Scheef en een beetje waggelen

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Scheef en een beetje waggelen

Bericht door ejfrolich » do 2 jun, 2011 16:22

Niets vreemds voor een kwakende eend maar ook voor een rijdende??

Bij drempels vind ik dat hij niet lekker gelijkmatig in en uit veert. Hij lijkt er wat scheluw overheen te waggelen. Ik heb het idee dat het rechter voorwiel duidelijk wat stugger is dan de rest. De auto staat ook wat scheef. Als ik onder het cassis meet op de punten tussen de bouten dan meet ik:

links 25,2a 18,5V rechts 24,5a 18,0v :roll:

Er zit dus best iets verschil in. Op de achterspatborden is het verschil wat groter?? scheelt wel 4 cm tussen links en rechts.

Vering stellen is één maar is er dan ook iets mis met de koets??

Overigens zit er een geheel nieuw cassis onder.

Enfin ben wel benieuwd wat jullie idee is. Ik heb de auto echt pas net dus alles is nog nieuw...
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » do 2 jun, 2011 16:35

Nee, je moet de wagenhoogte d.m.v. de trekstangen aan de veerpotten even opnieuw afstellen.
Toen ik mijn eend kocht stond die nog veel schever,, bleek een gebroken veer van de veerpot te zijn.

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Bericht door ejfrolich » di 7 jun, 2011 23:55

Ik heb ergens de afstel maten gelezen maar terugvinden kan ik ze niet. Hooguit dat het achterspatbord ongeveer op de hoogte van de middelste rand van het wiel hoort te zitten.

Verder begrijp ik dat er speciaal gereedschap voor nodig is. Dat heb ik niet. Is er dan een alternatief om dit zelf te doen?

Ernst-jan
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1918
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » wo 8 jun, 2011 11:30

Er zijn al eerder topics over geschreven.
Speciaal gereedschap is aan te raden, zeker als de trekstangen zwaar draaien.
De wagenhoogte meet je onder de asbuis op een vlakke vloer zonder 9beahlve je reservewiel en krik, geen belading.

tip; spuit nu alvast de draadeinden op de trestang royaal en regelmatig in met wd40!
tweeceevees zijn leuk!

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » wo 8 jun, 2011 11:33

Dat laatste (inspuiten met WD40) is geen overbodige luxe.

Bij blokeren van de trekstang meteen stoppen anders is de kans op breken van één van de trekstangen aanwezig.

Na het losmaken van de trekogen meteen de draad goed schoonmaken en voorzien van laagje vet. Zo kan je de wagen naderhand nog eenvoudig bijstellen.
Citroén rolls better than a Rolls!

Gebruikersavatar
AK freak
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 9 dec, 2007 16:53
Locatie: Steensel

Bericht door AK freak » wo 8 jun, 2011 12:13

Let op bij het afstellen van de wagen hoogte of alles ook in balans is...
Als je namelijk je linker voorwiel en rechterachterwiel met behulp van de trekstang anders insteld dan de andere wielen de auto horizontaal kan staan maar de wieldruk op de weg verschillend is. Niet fijn bij optrekken en remmen
Ik doe als check altijd met 1 krik de achterkant in het midden opkrikken. Dan checken of de auto waterpas blijft over de breedte. Dit herhalen voor de andere kant.

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Bericht door ejfrolich » do 9 jun, 2011 21:05

Dat er eerder over is geschreven geloof ik. Ik ben uren aan het zoeken geweest naar wagen hoogte en aftelmaten. met de zoekfunctie krijg ik heel veel topics die dan doorgespit moeten worden. Helaas weet ik dus nog steeds de afstel maten niet.
Ook heb ik geen idee waar ik speciaal gereedschap vandaan kan halen om dit te gaan doen. Is dat gereedschap betaalbaar, is er een alternatief?

De vlakke vloer wordt nog de grootste uitdaging. Ergens op een bedrijvenj terrein of zo...
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » do 9 jun, 2011 23:13

Een kleine Bahco voldoet meestal wel als het gangbaar is.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Nicky
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 394
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Nicky » vr 10 jun, 2011 08:12

Volgens de vraagbaak moet het zo:

