Pagina 1 van 2

warmloper..

Geplaatst: za 11 jun, 2011 00:00
door JieKie
tlaatst een dyane gekocht (fotos volgen nog), en vandaag eindelijk me kunnen rijden (moest lang wachten op verzekering). maar na een tijdje hoorde ik een geratel en verloor ik kracht en viel ik terug naar 50/60km/u. ik ben dan op het gemakje naar huis gereden en de moterkap eens open gedaan. hier kwam rook van en was heel warm. toen ik wat verder keek merkte ik dat mn ventilator los was gekomen (de ratel?)
heb ik nu een warmloper gehad en wat zijn de gevolgen?

Geplaatst: za 11 jun, 2011 02:03
door blanc/rouge2cv
ik heb pas hetzelfde gehad en ook nog even door gereden 10 km maar kon wel door rijden moest een keer stoppen en toen rook ik ook olie lucht en hoorde de ratel . de volgende dag gekeken en de fan was afgebroken heb er een ieuwe opgezet en rij nogsteeds zonder problemen .
dus gewoon andere opzetten en even kijken wat je moter doet

Geplaatst: za 11 jun, 2011 07:18
door deusjevo
Ik zou voor de zekerheid toch ook even je olie verversen, je weet nooit.

warmloper

Geplaatst: za 11 jun, 2011 08:23
door Roadrunner
Ik heb het ook al vaker gehad. Olie verversen moet zeker en misschien even kleppen stellen.

Geplaatst: za 11 jun, 2011 09:24
door Punky
Ook ooit gehad met mijn Ami. Toen nog dik een uur mee naar huis gereden. Door de wind koelde hij toen nog. Thuis contact opgenomen met Gerard. Die gaf aan zeker de olie te vernieuwen en ook ZEKER de kleppen te stellen. Moest hem beloven dit te doen. Daarna reedt alles weer. Tijdens de motorrevisie bleek wel de zuiger en de kop kapot, al haalde hij wel 120km/uur. Onduidelijk of dit al was, of door de heetloper is gekomen.

Uit een soortgelijke ervaring met de eend. Kijk even je bougies na. Die kunnen niet zo goed tegen extreme hitte. Heb er wel eens een gehad die wat gesmolten was.

Geplaatst: za 11 jun, 2011 09:37
door JieKie
kheb hier even de pagina van het kleppen stellen gelezen.. even ter verduidelijking,
als ik het goed begrijp stel je de kleppen door de speling te regelen tussen klepsteel en tuimelaar?
de kleppen die je moet instellen zijn die van de cilinderkop waarvan de kleppen dicht zijn bij het dode punt?
de speling regel je door de moer los te draaien en met een schroevendraaier regelen tot de speling 2mm is?
en dan de moer terug vast draaien, terwijl je de schroef tegen houd?

Geplaatst: za 11 jun, 2011 10:45
door backfire
Ja maar maak van 2mm dan maar 0,2mm

Geplaatst: za 11 jun, 2011 11:11
door Gerard2cv
Je bent naukeuriger als je de motor zo draait dat als er 1 klep ingedrukt staat de tegenoverliggend klep stelt. Dus precies aan de achterzijde van de nok.

Geplaatst: za 11 jun, 2011 13:58
door JieKie
er staat het voertuig heen en weer rollen terwijl je in eerste versnelling staat. maar als je in eerste versnelling staat blokkeert toch alles? kan ik niet aan het vliegwiel draaien?

Geplaatst: za 11 jun, 2011 15:16
door ejfrolich
Zelf stel ik kleppen meestal door de motor te draaien tot bij één van de cilinders beide kleppen op tuimelen staan. De ene gaat net naar beneden en de andere is nog net niet dicht. Aan de andere cilinder weet je dan dat ze dicht zijn want die zit in zijn compressie slag. Ik weet niet wat er bedoelt wordt met dat dit een onnauwkeurige methode zou zijn. Ook op de net niet 180 graden stand van de kleppen zou de diameter van de nokkenas het zelfde moeten zijn. Ik heb bij mijn BMW R100 en mijn Volvo Ama wel eens gekeken of het wat uitmaakt maar heb dat niet kunnen vinden. Als het wel verschil maakt is eigenlijk de nokkenas versleten... Het werkt lekker snel.

Ernst-Jan

Geplaatst: za 11 jun, 2011 17:41
door JieKie
ik heb het dus als volgende gedaan;
in neutraal aan het vliegwiel gedraaid tot de ene kleppen gesloten waren. hier dan de speling gemeten (15 kon er vlot door, 20 een beetje minder en 25 niet)
dan het vliegwiel weer gedraaid tot de andere kleppen sloten en hier dan de speling gemeten. deze moesten een beetje ingesteld worden.
dan heb ik de kleppendeksels er terug op gezet, maar toen ik de motor starte begon 1 deksel te lekken
kan het dat hier geen pakking opzat? op geen van de 2 zat een pakking. ik ben dan snel nog naar de winkel gegaan om vloeibare pakking
deze ga ik nu een nachtje laten uitharden (is dit nodig? op het flesje staat instant dichting bij lage druk)

en een dyane zijn voorkant zit met heel wat meer vijzen vast dan een gewone eend hoor :D

Geplaatst: za 11 jun, 2011 19:26
door lordmaster1
ik denk niet dat vloeibare pakking blijft zitten.
Kleppendekselpakkingen zijn behoorlijk dik, dat krijg je nooit gecompenseerd met vloeibare pakking.

Weet je zeker dat er geen pakking tussen zit? Ik heb zelf wel eens gehad dat ik ook dacht dat er geen pakking tussenzat, maar bleek uiteindelijk zo in de kleppendeksel gedrukt te zijn dat het bijna niet zichtbaar was.

Geplaatst: za 11 jun, 2011 23:02
door Erasmo
lordmaster1 schreef:ik denk niet dat vloeibare pakking blijft zitten.
Kleppendekselpakkingen zijn behoorlijk dik, dat krijg je nooit gecompenseerd met vloeibare pakking.

Weet je zeker dat er geen pakking tussen zit? Ik heb zelf wel eens gehad dat ik ook dacht dat er geen pakking tussenzat, maar bleek uiteindelijk zo in de kleppendeksel gedrukt te zijn dat het bijna niet zichtbaar was.
Ik heb ook wel eens moeten zoeken voor ik de pakking kon vinden in het kleppendeksel.

Maar ga alsjeblieft niet klooien met vloeibare pakkingen, een kleppendekselpakking kost minder dan 2 euro.

Geplaatst: za 11 jun, 2011 23:53
door JieKie
het is dan ook maar een tijdelijke oplossing. de dichtste eendenwinkel is 1u rijden. deze moet het maar uithouden tot maandag. in de loop van volgende week ga ik aan nieuwe proberen te verkrijgen.

Geplaatst: zo 12 jun, 2011 08:20
door AZL57
Als ie tijdens het rijden gaat lekken ben je binnen een paar minuten al je motorolie kwijt en dat lijkt me niet echt gezond voor de motor...