citroën 15cv 1/24 heller door sleurhut updt 25-7-11
Geplaatst: zo 24 jul, 2011 13:37
Hallo forummers
aangezien de DS op sterven na dood is en ik momenteel niet verder kan met de bestel (geen materiaal meer voor het dak, moet er nog wat op verzinnen) maar een andere doos besteld en vandaag eraan begonnen.
ben er al een tijdje mee bezig maar zal hem toch in chronologische volgorde laten zien,
Waarom een TA? nou tis in mijn ogen een erg mooie wagen met bijzondere techniek... en ik had geen zin in nog een eend erbij
De kit is van heller, wist eerst niet wat ik ervan kon gaan verwachten aangezien er vrij weinig info via internet verkrijgbaar is (iedereen bouwt de 1/8, kan bijna geen verslagen van de 24 vinden) maar het blijkt echt een hele mooie kit te zijn waar heller voor het eerst echt z'n best voor heeft gedaan er een mooi model van te maken met veel detail. 160 onderdelen en erg veel 'losse' details zoals losse siertrim, scheelt weer afplakwerk!
kijk zelf maar!
boxart (die zoals altijd weer erg mooi en sfeervol is)
de koets zelf, knap strak gietwerk. Bij de eend waren de raamrubbers wel eens half gegoten of te dun, hier zijn ze perfect
dan nog een sprue met interieur delen en een motorkap
soort van universele
strak gietwerk
nog een sprue met allerlei zooi
en nog een met voorspatborden (1 is er al uit voor een dryfit)
hier 2 pagina's uit de instructies om het detail niveau aan te geven:
en dan is er nog een grote zak chroomdelen en decals (zal wel weer topkwaliteit zijn...) alleen was vergeten die op de foto te zetten .
de 2 motorhelften gelijmt en nog wat delen in de primer gezet.
en als je hem dan in de auto zal hangen ziet dat er zo uit:
Helaas bleek de primer niet goed te zijn (klontjes en na 5 uur drogen nog niet uitgehard, er stond half uurtje op het potje) dus hij dobbert even in de ovenreiniger, morgen een nieuwe poging doen met action primer.
De auto word geheel origineel gebouwd zonder al te veel aanpassingen, alleen kleine details toevoegen, het blok opleuken met bougiekabels en brandstofslangen en natuurlijk een tapijtje op de bodem (om het lelijke heller logo te bedekken natuurlijk ).
daarna begonnen aan het blok:
en even een indruk hoe dat straks gaat staan:
en begonnen de body strak te maken:
(motorkap moet nog geschuurd worden trouwens)
en hier de kras, even wat autoplamuur erin gepapt en gladgeschuurd, die zien we niet meer terug...
De kleppendeksel is opnieuw gespoten en een beter resultaat (vind ik). het moest meer een aluminium kleur krijgen in plaats van chroom aangezien de 1:1 traxen dat ook hebben
en dan mijn 1/24:
(rechterkant zie je niks meer van daar komen spruitstukken tegenaan en een hitteschild voor de carburateur)
En daarna kon ik even niet verder ermee tot de ovenreiniger mijn spruitstukken en distributieriem ontdaan had van verf....Dus maar begonnen de koets op te bouwen:
Eerste ding wat erop gelijmd werd waren de 2 grote spatborden. Wel een vreemd systeem zonder pinnetjes of nokjes zoals revell dat altijd doet, dit waren gewoon 2 raakvlakken die aan elkaar gelijmd moeten worden. helaas paste die niet perfect dus met een vijltje en wat schuurpapier de buiging wat veranderd en nu passen ze al veel beter:
klein beetje plamuur in de kier gedrukt en gladgeschuurd
nu de onderkant nog
motorkapje erop gelegd om te kijken hoe goed alles past nu:
prima
reservewielbeschermkap erop gelijmd (past niet in de uitsparing dus vastgeklemd tussen 2 boutjes op een draadeind en die in de boormachine gezet, daarna gewoon boor aanzetten en met een mesje rustig onder een hoek van ong 50 graden tegen de rand aan zodat je een hoek krijgt die smal genoeg is erin te passen).
en de binnenkant van de wielkasten erin gelijmd aan de achterkant (slordige pasvorm, opgevuld met wat plamuur en gladgeschuurd. Kan het heller niet kwalijk nemen aangezien er toch een chroom sierstuk overheen zal vallen, maar ach.. tis het totaalplaatje)
dit waren de updates tot nu toe, vanavond komt er een update van de voorophanging
reactie's zijn welkom!
