Pagina 1 van 2

Water in de koets

Geplaatst: zo 22 mei, 2011 07:33
door Kulio
Als het regent komt er soms wat water in de koets. Dat is een belangrijke aanzwengelaar van het doorrotten van het schutboard en de bodem, zeker als het water niet weg kan doordat er rubber matten in de auto liggen. Maar hoe komt het water in de auto? Soms via de stuurkolom? Maar die is afgedicht met een rubber.

Voorkomen is beter dan genezen dus ik wil de oorzaak aanpakken en de koets beter afdichten. Wie heeft ervaring met dit probleem en wat kan men het beste doen?

Geplaatst: zo 22 mei, 2011 07:42
door Willem2
Bij mijn eend kwam het door versleten ruitewisser-asjes, een rotte ventilatieklep, een lekkend dak en langs een doorgerrot vooruit frame.

Geplaatst: zo 22 mei, 2011 08:46
door OnsEendje2
en sowieso die rubber matten weggooien.

Geplaatst: zo 22 mei, 2011 09:57
door Kulio
Ik bewaar die matten wel als mal om de gaten te knippen voor het stuurhuis en de ruitenwisserpomp als ik er een nieuw stuk tapijt in leg.

Geplaatst: zo 22 mei, 2011 19:33
door AZL57
als je maar zorgt dat je af en toe eens onder die rubber matten droogt, indien nodig, is er geen probleem. Stoffen matten houden ook water vast.
Maar het belangrijskte is te zorgen dat er geen water in komt lijkt me ;-)

Geplaatst: zo 22 mei, 2011 23:01
door Spookeend
2 gaatjes boren in de bodem werkt ook goed.
Voorkomen is natuurlijk altijd beter, maar dan weet je zeker dat je nooit erg veel water in je eend houdt, toch?

En nee, dit is geen gekke opmerking om grappig te doen, ik heb gewoon in elke hoek, op de laagste plek, een gat geboord en goed in de verf gezet.

Tijdens een enorme stortbui kwam het zelfs via de deurrubbers en onder de ramen door naar binnen, en ook geparkeerd (net ff schuin in de straat) komt er langs de deur gewoon water naar binnen.

Wat je ook zou kunnen onderzoeken, bij de lokale handwas straat, of desnoods met de tuinslang, ga in je eend zitten, en zet er goed water op, dan zie je het snel genoeg.

Geplaatst: di 24 mei, 2011 16:40
door Erasmo
Helemaal met een flinke wind wil het nog wel eens bij de deuren en klapraampjes binnen komt. Als het droog is zet ik trouwens altijd de ventilatieklep een stukje open zodat er nog een beetje wind door de auto kan tochten.

Geplaatst: di 24 mei, 2011 19:23
door Hans B
Naast de eerder genoemde lekkage langs de voorruit, ventilatieklep en achterruit zijn ook de achterste zijruiten nogal lekkage gevoelig. Is meestal goed te zien aan de binnenzijde van de kozijntjes van de derde zijruitjes. Ook de ruiten van de achterdeur willen ook nogal eens lekken.
Remedie: ruiten eruit, kozijnen droogmaken en eventueel ontroesten. Ruiten daarna goed afkitten. Een hoop werk maar succes verzekerd.

Geplaatst: di 24 mei, 2011 19:58
door Willem2
Ah, die was ik idd vergeten, die "kozijntjes" wareen bij mij ook aardig rot :cry:

Geplaatst: di 28 jun, 2011 22:24
door Twécévé
Kulio schreef:Ik bewaar die matten wel als mal om de gaten te knippen voor het stuurhuis en de ruitenwisserpomp als ik er een nieuw stuk tapijt in leg.
Ben mn rubberen matten ooit per ongeluk kwijt geraakt (te lang in de buurt van de kliko gelegen zodat mn vrouw ze op een gegeven moment IN de kliko heeft gelegd). Nu een leeneend met rubberen matten, dus een mal! Vandaag naar een inboedelboer geweest voor een stuk (goedkoopste) tapijt, de boel afgetekend en geknipt.

Afbeelding

Geplaatst: di 28 jun, 2011 22:29
door Punky
Ziet er straks weer strak uit met een nieuw tapijtje.

Geplaatst: di 28 jun, 2011 23:22
door Grayce
Afgelopen April in een hoosbui gereden, maar dan zeikt het water naar binnen. Geen idee hoe je dat allemaal tegen zou kunnen houden.
Persoonlijk vond ik dat water nog niet het grootste probleem, het slechte zicht tijdens zo'n bui is lastiger mee om te gaan.
Mijn vrouw heeft het voorraam aan de binnenzijde geprobeerd doorzichtig te houden, en had daar een hele klus aan.
Het regenwater wat naar binnen komt droogt of loopt er wel weer uit.

Geplaatst: wo 29 jun, 2011 08:44
door Eric59
Spookeend schreef:2 gaatjes boren in de bodem werkt ook goed.
Gaatjes maken met een priem schijnt zelfs nog ietsjes beter te zijn: aan de onderkant vormt zich dan een tuutje waar het water vanaf druppelt zonder dat het langs de buitenkant van het chassis/bodemplaat begint te lopen.

Een tip die ik ook nog kreeg van een bekende garage vlakbij Rotterdam was om er iets in te hangen, bijvoorbeeld een tie-wrap waar een tweede tie-wrap tot een centimeter of twee vanaf de bodem overheen wordt geschoven, en die dan vervolgens worden kort geknipt. Door het rijden en de wind beweegt dat dan wat weer tot gevolg heeft dat de oppervlaktespanning van het water wordt gebroken met als gevolg dat het water, en met name de laatste restjes water, er veel makkelijker "uit worden getrokken". En als ze zwart zijn zie je er verder niets van :D

Geplaatst: wo 29 jun, 2011 09:02
door Twécévé
Grayce schreef:Geen idee hoe je dat allemaal tegen zou kunnen houden.
Bij een flinke regenbui werden mn broekspijpen altijd helemaal nat en moest ik de handdoek die ik standaard bij me heb om mn benen doen...
De oplossing is simpel: ventilatieklep. Daar een tijd geleden een flinke steen op gekregen zodat er een nieuwe klep in moest. Deze nooit gebruikt en daardoor geen lekkage. Als je die klep veel gebruikt gaat ie op een gegeven moment krom worden (de ene keer strakker dicht dan de andere keer) en sluit daardoor minder goed af. Nu ik de klep altijd dicht heb laten zitten komt er geen druppel water meer door.

Gaatjes in de bodem slaan, maar waar, op welke plek?

Geplaatst: wo 29 jun, 2011 09:05
door Erasmo
Twécévé schreef:
Grayce schreef:Geen idee hoe je dat allemaal tegen zou kunnen houden.
Bij een flinke regenbui werden mn broekspijpen altijd helemaal nat en moest ik de handdoek die ik standaard bij me heb om mn benen doen...
De oplossing is simpel: ventilatieklep. Daar een tijd geleden een flinke steen op gekregen zodat er een nieuwe klep in moest. Deze nooit gebruikt en daardoor geen lekkage. Als je die klep veel gebruikt gaat ie op een gegeven moment krom worden (de ene keer strakker dicht dan de andere keer) en sluit daardoor minder goed af. Nu ik de klep altijd dicht heb laten zitten komt er geen druppel water meer door.

Gaatjes in de bodem slaan, maar waar, op welke plek?
De laagste.