Trekhaak (hoe monteer je deze)

Reparaties, modificaties en onderhoud
Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » za 25 jun, 2011 22:53

Rijbewijs ‘E achter B’ is bij een eend nooit nodig want dat geldt pas bij (sommige) aanhangers die te zwaar zijn voor de eend.
Dit is niet correct!

Als de toegestane maximale massa van de aanhanger meer is dan 750kg en de maximale toegestane massa meer is dan het ledig gewicht van het voertuig dan is er wel degelijk een E-rijbewijs verplicht!

Bron: cbr.nl

http://www.cbr.nl/1041.pp

Vrij vertaald:

Ik heb een oprijwagen om een Eend op de vervoeren. Deze heeft een max. toegestane massa van 1000kg. Ik mag deze achter mijn Eend koppelen MAAR alleen als ik beschik over een E-rijbewijs.
Koppel ik de aanhanger achter mijn ZX met een ledige massa van 1001kg dan is geen E-rijbewijs verplicht.

Overigens mag ik de aanhanger alleen achter de Eend gebruiken tot een gewicht (leeggewicht+lading) van 400kg. Aangezien de kar leeg 300kg weegt kan ik er nog 100kg op laden. Maar alleen met een E-rijbewijs dus. Zonder dat rijbewijs mag ik er de weg niet mee op.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » za 25 jun, 2011 22:59

Officiëel mag je pas een aanhanger trekken als de maximale gewichten op je kentekenpapieren vermeld staan
Dit is niet volledig. Als bij de RDW in het register vermeld is wat de maximale trekgewichten zijn dan is dit ook voldoende.

Bron: RDW.nl

Mocht je denken dat dit niet belangrijk is, dan zou je kunnen denken aan een verzekering die niet uit wil keren na een schade met een aanhanger.
De RDW wisselt je kentekenbewijs kosteloos om voor een exemplaar met de gewichten er op, dus waarom zou je het risico willen lopen?

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » za 25 jun, 2011 23:03

Als je op de hoek naast/achter je eend gaat staan en dan 6 meter naar achteren en 1 meter opzij gaat moet je het voorknipperlicht kunnen zien branden. Zo niet, dan moeten er zijknipperlichten op.
Bij een A-type moet je dus zijknipperlichten in de buurt van het voorspatbord/de driehoek monteren.
Ik vraag me echter af of het een APK punt is, want ook mijn A-typen gaan al jaren zonder zijknipperlichten door de APK. En al mijn auto’s de laatste 30 jaar hadden een trekhaak, jawel ik heb een aanhanger fetish
Het al dan niet gemonteerd hebben van een trekhaak is niet relevant in combinatie met de APK en de knipperlichten. Immers de auto wordt zonder aanhanger bij de APK gekeurd.
Bij de APK wordt alleen gekeken of de verlichting werkt.

Dit is eigenlijk hetzelfde verhaal als de rechterbuitenspiegel.

SPOTeend
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 00:17
Locatie: Oterleek

Bericht door SPOTeend » za 25 jun, 2011 23:26

AZL57 schreef:Ook trekhaken van het merk Tobo hebben een RDW keuring. Ik heb er al eens een landrover mee getrokken over een half industrieterrein totdat ie startte ;-)
OK ik heb mijn tekst aangepast.
A-type rijder sinds 1980.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.

SPOTeend
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 00:17
Locatie: Oterleek

Bericht door SPOTeend » zo 26 jun, 2011 00:01

backfire schreef:@Spoteend, als je iets van de RDW quote wel juist doen.

indien het uitgestraalde licht
hiervan duidelijk te zien is vanuit een punt
gelegen op 6,00 m achter de voorzijde van het
voertuig en 1,00 m zijwaarts

uitgestraald licht is heel iets anders dan het knipperlicht zelf kunnen zien.

Zoals de RDW het beschrijft en je ziet overdag het licht schijnen van je knipper op de aangegeven locatie dan is het dus goed.
Ik schrijf nergens dat ik de RDW quote. Ik heb dit stukje info uit een oudere thread op dit forum en meende het toen te herinneren van vroeger :oops: OK nooit zomaar geloven wat er in een thread staat maar zelf checken.
Ik heb op de site van de RDW gezocht maar niks over dit specifieke geval gevonden. Wel over het zien van het zijknipperlicht met de 6/1 meterregel, maar niet over het zien van het voorknipperlicht in relatie met het trekken van een aanhanger. Heb je een link?
Overigens klinkt de 6/1 meterregel wel plausibeler vanaf de voorzijde dan van de achterzijde dus heb ik de tekst op dit punt aangepast.