Sleurhut
aangezien de DS op sterven na dood is en ik momenteel niet verder kan met de bestel (geen materiaal meer voor het dak, moet er nog wat op verzinnen) maar een andere doos besteld en vandaag eraan begonnen.
ben er al een tijdje mee bezig maar zal hem toch in chronologische volgorde laten zien,
Waarom een TA? nou tis in mijn ogen een erg mooie wagen met bijzondere techniek... en ik had geen zin in nog een eend erbij
De kit is van heller, wist eerst niet wat ik ervan kon gaan verwachten aangezien er vrij weinig info via internet verkrijgbaar is (iedereen bouwt de 1/8, kan bijna geen verslagen van de 24 vinden) maar het blijkt echt een hele mooie kit te zijn waar heller voor het eerst echt z'n best voor heeft gedaan er een mooi model van te maken met veel detail. 160 onderdelen en erg veel 'losse' details zoals losse siertrim, scheelt weer afplakwerk!
kijk zelf maar!
boxart (die zoals altijd weer erg mooi en sfeervol is)
de koets zelf, knap strak gietwerk. Bij de eend waren de raamrubbers wel eens half gegoten of te dun, hier zijn ze perfect
dan nog een sprue met interieur delen en een motorkap
soort van universele
strak gietwerk
nog een sprue met allerlei zooi
en nog een met voorspatborden (1 is er al uit voor een dryfit)
hier 2 pagina's uit de instructies om het detail niveau aan te geven:
en dan is er nog een grote zak chroomdelen en decals (zal wel weer topkwaliteit zijn...) alleen was vergeten die op de foto te zetten .
de 2 motorhelften gelijmt en nog wat delen in de primer gezet.
en als je hem dan in de auto zal hangen ziet dat er zo uit:
Helaas bleek de primer niet goed te zijn (klontjes en na 5 uur drogen nog niet uitgehard, er stond half uurtje op het potje) dus hij dobbert even in de ovenreiniger, morgen een nieuwe poging doen met action primer.
De auto word geheel origineel gebouwd zonder al te veel aanpassingen, alleen kleine details toevoegen, het blok opleuken met bougiekabels en brandstofslangen en natuurlijk een tapijtje op de bodem (om het lelijke heller logo te bedekken natuurlijk ).
daarna begonnen aan het blok:
en even een indruk hoe dat straks gaat staan:
en begonnen de body strak te maken:
(motorkap moet nog geschuurd worden trouwens)
en hier de kras, even wat autoplamuur erin gepapt en gladgeschuurd, die zien we niet meer terug...
De kleppendeksel is opnieuw gespoten en een beter resultaat (vind ik). het moest meer een aluminium kleur krijgen in plaats van chroom aangezien de 1:1 traxen dat ook hebben
en dan mijn 1/24:
(rechterkant zie je niks meer van daar komen spruitstukken tegenaan en een hitteschild voor de carburateur)
En daarna kon ik even niet verder ermee tot de ovenreiniger mijn spruitstukken en distributieriem ontdaan had van verf....Dus maar begonnen de koets op te bouwen:
Eerste ding wat erop gelijmd werd waren de 2 grote spatborden. Wel een vreemd systeem zonder pinnetjes of nokjes zoals revell dat altijd doet, dit waren gewoon 2 raakvlakken die aan elkaar gelijmd moeten worden. helaas paste die niet perfect dus met een vijltje en wat schuurpapier de buiging wat veranderd en nu passen ze al veel beter:
klein beetje plamuur in de kier gedrukt en gladgeschuurd
nu de onderkant nog
motorkapje erop gelegd om te kijken hoe goed alles past nu:
prima
reservewielbeschermkap erop gelijmd (past niet in de uitsparing dus vastgeklemd tussen 2 boutjes op een draadeind en die in de boormachine gezet, daarna gewoon boor aanzetten en met een mesje rustig onder een hoek van ong 50 graden tegen de rand aan zodat je een hoek krijgt die smal genoeg is erin te passen).
en de binnenkant van de wielkasten erin gelijmd aan de achterkant (slordige pasvorm, opgevuld met wat plamuur en gladgeschuurd. Kan het heller niet kwalijk nemen aangezien er toch een chroom sierstuk overheen zal vallen, maar ach.. tis het totaalplaatje)
dit waren de updates tot nu toe, vanavond komt er een update van de voorophanging
reactie's zijn welkom!
Sleurhut