruiskoppeling zit inderdaad een hoes en een ring met 4 gaten er in. Deze vallen om de 4 bouten op de trommel. Zo op gevoel past de ring en de trommel niet over de kruiskoppeling maar helemaal zeker weet ik dat niet. Morgen ga ik proberen de hoes te verwijderen en kijken of alles over de kruiskoppeling kan schuiven.
Weet je ook of de as, die door de trommel in de bak gaat, er gewoon uit te tikken is ?
Gewoon sowieso niet, de as zit muurvast. Is die nog ergens geborgd ?

Geplaatst: do 14 apr, 2011 19:46
door AK350
Bij de dubbele kruiskoppeling krijg je inderdaad de trommel over de koppeling geschoven als je de as recht houd.
Zoals Andre zegt zou je eerst de as aan de wielzijde kunnen demonteren.

Afbeelding

Bovenstaande afbeelding op internet gevonden, dit is de wielzijde
Aan de versnellingsbakzijde verwijder je eerst de vetnippel.
Dan kun je de metalen schaal en het rubber wegschuiven.
Probeer tijdens demontage trommel de kruiskoppeling zo schoon mogelijk te houden

Geplaatst: do 14 apr, 2011 19:49
door leek
@ak350,

Klinkt goed ! Bedankt voor de afbeelding.
De wielzijde was al los.
Misschien gaat lukken waar het allemaal om begonnen was: de rem gangbaar maken.
Wordt vervolgd...

Geplaatst: do 14 apr, 2011 19:51
door engbokho
Met name de Spaanse Mehari's (en Dyane's) hebben deze assen nog lang gehouden.

Geplaatst: vr 15 apr, 2011 23:17
door brammie
vreemd :shock: mijn 69er heeft gewoon homokineten :?

Geplaatst: za 16 apr, 2011 00:04
door SPOTeend
brammie schreef:vreemd :shock: mijn 69er heeft gewoon homokineten :?
Dan is het kennelijk geen spaanse :)


Maar los hiervan: We rijden allemaal met oude gebakjes die in hun autoleven al eens een wissel van diverse onderdelen hebben gehad. En daarbij werd er niet altijd hetzelfde teruggeplaatst als wat eraf kwam.
Daar komt nog bij dat Méhari's op eendenchassis (kunnen) worden geplaatst en omgekeerd.

Maar ik had nog niet eerder gehoord van het type aandrijfas waar Leek over spreekt op een Méhari (van welk bouwjaar of origine dan ook). Wel op oudere eenden i.d.d.

Ik heb jarenlang het autoregister van de Méhariclub gedaan dus weet e.e.a. van chassisnummers. Zou je me je chassisnummer eens kunnen sturen Leek? (Eventueel via privebericht). Dan kan ik misschien iets herleiden.
Misschien is het onderstel van een oude eend gebruikt, misschien alleen de aandrijflijn.