Overigens betwijfel ik of je overdag het uitgestraalde licht van een knipperlicht van opzij kan zien, zonder het licht zelf te zien.
Ik zal het morgen overdag eens uitproberen bij mijn eend.
Laatst gewijzigd door SPOTeend op zo 26 jun, 2011 00:43, 2 keer totaal gewijzigd.
A-type rijder sinds 1980.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.

SPOTeend
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 00:17
Locatie: Oterleek

Bericht door SPOTeend » zo 26 jun, 2011 00:11

Thijs schreef:
Rijbewijs ‘E achter B’ is bij een eend nooit nodig want dat geldt pas bij (sommige) aanhangers die te zwaar zijn voor de eend.
Dit is niet correct!

Als de toegestane maximale massa van de aanhanger meer is dan 750kg en de maximale toegestane massa meer is dan het ledig gewicht van het voertuig dan is er wel degelijk een E-rijbewijs verplicht!

Bron: cbr.nl

http://www.cbr.nl/1041.pp

Vrij vertaald:

Ik heb een oprijwagen om een Eend op de vervoeren. Deze heeft een max. toegestane massa van 1000kg. Ik mag deze achter mijn Eend koppelen MAAR alleen als ik beschik over een E-rijbewijs.
Koppel ik de aanhanger achter mijn ZX met een ledige massa van 1001kg dan is geen E-rijbewijs verplicht.

Overigens mag ik de aanhanger alleen achter de Eend gebruiken tot een gewicht (leeggewicht+lading) van 400kg. Aangezien de kar leeg 300kg weegt kan ik er nog 100kg op laden. Maar alleen met een E-rijbewijs dus. Zonder dat rijbewijs mag ik er de weg niet mee op.
Juridisch heb je gelijk wb het eerste deel van je tekst.
Maar wb het trekken van de autoambulance met de eend ben ik niet zo zeker.
Ook ik heb met dezelfde als jouw gedachten een lege autoambulance van 320kg leeg gewicht, (max 1000kg) getrokken met een Méhari.
Maar bij 'Blik op de weg' werd er toch een combinatie staande gehouden omdat het gewicht van de (overigens lege) aanhanger + laadvermogen te hoog was voor de trekauto. Ze kijken dus toch naar wat de kar mag wegen en niet wat ie op dat moment weegt.
Maar zoals ik al elders aangaf weten politiemensen het ook niet helemaal.
Leuk uitzoekwerkje!

Maar los hiervan schreef ik om het leesbaar te houden de tekst met in gedachten de vakantiegangers die een bagagewagentje meenemen met kampeerspullen en wilde hen niet onnodig vermoeien met onnodig veel juridische teksten, getallen en uitzonderlijke situaties.
Ik hield in deze tekst daarom geen rekening met mensen die een lege autoambulance achter hun eend haken.
Thijs schreef:
Officiëel mag je pas een aanhanger trekken als de maximale gewichten op je kentekenpapieren vermeld staan
Dit is niet volledig. Als bij de RDW in het register vermeld is wat de maximale trekgewichten zijn dan is dit ook voldoende.

Bron: RDW.nl

Mocht je denken dat dit niet belangrijk is, dan zou je kunnen denken aan een verzekering die niet uit wil keren na een schade met een aanhanger.
De RDW wisselt je kentekenbewijs kosteloos om voor een exemplaar met de gewichten er op, dus waarom zou je het risico willen lopen?
Hier lijk je jezelf tegen te spreken: Eerst stel je dat de aanhangergewichten niet persé op de papieren hoeven te staan als ze maar bij de RDW in het register bekend zijn.
Daarna schrijf je dat je toch wel je kentekenpapier moet omwisselen voor een exemplaar met die gewichten!
Thijs schreef:
Als je op de hoek voor/naast je eend gaat staan en dan 6 meter naar achteren en 1 meter opzij gaat moet je het voorknipperlicht kunnen zien branden. Zo niet, dan moeten er zijknipperlichten op.
Bij een A-type moet je dus zijknipperlichten in de buurt van het voorspatbord/de driehoek monteren.
Ik vraag me echter af of het een APK punt is, want ook mijn A-typen gaan al jaren zonder zijknipperlichten door de APK. En al mijn auto’s de laatste 30 jaar hadden een trekhaak, jawel ik heb een aanhanger fetish
Het al dan niet gemonteerd hebben van een trekhaak is niet relevant in combinatie met de APK en de knipperlichten. Immers de auto wordt zonder aanhanger bij de APK gekeurd.
Bij de APK wordt alleen gekeken of de verlichting werkt.