9.2 Wagenhoogte controleren en afstellen - Maak
de auto rijklaar, dat wil zeggen: a. Wagen onbelast;
b. reservewiel juist geplaatst;
c. gereedschap juist geplaatst;
d. ongeveer 5 dm3 benzine in de tank.
- Zet de auto op een vlakke vloer en zet de voorwielen in de rechtuitstand.
- De banden moeten gelijkmatig gesleten zijn en allen de juiste spanning hebben.
- Beweeg de auto bij de voor- en achterbumper enige malen op en neer en laat
deze uit zichzelf tot stilstand komen.
- Meet de wagenhoogte tussen de grond en de onderzijde van het chassis tus
sen de twee boutkoppen van de asbuis net naast de borgplaat.
- Aan de voorkant moet u meten 195 ± 2,5 mm. - Aan de
achterkant moet u meten 280 ± 2,5 mm.
- U kunt bijstellen door de lengtevan de trekstangen te verstellen. Houd daarbij
de veerpotten tegen, zodat ze niet meedraaien.
- Gebruik een passende sleutel; beschadiging kan tot breuk leiden. -
Stel eerst de voorste en daarna de achterste trekstangen af.
- Als u achter een grote correctie moet uitvoeren, controleer dan opnieuw de
hoogte voor; deze kan beïnvloed zijn.
- Stel het achterste stelstuk van de veerpotten zó af, dat er een speling van 0 tot
2 mm tussen het stelstuk en het demperrubber bestaat, zie figuur 23. De moer
aan de zijde van de veerpot op het voorste stelstuk moet daarbij aan de veer
potzijde 5 mm schroefdraad vrijlaten.
- Controleer of er tussen de stootrubbers en de aanslagnokken van de wie
draagarmen een speling van 3-6 mm is.
- Pas deze speling zonodig aan door het wegnemen of toevoegen van vulplaat
jes onder het stootrubber.


Het makkelijkst gaat het als je zo'n soort tooltje hebt:

Afbeelding
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl

Nicky
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 394
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Nicky » vr 10 jun, 2011 08:19

Hier nog een volledig overzicht van de afstelhoogtes voor de diverse types:

Afbeelding
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » vr 10 jun, 2011 09:06

Het is ook zonder speciaal gereedschap te doen.Je kan dan het makkelijkst de schokbrekers los maken zodat je veel meer ruimte krijg om de trekstang te draaien.Dit gaat goed met een Bahco
Je zou nog kunnen controleren of ze bij die chassiswissel de veerpotten juist gemonteerd hebben.Hier bedoel ik de lengteafstelling van de pot mee.
Deze bepalen nl.de wieldrukken per wiel
Hier de maten maar weer,hoef jij ze niet te gaan zoeken.
Eerst de voorste ophanging (die stelbus met die grote moeren)De moer aan de veerpotzijde moet 5mm minimaal schroefdraad uitsteken
De achterste ophanging moet tussen het rubber en de stelmof 0-2mm ruimte hebben.
Als dan het voorwiel over een bult rijdt trekt de stang de veerpot naar voor en de achterveer dus strakker waardoor ook de achterkant opveert.
Dit is het karacter van de eend.(patent 1936) :lol:

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Bericht door ejfrolich » vr 10 jun, 2011 10:27

Ik ga eens kijken waar ik kom. Alles zit er net onder dus zal gangbaar zijn verwacht ik. Met wat ik heb gemeten staat de auto algeheel iets te laag en wat lager rechts dan links. Het scheelt ook weer niet heel erg veel. Andere kant is dat bij de maattabel weer geen rekening is gehouden met andere banden. Ik heb er 135 onder liggen. Die hebben, meen ik, een iets grotere omtrek dus staat de auto dan wat hoger.

Ernst-Jan
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Bericht door ejfrolich » wo 22 jun, 2011 12:08

Gisteren werd duidelijk dat er rechts voor iets blijft haken. Misschien een schokbreker of toch iets mis bij de veerpot. Het is niet goed te zien en was te veel werk om iets los te halen voor onderzoek. Maar daar komt wel het waggelen vandaan, zoveel is duidelijk.
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

2cvxm
Beginner
Beginner
Berichten: 30
Lid geworden op: do 25 jul, 2013 14:28
Locatie: Here, there and everywhere

Re: trekstang afstellen

Bericht door 2cvxm » zo 17 apr, 2022 12:55

Geert schreef: do 2 jun, 2011 16:35 Nee, je moet de wagenhoogte d.m.v. de trekstangen aan de veerpotten even opnieuw afstellen.
Toen ik mijn eend kocht stond die nog veel schever,, bleek een gebroken veer van de veerpot te zijn.
Als je de auto opkrikt aan de voorkant die je wil doen, zodat het wiel los van de grond is, dan is de spanning van de trekstang af en gaat het stellen een stuk gemakkelijker. Je kunt dan ook het kantelmes er soepel uithalen. Twee splitpennen eraf trekken en kantelmes naar je toe duwen. Als je naar achteren duwt, loopt het vaak ergens vast. Kun je alles lekker schoonmaken en invetten, incl de schroefdraad op de trekstang. Daar heb je dan een volgende keer veel plezier van.
AK 400 1973
2CV Special RHD 1987

Plaats reactie