Pagina 1 van 1

Vakantie klaar maken 2cv + prefentief onderhoud.

Geplaatst: wo 8 jun, 2011 09:38
door Happytree
Hallo,

Ik heb sinds gister een 2cv en wil hiermee naar zuid-frankrijk met mijn vriendin. hij rijd prima maar wil toch goed voorbereid op pad en dus wat prefentief onderhoud uitvoeren.

Wat zijn dingen die ik echt even moet doen? (contacpuntjes? bijv.?)

In mijn voorstel topic had ik al wat tips gehad misschien kunnen jullie dat aanvullen?

- Olie 20w50???
- Olie filter
- Bougies
- Luchtfilter
- LHM vervangen (rem)
-remblokken voor controleren.
-aandrijfassen en fusees smeren
-anti roest behandeling, zowel bodem als ALLE holle ruimtes

Geplaatst: wo 8 jun, 2011 11:13
door achtpeter
Controleer ook even de klepspeling, het peil van de versnellingsbakolie, de lengte van de koolborstels van je dynamo en startmotor, de V-snaar en de conditie van de uitlaat. En als er ruimte is onder je vakantiebagage zou je nog wat reservespullen kunnen meenemen, zoals bougies en bougiekabels, een ruitenwissermotor, koolborstels, en in ieder geval: een terugtrekveertje van de gasklepbediening. Op reizen naar het zuiden laat ik meestal de kachelslangen thuis en prop hun aansluitingen naar het interieur dicht.

Geplaatst: wo 8 jun, 2011 11:44
door 2cvmaarten
Vergeet ook niet om een brandstof filtertje te plaatsen voorkomt een hoop ellende en je 20W50 is goed! Heb ik zelf ook erin zitten.
en de banden even nakijken niet dat je met een paar droge kroketten op pad gaat.

Geplaatst: wo 8 jun, 2011 16:21
door Tom Duckpower
Bobine is ook wel een puntje van aandacht.. Pak m eens eruit er rammel er mee. Als je m hoort klotsen, dan zou ik een nieuwe monteren.

Je bent er dan namelijk zeker van dat de eend met warme motor gewoon zal starten.

met een oude bobine (worden warm bij stilstand na het rijden), kan het zijn dat ie warm erg slecht start.

Geplaatst: wo 8 jun, 2011 17:21
door Twécévé
Tsja, ik vroeg het een keer aan een 2cv garage. Die zei "ducktape en ijzerdraad meenemen, dat is genoeg" ;-)

Maar een beurt laten uitvoeren kan geen kwaad (olie verversen, contactpuntjes, bougies, luchtfilter etc).

Geplaatst: wo 8 jun, 2011 18:12
door Happytree
Super!

Ik heb een vraag ik wil de V-riem ook vervangen als het toch los moet en de kosten zijn het niet. nu is mijn vraag welke lengte moet ik hebben ik zie 763mm en 775mm?

Hieronder een lijstje met wat ik wil gaan doen:


Technisch:

- Bougiekabels
- Olie
- Olie filter
- Rem olie (LHM)
- Luchtfilter
- Brandstoffilter
- Bougies
- Ruitenwissers
- Contactpuntjes
- 12v aansluiting maken
- Fusees en aandrijfassen smeren
- Brandstof filter
- de kachelslangen thuis en prop hun aansluitingen naar het interieur dicht.
- Kleppen stellen
- Vriem

Controleren:

- Remblokken
- Versnellingsbak oliepijl
- Koolborstels Dynamo

Koets/Interieur:

- Bankje voorin aanpakken
- Riempjes om het dak helemaal open te houden.
- Wassen/poetsen

Reserve
- Olie
- Versnellingsbak olie
- terugtrekveertje van de gasklepbediening
- stukje brandstofslang
- Bobine

Meenemen:

- Octaanbooster
- Jerrycan benzine
- Gereedschap

Geplaatst: wo 8 jun, 2011 23:03
door 2cvmaarten
vergeet je banden nou niet te controleren! :wink:

Geplaatst: wo 8 jun, 2011 23:24
door Happytree
2cvmaarten schreef:vergeet je banden nou niet te controleren! :wink:
Haha daar had ik met de koop al naar gekeken zitten rondom zeer goede Michelins 125 :D

Geplaatst: do 9 jun, 2011 01:34
door deusjevo
Heb je schijfrem koeling?

Geplaatst: do 9 jun, 2011 09:01
door 2cvmaarten
Happytree schreef:
2cvmaarten schreef:vergeet je banden nou niet te controleren! :wink:
Haha daar had ik met de koop al naar gekeken zitten rondom zeer goede Michelins 125 :D
:D :D dan is het goed!

Geplaatst: do 9 jun, 2011 09:34
door Spookeend
een pakket van die citroen doekjes van de lidl.
Ideaal om bij te hebben als je vuile handen krijgt, lol

Verder, je gaat naar Frankrijk, het stikt daar nog steeds van eenden en mensen die wel wat kunnen. Met een eend heb je meteen contact, ook als ie stuk is en ontmoet je de leukste mensen joh.

Geplaatst: do 9 jun, 2011 14:58
door Happytree
Nog 1 vraagje:

Hoe belangrijk is een goede afstelling van de kleppen kan het motorschade opleveren als ze niet goed staan?

Geplaatst: do 9 jun, 2011 15:46
door 2cvmaarten
Klepspeling is zeker belangrijk om deze goed af te stellen!
Doe je dit niet dan heb je als eerste een slechte vulling van je cilinder dus minder vermogen.
Irritant getik.
Kans dat de motor gaat pingelen en dit kan motorschade opleveren.

Dus kleppen stellen op zijn tijd is een must!