Pagina 1 van 2
Eend 1978 zonder de derde zijruit
Geplaatst: zo 15 mei, 2011 01:45
door summersnoek
We hebben hier 2 eenden. Een 1982-er die er niet uitziet maar technisch in goede staat is. Die heb ik voor heel weinig euro's een jaar of 4 gekocht in Eindhoven voor weinig. De versnellingsbak was kapot. In een weekend een andere versnellingsbak erin gehangen en jaren lang rijplezier.
Vorig jaar hebben we een voor 2.450 euro een 1978 2cv gekocht. De auto heeft ergens in de periode 1985-2000 stil gestaan. Daarna is die weer de weg op geholpen.
De koets is in een aardige staat, maar het onderstel moet wel binnen nu en een jaar vervangen worden. De eend is bijzonder genoeg in redelijk orginele staat.
Trommelremmen voor zitten er in, de enkeltrapscaburateur, de doorlopende voorbank zit erin, het klein achterbumpertje zit er nog op en de oude kilometerteller
ontbreekt ook niet. Aardig orgineel dus. Ik lees zo hier en daar op internet dat de 1978-er eend zonder derde zijruit zeldzaam begint te worden. Maar hoe zeldzaam is dat!
Mijn vriendin vindt het prima als beide eenden eruit gaan en er een strak eendje voor terugkomt. Zelf zou ik dat jammer vinden omdat het volgens mij leuk is om de 1978-er weer helemaal top te maken.
Mijn vraag aan juliie is dus! Hoe zeldzaam is onze eend van 1978?
Geplaatst: zo 15 mei, 2011 09:00
door Bertje Beige
Een 78 er zdz is in mijn ogen een zeer bijzondere Eend, en heb je een gele met originele 435 cc motor of een rode met 602 cc motor?
Ik krijg zelf het idee dat laatstgenoemde nog zeldzamer is.
En heb je er ook nog een origineel Nederlands kenteken uit 78 op zitten?
Dat zou in mijn ogen helemaal de kers op de slagroom op de taart zijn......
Ik zou lekker die 78er houden
Geplaatst: zo 15 mei, 2011 10:33
door Michiel van G.
Precies, zo'n zdz is geen alledaagse verschijning (zeker gezien de slechte kwaliteit staal in de periode 1978-1982)
de rode
Geplaatst: zo 8 jan, 2012 12:47
door summersnoek
Dag Bert,
Sorry, beetje late reactie! Moest even herstellen van een bypass operatie.
Het betreft hier de rode "78-er met 602 cc motor met orginele kenteken. Kentekenpapieren zijn in het verleden een keer zoek geweest, want er zit zo'n lelijk "bijcijfertje" op de kentekenplaat (getal 1). Het kenteken is nog wel steeds van 1978.
Klein en geinig detail is dat de omlijsting van de achterlichten grijs is. Van de meeste eenden is die zwart. Hoort dus ook officieel bij de uit voering van 78.
Leuk dat jij het ziet als de kers op de slagroom.
Ik zou lekker die 78er houden
[/quote]
Geplaatst: zo 8 jan, 2012 15:02
door Bertje Beige
Dus, houden!?
Dat 1tje op de plaat is jammer, maar dat zie ik stukken liever dan een import kenteken (helaas hebben 2 van mijn 3 auto's een importkenteken
)
Die grijze achterlichtbehuizing is gebruikt tot half 1985, en de huizen van de voorste richtingaanwijzers horen dan ook grijs te zijn.
De Charleston uit 1981 was de eerste Eend waarbij deze behuizingen zwart waren.
Re: de rode
Geplaatst: zo 8 jan, 2012 17:56
door deusjevo
summersnoek schreef:Kentekenpapieren zijn in het verleden een keer zoek geweest, want er zit zo'n lelijk "bijcijfertje" op de kentekenplaat (getal 1). Het kenteken is nog wel steeds van 1978.
Van 1978, da's mooi toch.
Kan je waarschijnlijk blauwe platen zonder "irritant" eentje laten maken en mee gaan rondrijden toch?
Geplaatst: zo 8 jan, 2012 18:57
door schermer
zeker de 78er houden, zowiezo is de eend zonder 3e zijruit mooier
Re: de rode
Geplaatst: ma 9 jan, 2012 09:21
door landloper
Lekker de '78-er opknappen!
deusjevo schreef:Kan je waarschijnlijk blauwe platen zonder "irritant" eentje laten maken en mee gaan rondrijden toch?
Dit feestje gaat helaas niet op: kan t/m 1976.
Geplaatst: ma 9 jan, 2012 18:33
door Green-Duckman
Historische voertuigen met een datum van toelating voor 1 januari 1978 mogen de (donker)blauwe kentekenplaat met witte letters voeren. Voordat de blauwe kentekenplaat wordt afgegeven, wordt gecontroleerd of op het voertuigbewijs een datum van toelating van voor 1 januari 1978 vermeld staat en het kenteken bestaat uit een combinatie van 4 cijfers en 2 letters. Als aan alle eisen is voldaan mag een ongelimiteerd aantal platen gekocht worden. Blauwe kentekenplaten zijn voorzien van een keurmerk bestaande uit de Nederlandse leeuw en de tekst 'RKM'. Het keurmerk, en met name het volgnummer, moet duidelijk herkenbaar blijven, want aan de hand van dit volgnummer kan de maker van de kentekenplaat achterhaald worden.
Ik dacht dus ook altijd '78, feitelijk moet je auto dus van 77 zijn.
Zelf rij ik al jaren rond met blauwe platen en heb daar NOG nooit problemen mee gehad. (let wel:
nog niet dus....)
Geplaatst: ma 9 jan, 2012 22:02
door deusjevo
Ik had ze ook op m'n GS Break uit 1978 zitten en ben nooit aangehouden maar die platen kon je toen (begin 2000 geloof ik) nog bij elke automaterialenzaak laten maken net als de huidige witte aanhangerplaten.
Tis allemaal wat stenger geworden lees ik.....
Geplaatst: ma 9 jan, 2012 22:38
door lordmaster1
Die platen kun je nog steeds gewoon laten maken, je hoeft niet eens je kentekenpapieren mee dus je kunt in feite elke kentekencombinatie laten maken
Geplaatst: wo 11 jan, 2012 19:14
door TB
Klopt, maar dan heb je er geen goedkeuring in staan. Dus een illegale plaat. Blauw voldoet zoiezo niet aan de eisen, maar moet gewoon geel zijn. Tenzij voor 78.
Geplaatst: wo 11 jan, 2012 19:16
door lordmaster1
Nee dan heb je inderdaad geen goedkeuring erin staan. Schroef voor de APK de gele platen erop en na de keuring haal ik ze er weer af, nog nooit problemen met politie etc. gehad.
Geplaatst: wo 11 jan, 2012 19:18
door TB
Is wat speciefieke wetgeving. Moet je net iemand treffen die er kennis van heeft.
In het ergste geval kost het je wat geld en als je mazzel hebt moet je de gele even komen tonen. Maar blijft een risico. Ik zou er in elk geval niet lekker mee rond rijden. (
ik vind het ook niet mooi, maar dat is persoonlijk)
Geplaatst: zo 15 jan, 2012 23:16
door phvg
Ik heb er ook zo eentje. Een gele zdz. Met originele blauwe platen en papieren.
In de loop der jaren wel behoorlijk versleuteld, dus in hoeverre je dat nog origineel kan noemen....?
Moet wel zeggen dat je geen steek ziet als je achteruit gaat!