Pagina 1 van 1

Pingelen

Geplaatst: vr 13 mei, 2011 17:36
door Marco250
En ja hoor daar is het weer, pingelen.

Een aantal jaren geleden sleutelde ik een dyane blok in mijn besteleend, achteraf allemaal niet zo gelukkig het blok bleek behoorlijk versleuteld. Ik heb er heel veel van geleerd, vooral hoe het niet moet!

Uiteindelijk, ik was het zat, heb ik er voor gekozen om een gereviseerd blok te halen bij een goed en bekend adres. Nu rijd ik daar twee jaar mee en daar is het weer Pingelen !! Ik tank 98 en toch pingelt de motor, harder dan 90 km per uur moet ik niet gaan rijden. Ik ben een mooi weer rijder met weinig tijd en heb pas zo'n 3000 km met het blok gereden.

123 ontsteking aan boord.

Geplaatst: vr 13 mei, 2011 17:43
door Bertje Beige
Hebben ze toevallig bij een APK ook aan je CO gedraaid?
Als het blok verder nieuw is, zal daar de oorzaak waarschijnlijk niet zitten,
Heb je ook een nieuw spruitstuk en carburateur op de "nieuwe" motor zitten?

Geplaatst: vr 13 mei, 2011 17:57
door dyane_maniac
ontsteking verschoven?

Geplaatst: vr 13 mei, 2011 21:20
door Marco250
Ik heb hier bij de dealer een aantal jaar geleden een berg onderdelen gekregen, daar heb ik een gebruikt goed spruitstuk met daarop een nette carburateur uit gekozen. Modern materiaal dus.
Revisie zal waarschijnlijk wel met zuiger en cilinders zijn uitgevoerd met een hoge compressie. Ik weet dat Mark er daarvan een partij had liggen. 98 tanken dus en dat doe ik altijd bij BP!
De CO afstelling is bij de laatste APK inderdaad iets aangepast maar als ik alles goed begrijp heeft dat niets te maken bij VOLLAST belasting, met volgas. Je CO afstelling is alleen vooral van belang bij stationair toerental en overname tijdens het schakelen.

Geplaatst: vr 13 mei, 2011 23:14
door dyane_maniac
ja, ik denk dat je het in eerste instantie moet zoeken in de ontsteking. het huisje of 123 wil nog wel eens loskomen. afstellen met stroboscoop is het fijnst

Geplaatst: zo 15 mei, 2011 11:48
door achtpeter
Het gaat,als ik het goed begrijp, om high speed knock, boven de 90. Geen gepingel als je bij lage toeren in z'n 3 of 4 accelereert? Dan moet je toch ook naar het mengsel kijken. Valse lucht, wellicht.

Geplaatst: ma 16 mei, 2011 00:10
door Marco250
Alleen bij belasting tegen de 100km/h hoor ik pingel geluiden.

Maar als ik heel eerlijk ben, het hele blok loopt niet lekker.

Starten geen probleem, wel eerst ( koud) onregelmatig lopen en moeite met het gas opnemen, ik twijfel of hij op twee poten loopt.

Dan rijden in de buurt op lokale wegen, heerlijk!

Op de snelweg is het net aan, zie ook mijn andere topic "vervelende rammel". 90 á 100 is toch echt max!

Stationair voor de stoplichten wiebelt het blok in het vooronder, soms hoor je de motorkap trillen tegen de spatborden.

123 ontsteking heb ik al een paar keer opnieuw gecontroleerd, staat gewoon op tijd!

Kleppen gesteld.

Valse lucht ga ik nu eens langslopen deze week.

Geplaatst: ma 16 mei, 2011 18:15
door backfire
big end lagers versleten.

Geplaatst: ma 16 mei, 2011 19:24
door André Post
Big-end hoor je als ratelend bij lage belasting, hoog toeren.
Bv op de snelweg als je wat van het gas af gaat om wat te vertragen of bij wind mee.

Geplaatst: ma 16 mei, 2011 21:02
door backfire
Ik heb andere ervaringen, pas bij volle belasting, ook bij hoge toeren als je extra gas geeft. Was wel bij een motorfiets, maar goed geluid lijkt op pingelen, maar waren toch echt versleten lagers.

Geplaatst: ma 16 mei, 2011 21:42
door André Post
Mijn ervaring betreft het 18pk blokje.
Het begon als een licht rammeltje.
Later hoor je het heel duidelijk ook bij onbelast hoger toeren draaien.
Op het laatst is het alsof iemand met een klinkhamer aan het werk is.

Geplaatst: ma 20 jun, 2011 23:00
door Marco250
Bert is vorige week uit Friesland hier naar toe komen rijden.

Zelf had ik die dag de klepspeling gecontroleerd, ik heb nog nooit zo'n nette kleppenspeling gemeten..... precies volgens het boekje. Verder heb ik nieuwe NGK (eigelijk ben ik niet weg van NGK) bougies gemonteerd, de bougies die der uit kwamen zagen er perfect uit.

Inmiddels had ik ook de tank gevuld met verse brandstof, BP 98.

Bert en ik hebben een rondrit door Noord Holland gemaakt, pingelen deed de Motor God zei dank niet meer.

De rammel in de vierde versnelling (zie ander topic), die hebben we gehoord, volgens Bert geen zorgelijk geluid.

Ik verdenk de brandstof van voor de winter nu als oorzaak van het pingelen ook al was dat ook 98 van BP.


Ik ga gewoon maar eerst wat meer kilometers maken.

Bert constateerde, net als ik, dat bij de koude startde motor op anderhalve poot lijkt te lopen. Lijkt een 123 ontstekings probleem.

Ik vind nogsteeds dat het blok stationair niet lekker vlak loopt, dat de vervelende rammel op te sporen moet zijn en dat ik gemakkelijk de 100 km/uur zou moeten kunnen halen.

Geplaatst: di 21 jun, 2011 19:04
door AZL57
Moderne benzine verouderd slecht heb ik al op meerdere plaatsen gehoord. Vooral als je niet veel rijdt, tank eens zover mogelijk leegrijden en dan opnieuw tanken.

Geplaatst: di 21 jun, 2011 21:56
door Bertje Beige
Marco, je blokje is nog niet lekker ingelopen, als dat gebeurt is zal ze makkelijker de 100 halen.
Wat de 123 betreft, zet om deze uit te sluiten de puntje's er weer eens in.
En zoals ik je geadviseerd heb, ga er lekker mee rijden, km's maken.
kijk het eerst eens een paar 1000 km aan en vergeet niet, een Eend hoort lawaai te maken :wink: :lol:

Geplaatst: ma 24 sep, 2012 00:08
door Marco250
De auto staat nu bij Piet Landman in Winkel, de monteur van de oudste dealer van Nederland. Toch lekkage op het spruitstuk, dit verholpen en een andere sproerbezetting hebben er voor gezorgd dat de motor weer geweldig loopt!
Een teleurstelling is dat opnieuw de bak waarschijnlijk stuk is! Ik heb onder garantie een drietal jaren geleden een tweede gereviserde bak gekregen van Walter Leenders, nu 4000 km later is de bak waarschijnlijk weer stuk. Er zit aluminiumslijpsel in de olie (olie is grijs).