32 pics of pcis

pimvanderheijden
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
Locatie: Uffelte
Contacteer:

32 pics of pcis

Bericht door pimvanderheijden » zo 5 jun, 2011 14:10

Hallo,

Ben maar weer eens begonnen aan mijn dyane 425 uit jan 68.
Wil nog steeds niet lopen en ben aan het uitzoeken hoe dat komt.
Vandaag carburateur maar weer eens losgehaald en zo ook het spruitstuk.

Kwam er achter dat er een 32 PICS carb op zit terwijl ik altijd dacht dat er een 32 PCIS op moet zitten.
Maakt dit iets uit?

Verder zit er een klein gaatje aan de bovenkant van het spruitstuk. Kan dit startproblemen geven of kan dit geen probleem. En is dit te repareren en hoe?
Afbeelding
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5243
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 5 jun, 2011 16:22

32 PICS volgens de citroen documentatie
Gaatje zou ik zeker dichtlassen of solderen. Is er geen ander lek in de uitlaatbuizen?
Test methode: Spruitstuk demonteren, gat van carburateur ergens mee afsluiten, ding onderste boven zetten en inlaatdeel vullen met water, loopt dit via uitlaatdeel naar buiten is er ergens een lek. Dan vervangen of proberen te maken.
Succes.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » zo 5 jun, 2011 17:30

Het is toch het verschil voor de half automatische koppeling waar ze die gasklepvertrager voor gebruiken

pimvanderheijden
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Bericht door pimvanderheijden » zo 5 jun, 2011 19:08

Dank,

Spruitstuk is gedemonteerd dus ik ga de watertest zeker doen.

Vroeg me ook nog af of er een papieren pakking zit tussen carburateur en vulstuk op het spruitstuk.

Als de carburateur te veel benzine geeft, waar kan ik dan het beste naar kijken?

Groet,

Pim
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5243
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 5 jun, 2011 20:02

Te veel benzine, vlotterniveau en of werking vlotternaald controleren.
diverse Citroens, wat anders.

pimvanderheijden
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Bericht door pimvanderheijden » wo 8 jun, 2011 19:32

Carb in orde net als de benzinepomp.

Lijkt erop dat het spruitstuk valselucht trok via inlaat; pakkingen waren slecht; 1 inlaat was erg smerig

Ik heb begrepen dat je de kopbouten van de cilinderkoppen wat los moet halen voordat je het spruitstuk vastzet en daarna de koppen weer aantrekken; klopt dat?

en moet er een vloeibare pakking tussen (metalen) in- en uitlaat pakkingen en spruitstuk cq cilinderkop?

Hopelijk komen de nieuwe in en uitlaatpakkingen er voor het weekend; kan ik misschien het weekend de zaak aan het lopen krijgen
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 808
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » wo 8 jun, 2011 21:21

Sowieso moet het gaatje (in de "hotspot") van het spruitstuk dicht!
De pakkingen moeten officieel zonder vloeibare pakking worden gemonteerd. Maar als je twijfelt over de vlakheid van het spruitstuk dan kan je er wat uitlaat pasta opsmeren. Koppen loshalen hoeft niet.

Grappig ik zie nu dat je in Uffelte woont. Daar crosste ik in de jaren 80 met 12,18 en 21 pk eendjes over het weiland bij ons vakantiehuis (Dorpsstraat 37a) :-)
------------------------------
Traction 11 BL 1950

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » wo 8 jun, 2011 21:54

Heb je het spruitstuk al gerepareerd ?

Valse lucht kan ook komen als het asje van de gasklep teveel speling heeft.
De asjes slijten in het carburateurhuis in na verloop van tijd.

Wat Gerard zegt klopt, 32 pics bij normale koppeling, en 32 pcis bij centrifugaalkoppeling
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Bericht door ejfrolich » do 9 jun, 2011 09:34

Ik llees dat het gaatje in de hotspoyt van de carb dicht moet. volgens mij is dat juist niet zo. er hoort een gaatje te zitten waardoor te veel benzine wegstroomd. maak je het dicht dan loop je het risico op hevige backfire met alle nare gevolgen vandien.

voor wat het waard is!

ernst-jan
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » do 9 jun, 2011 10:19

Klopt ja, maar dat gaatje zit aan de onderzijde van het spruitstuk.
Hier zit een gat bovenop, en als het daar doorheen weglopen staat het hele blok vol benzine..
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 9 jun, 2011 10:55

Als je cilinderkoppen los heb gehad moet je altijd het spruitstuk en de uitlaat geheel monteren en dan de kopbouten even per kop aale 3 los en weer vast trekken om de koppen in de lijn van het spruitstuk te krijgen.

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Bericht door ejfrolich » do 9 jun, 2011 21:23

Sorry, had de foto niet bekeken...

EJ
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » do 9 jun, 2011 21:36

Tom Duckpower schreef:Hier zit een gat bovenop, en als het daar doorheen weglopen staat het hele blok vol benzine..
Door de buitenzijde van de hotspot stromen de hete gassen van de uitlaat, vandaar dat deze spruitstukken vaak doorrotten.

Er zal geen benzine doorlekken / valse lucht inkomen.
Enkel wat meer uitlaatgassen onder de motorkap, maar dat wil je ook niet.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Mart
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: za 17 jul, 2010 23:26

Bericht door Mart » vr 10 jun, 2011 19:01

Gerard2cv schreef:Als je cilinderkoppen los heb gehad moet je altijd het spruitstuk en de uitlaat geheel monteren en dan de kopbouten even per kop aale 3 los en weer vast trekken om de koppen in de lijn van het spruitstuk te krijgen.
@Gerard2cv
Sorry, ik ga even inbreken als dat kort mag.

Ik heb sinds het inbouwen van een andere gereviseerde motor nog nooit na het monteren van het spruitstuk de koppen weer een paar slagen losgehaald en weer vast gezet om de koppen te lijnen met het spruitstuk.
Wel heb ik altijd dat ze slecht start en stottert tijdens het rijden bij zeer weinig gas geven (dus bijv. om op snelheid van 60 te blijven). Kan dit te maken hebben met het niet geheel perfect in lijn liggen ? Tot nu toe heeft nl. nog nooit een garage hier iets aan kunnen doen. En geloof me, er is al heel veel aan gebeurt.

Het laatste wat ik heb gedaan is dat kleine plastic slurfje wat aan/voor het luchtfilter zit weghalen. Dat maakte het nog veel erger dus die zit er weer op. Ik kom er wel steeds op dat het met lucht te maken heeft.

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
Locatie: Wanssum

Bericht door lordmaster1 » vr 10 jun, 2011 21:44

Ik heb sinds het inbouwen van een andere gereviseerde motor nog nooit na het monteren van het spruitstuk de koppen weer een paar slagen losgehaald en weer vast gezet om de koppen te lijnen met het spruitstuk.
Wel heb ik altijd dat ze slecht start en stottert tijdens het rijden bij zeer weinig gas geven (dus bijv. om op snelheid van 60 te blijven).
Het lijkt mij toch wel dat wanneer je iets op een andere manier doet, vervolgens een probleem krijgt (slecht starten, stotteren), dat je dan er wel van uit kan gaan dat je dat moet doen. Anders zou het toch niet gedaan worden?

Aangezien je ook zegt dat er buiten dat om veel eraan gedaan is zou ik daar de oorzaak zoeken :wink:
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

Plaats reactie