Dit is eigenlijk hetzelfde verhaal als de rechterbuitenspiegel.
Je hebt gelijk. Deze tekst zal ik aanpassen wb het APK verhaal.
Laatst gewijzigd door SPOTeend op zo 26 jun, 2011 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
A-type rijder sinds 1980.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
Locatie: Zandvoort

Bericht door OnsEendje2 » zo 26 jun, 2011 10:16

Overigens komt er Europese regelgeveing aan (2013) dat je alleen nog maar een E nodig hebt bij 3500kg of meer.
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 26 jun, 2011 10:47

@Spoteend, mijn vriend google :D


o.a.
http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... fsauto.pdf

ook een aantal van rdw gevonden met alle apk punten, daar staat deze regel ook in.

SPOTeend
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 00:17
Locatie: Oterleek

Bericht door SPOTeend » zo 26 jun, 2011 10:49

ejfrolich schreef:Ok, die dakdragers heb ik nog niet gevonden. Wel heb ik gezien dat de maximale daklast 30kg is. Een beetje weinig voor drager, fietsdrager en fiets denk ik.
Ik hoorde op het Dyane forum dat de maximale kogeldruk op de trekhaak maar 35kg is, dat zal voor een eend niet meer zijn. Dus veel schiet je niet op. Met een superlichte fietsdrager en 1 lichte fiets zal het nog wel kunnen denk ik.
Laatst gewijzigd door SPOTeend op zo 26 jun, 2011 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
A-type rijder sinds 1980.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.

SPOTeend
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 00:17
Locatie: Oterleek

Bericht door SPOTeend » zo 26 jun, 2011 10:52

backfire schreef:@Spoteend, mijn vriend google :D


o.a.
http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... fsauto.pdf

ook een aantal van rdw gevonden met alle apk punten, daar staat deze regel ook in.
Dank je, ik zal eens gaan kijken als ik meer tijd heb, ik moet nu weg.
A-type rijder sinds 1980.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Bericht door ejfrolich » zo 26 jun, 2011 10:56

Ik ben bang dat de fiets dan maar gewoon fietsend of met de trein mee moet. Veel zal het wel niet gebeuren denk ik.
Als ik straks (september) mijn volgende eendje heb ga ik eerst maar eens kijken of er behoefte is aan een trekhaak.
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 10 feb, 2013 14:10

Sinds 19 januari is er veel veranderd in de rijbewijzen.
Wat de A-types betreft lijkt mij er maar 1 wijziging te zijn.
Iedereen mag nu met een zwaardere aanhanger rijden, tot 3500kg.
Dit is het max. massa van de trekkende auto en de max. massa van de aanhanger bij elkaar opgeteld.
Voertuigen per rijbewijscategorie
B – voor rijbewijzen die zijn afgegeven vóór 19 januari 2013:
drie of vierwielige motorrijtuigen met een gewicht van maximaal 3500 kg en gemaakt voor het vervoer van
maximaal 8 personen, uzelf niet meegerekend.
Voor rijbewijzen die zijn afgegeven op of ná 19 januari 2013: vierwielige motorrijtuigen met een gewicht van
maximaal 3500 kg en gemaakt voor het vervoer van maximaal 8 personen, uzelf niet meegerekend.
Aan het motorrijtuig kunt u een aanhangwagen koppelen met een gewicht van maximaal 750 kg of meer
dan 750 kg. Als de aanhangwagen zwaarder is dan 750 kg mag de combinatie (beide voertuigen samen)
echter niet zwaarder zijn dan 3500 kg.
Bron: rijksoverheid.nl

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » zo 10 feb, 2013 19:53

voor een A type wijzigt er mijn inziens niets. ik mocht in het verleden een ongeremde aanhanger aan ik meen 230 kilo trekken en een geremde van 400. dit is wat de auto toelaat en hier had je zowiezo al geen e rijbewijs voor nodig en nog steeds niet. voor andere auto's die meer mogen trekken dan ze zelf wegen is het een ander verhaal
J B

just drive like you stole it

Captain Krimson
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 791
Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
Locatie: Hengelo

Bericht door Captain Krimson » zo 10 feb, 2013 23:54

Het blijft een misverstand, het ene gaat over wat je met je rijbewijs mag trekken, het andere wat je specifiek met je type auto mag trekken. Daar heb ik ooit een oeverloze discussie over gehad...

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » ma 11 feb, 2013 01:49

dat klopt. voor een A-type is er dus niets veranderd. de quote is akkoord alleen de tekst erboven dat er maar 1 ding wijzigt voor een A type is volgens mij dus niet correct.
ik heb de wijziging al afgelopen zomer eens bekeken volgens mij en ik kwam tot de conclusie dat er voor een a type geen veranderingen zouden komen. of ik meot iets over het hoofd gezien hebben?!?!
J B

just drive like you stole it

Plaats reactie