uitlaatpot/versnellingsbak

Plaats reactie
ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

uitlaatpot/versnellingsbak

Bericht door ejfrolich » do 2 jun, 2011 20:17

Hallo,

Als ik het goed zie hoort de uitlaat pot die dwars onder de bak hangt daaraan vast te zitten. Daarvoor horen er twee bevestiginsbouten in de bak te kunnen. Bij mij lijkt er één afgebroken en de andere zit los. Is dit erg of gebruikelijk bij een Eend?
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » do 2 jun, 2011 20:23

is naar mijn idee geen probleem! ik laat ze altijd achterwegen, heb wel eens een drempel geraakt wat ervoor gezorgd heeft dat de bak is gaan scheuren.... dus ik zeg bespaar je de moeite laat hem lekker zo hangen!

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 5 apr, 2006 21:32
Locatie: vlaardingen

versnellingsbak/ uitlaat

Bericht door schroef » do 2 jun, 2011 21:03

En als je er toch boutjes in doet, ik doe het namelijk altijd wel, niet te lange nemen. Te lange boutjes kunnen het versnellingsbakhuis kapot maken waardoor ongemerkt de olie wegloopt.

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Bericht door ejfrolich » do 2 jun, 2011 22:47

Het kon dus nog simpeler dan meneer Boulanger dacht blijkbaar. Misschien had hij zijn naam eer aan moeten doen? Alhoewel...

Dank weer, zo leert een mens snel!
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5076
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 3 jun, 2011 07:59

maar zonder boutjes is het wel iets lastige de uitlaat netjes gemonteerd te krijgen. Als je alle delen moet monteren tenminste
diverse Citroens, wat anders.

Roadrunner
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 12 nov, 2007 19:43
Locatie: vlaardingen

uitlaatpot

Bericht door Roadrunner » vr 3 jun, 2011 09:31

Met AZL57 helemaal eens. Er zijn zelfs nog Eenden met remschijfkoeling, waar ik trouwens een groot voorstander van ben, die daar met hetzelfde boutje vast horen te zitten.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » za 4 jun, 2011 10:34

remschijfkoeling is echt niet nodig met een gezond remsysteem.

Mart
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: za 17 jul, 2010 23:26

Bericht door Mart » za 4 jun, 2011 13:00

Toen ik de uitlaat verving heb ik netjes de boutjes op de bak ook bevestigd. Ondertussen zijn ze alle twee verdwenen. Ik laat het zo.

De remschijfkoeling is volgens mij een absoluut overbodig ding. Ik heb 'm dicht gemaakt zodat ik in verband met LPG wat meer koeling heb.

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Bericht door ejfrolich » za 4 jun, 2011 17:26

Ik heb wel schijfremmen maar duidelijk geen extra koeling. De rem herhaal proef laat zien dat het zaakje dan ook gewoon ged, lees het zelfde, remt. Vandaag geprobeerd met erg warm weer dus...

EJ
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1860
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » za 4 jun, 2011 21:06

ejfrolich schreef:Ik heb wel schijfremmen maar duidelijk geen extra koeling. De rem herhaal proef laat zien dat het zaakje dan ook gewoon ged, lees het zelfde, remt. Vandaag geprobeerd met erg warm weer dus...

EJ
Die remkoelingen bewijzen pas echt hun nut in de bergen weet ik uit ervaring.
In NL zijn ze waarschijnlijk wel overbodig of je moet op het scherp van de snede op circuits rijden.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Bericht door ejfrolich » zo 5 jun, 2011 18:27

Ik ben wel benieuwd hoe die koeling er dan in zit. Wellicht volgend jaar wel de bergen in en dan liever geen rem problemen heuvel (lees berg) af...

EJ
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 5 apr, 2006 21:32
Locatie: vlaardingen

uitlaat

Bericht door schroef » zo 5 jun, 2011 19:57

Die remkoeling is best goed hoor. Misschien merk je er nu niks van, maar geloof me, als je vaak snel in de stad rijdt, zoals de meeste BMW's dan heb je ze nodig. Ook in de bergen zijn ze zeer aan te raden. Het voordeel is ook dat de schijven niet nat worden als je door plassen rijdt. De meeste auto's hebben geen plaat meer onder de versnellingsbak, zodat de schijven nat kunnen worden. Ietsje meer werk en iets meer onderhoud, maar een groot voordeel.

Plaats reactie