Pagina 1 van 2
Open dak en wat daar voor nodig is
Geplaatst: za 4 jun, 2011 10:12
door ejfrolich
Ja een mooie titel op een nog mooiere dag.
Ik dacht, met zulk weer moet je met een eend met open dak rijden. Dus dacht ik dat het handig was daar heel even de tijd voor te nemen. Eerst al ontdekte ik dat bij een opgeklapt dak dat eigenlijk vast gemaakt moet met een drukker op de middelste dak stijl. Moet die er wel zitten natuurlijk.

Gelukkig heb ik drukkers en popnagels met tang. Dat was dus vlug gefixt.
Toen het hele dak oprollen. Dat oprollen verliep echt wel makkelijk. Tot aan het end bleek dat er geen bandjes met dito drukkers te voorschijn komen...

Niet met open dak rijden dus. Heb je een cabrio, is het "mussenvallenvandewarmtevanhetdakafweer", kun je niet met helemaal open dak rijden. Tuurlijk, het regent altijd in Nederland, dat zal best. MAAR NU NIET!
Kortom, lang verhaal

wat heb ik nodig om dit project wel te laten slagen en hoe kom ik er aan?
Ernst-Jan
Geplaatst: za 4 jun, 2011 10:40
door Joos
Heb je toevallig geen buitensluiter? (dak wat je langs buiten moet openen door het vooraan uit de haken boven de voorruit te trekken)
Geplaatst: za 4 jun, 2011 11:09
door Tha_Duck
Ik mis ook mijn drukkers halverwege, maar ik heb nog geen idee hoe die moeten zitten/hoe je het dak half moet openen. Ik houd het dus bij helemaal open. Sorry
Ik heb achter overigens extra drukkers om de 'touwtjes' mee vast te klikken. Is dat standaard?
Geplaatst: za 4 jun, 2011 12:29
door joe_catchou
kan niet meteen een oude versie vinden .
maar dit principe is het zelfde alleen is dit een nieuw Dak dure uitvoering zeg maar .
maar je ziet het groene bandje zitten dit is meestal bij een oud dak een plestic grijs bandje met drukkers.
binnen zitten er 2 voor het ophangen van het bandje bij dak dicht .
dak open , drukker meest naar voor toe los maken en over het dakhoek bevestigen aan de buitenkant drukker zoals pic zie onder.

deze onder moet je hebben te vinden bij de eenden boer , of hier bij de grotere hobbyman

Geplaatst: za 4 jun, 2011 17:17
door ejfrolich
Ah, het zijn gewoon riempjes met aan weerskanten een drukker. Strookje leer en klaar dus... Hoe lang zijn ze hart/hart drukker? Maak ik ze wel zelf.
Ernst-Jan
Oh ik heb een binnen sluitend dak.
Nog een vraagje, hoe hard durven we te rijden met een open dak?
En nog één: wat doen jullie tegen het gerammel van de uithouders van het dak als het half open is geklapt?
Geplaatst: za 4 jun, 2011 20:11
door Eendeke
Reed vandaag met harde wind op de snelweg 110. Ik vond het wel verantwoord, maar gewoon zelf inschatten hoe hard je kunt. Ik doe die bandjes wel eerst onder zo'n stang door en drukker ze dan vast op de drukkers...
Geplaatst: za 4 jun, 2011 20:55
door Tha_Duck
Nou, ik heb nog even gekeken maar kom er echt niet uit voor half open.
Ik heb een binnensluiter zover ik begrijp (heb zo'n frame wat je met 2 haken vastzet binnen en een flapje met een drukker). Ik krijg hem uiteraard met gemak helemaal open. Maar als ik hem open wil doen creëer ik automatisch een soort luchtzak. Als ik daarmee ga rijden ben ik echt het hele dag (+ koets met een beetje geluk haha) kwijt.
Met geheel open dak rijdt ik overigens gewoon 110. Geen enkel probleem, en geen stijve nek

Geplaatst: zo 5 jun, 2011 14:05
door rusty
met half open dak rijdt ik nooit harder dan 80, vangt anders teveel wind naar mijn zin, dak open, zo hard als ie gaat (130 met visablok wat er eerst in lag)
greetzzzzzzzzz, Rusty
Geplaatst: zo 5 jun, 2011 15:03
door brammie
Tha_Duck schreef: Maar als ik hem open wil doen creëer ik automatisch een soort luchtzak.
uiteraard moet je hem ook niet onder het rijden openen!!
die luchtzak is normaal
als je een binnensluiter half open zet kan je hem met het handvat die vooraan in het midden zit(dat ding wat half voor je spiegel hangt)vast zetten op een drukknoppie aan je middenstijl
de klemmen op de zijkant moet je gewoon vast laten zitten
de wind die onstaat tijdens het rijden gaat over de zak heen en heb je niet zoveel last van
maar 120 met een halfdak?
nee zou ik niet doen, dan liever helemaal open
Geplaatst: zo 5 jun, 2011 15:58
door Punky
Volgens mij is het voorschrift van Citroen ook met half dak niet harder dan 80km/uur. Geheel open kun je plankgas. En nooit openen of sluiten tijdens het rijden. Al rijdt je stapvoets. De wind die je vangt kan je dak al vernagelen.
Geplaatst: zo 5 jun, 2011 16:34
door AZL57
Met een open dak moet je lekker touren niet racen op de autoweg

En zo'n zonneklep boven je voorruit werkt ook prima om de wind erover te duwen.
Geplaatst: zo 5 jun, 2011 17:20
door ejfrolich
Ok helder verhaal.
Even terug naar de bandjes. Hoe lang zijn ze (hart-hart drukker)?
Waar zitten de drukkers in de auto voor een helemaal open dak? Bij mij zijn ook die weg namenlijk.
EJ
Geplaatst: zo 5 jun, 2011 20:53
door joe_catchou
moet je eens op zoek op de dakranden achteraan naar kleine gaatjes en in je dak ook .
als er al hebben op gestaan er voor .
de mogelijkheid bestaat dat ze nog niet in je dak zitten de gaatjes dan maar mischien dan wel in je kast (dakrand) dus ook kijken onder je dak .
even het dak helemaal open naar achter leggen .
wat moet er dan op
deze

en dan boven op de drukker

heel klein parkertje er in .
kijk ter hoogte van deze hier ,wat je hier op ziet is voor buiten sluiter maar je kan op de zelfde hoogte zoeken naar gaatjes

Tip van de Week : eerst volgende meeting aanwezig zijn met een meter .
of met je eend naar de eenden boer
Geplaatst: zo 5 jun, 2011 22:54
door Punky
Je kunt de bandjes ook bestellen bij elke 2cv specialist. De meeste verzenden ook onderdelen.
Geplaatst: zo 5 jun, 2011 23:54
door David
Jammer afgelopen zaterdag was de magazijndag in Ederveen.
Iedereen had je graag geholpen.
Next time better,
Maar even serieus, word lid van de club! (2cv club NL, of een andere natuurlijk)
Hoop lol en, zeker voor jou, zeeeer leerzaam denk ik.
Greetz David