Pagina 1 van 1

olielekkage: maar waar?

Geplaatst: vr 12 aug, 2011 10:55
door hero
Mijn Dyane heeft een olielekkage. Afgelopen week de motor schoongespoten waar ik eenvoudig bij kon. Na een weekje rijden, de plek van de lekkage niet gevonden. Vandaag verder gezocht. En olie gevonden in de buurt van de contactpuntjes (waar nu een 123 ignition zit). Maar alleen aan de rechterkant van het blok (als je er voor staat). Zelf dacht ik aan de oliedruksensor. Maar daar is het blok nog wel schoon. Heeft iemand een idee van een oorzaak van olielekkage aan de rechterkant van het blok, bij de contactpuntjes?

De olievulpijp heb ik recent ook al vervangen.

Geplaatst: vr 12 aug, 2011 13:23
door Pistachke
Tsja, in eerste instantie denk ik dan aan versleten brilrubbertjes of misschien een klein scheurtje in de olieleiding dien vanuit het blok naar de rechter cilinderkop loopt. Zo'n klein scheurtje is vaak in staat om voor flink wat "vettigheid" te zorgen.

Geplaatst: vr 12 aug, 2011 16:46
door AZL57
of een ondicht ringetje bij de kop moeren. Olie kan dan via de stangen van de kopbouten richting motor lopen. Zit de olieleiding naar koppen goed vast boven en onder? Ze roesten ook wel eens door.

Geplaatst: zo 19 aug, 2012 21:16
door Bertje Beige
Ik heb bij mijn acadiane al geruime tijd van een lichte olielekkage, de linker chassisbalk onder de cilinderkop, als je er voor staat rechts dus, word nat van de olie. Maar het lekt maar heel weinig, want onder de auto ligt nooit olie. Ook word het achterste stukje van de koeltunnelbeplating nat, ik heb de kleppendekselpakking al vervangen, maar dat hielp niet.
ALS het de olieleiding zou zijn, (wat me erg onwaarschijnlijk lijkt omdat ik dit blokje 2 jaar geleden nog uit elkaar heb gehad en er toen een prima leidinnkje op heb gezet), zou ik toch olie moeten ruiken als ik de kachel aan zet?
Ik lig hier niet wakker van, maar ben toch wel een beetje nieuwschierig en het moet zeker eens een keertje gerepareerd worden........

Geplaatst: zo 19 aug, 2012 21:31
door achtpeter
Vermoedens: oliedrukzender of brilrubber

Geplaatst: ma 20 aug, 2012 21:13
door Bertje Beige
Vandaag eens gevoeld onder de cilinders; onder bij de brilrubbers is het gewoon wat vettig, maar bij de oliedrukzender en daarboven (!) is het wel wat natter :roll:

Geplaatst: di 21 aug, 2012 00:36
door hetwrak
Heb je wel onderdruk?

Geplaatst: di 21 aug, 2012 07:38
door AZL57
ik ben in een ritje van 2km alle motor olie verloren via een kapotte druksensor. Als die van jouw een beetje lekt sproeit de olie misschien daar omhoog? Gauw vervangen.

Geplaatst: di 21 aug, 2012 10:13
door achtpeter
Vervangen van de oliedrukzender lijkt me de moeite waard. Een serieus lekkend brilrubber zou je snel herkend hebben; eronder zou het carter er glimmend schoongespoeld uitzien...

Geplaatst: zo 26 aug, 2012 19:30
door Bertje Beige
Ik heb de oliedrukzender vervangen, maar het lijkt nu wel of er nog meer olie op de chassisbalk ligt dan eerst :roll: :roll: :cry: .
Binnenkort maar eens het spatscherm verwijderen en dan eens beter kijken waar het weg komt........

Geplaatst: wo 19 sep, 2012 01:46
door summersnoek
Hoe zou zijn afgelopen?

Geplaatst: vr 28 sep, 2012 08:13
door Bertje Beige
Gister maar weer eens met "operatie olielekkage" bezig geweest, scherm links er af en de voorkant ook, de motor laten draaien, maar zag wederom niks verdachts, heb de oliedrukzender (de 2e al) maar iets strakker gedraaid en de koperringetje's bij de aansluiting op de cilinderkop maar vervangen.
Wel viel het me op dat de motor rond de brandstofpomp ook aardig vet was en toen kreeg ik een eureka moment :idea: en ja hoor; er hing een drup olie aan het slangetje tussen de vulpijp en het carter :evil: :shock:
Dus daar heb ik een slangklem omheen geprutst, en ik heb goede hoop dat daarmee het probleem is opgelost :)

Geplaatst: ma 1 okt, 2012 18:48
door Bertje Beige
Had al wat hier in de buurt gereden en dat leek goed, maar gister een goede testrit; ben naar Amesterdam geweest en er ligt geen drup olie meer onder m'n aca, ik ben tevreden :D

Geplaatst: vr 9 nov, 2012 01:32
door summersnoek
Aha, dus zo is het afgelopen ! Fijn dat het opgelost is. Ik heb ook al jaren een super vet blok. Van oliedrukzender tot brilrubber en vulpijp kan ik nu meenemen bij het opsporen. Dank.

Geplaatst: za 10 nov, 2012 11:58
door BasvanEerden
Zijn super tips voor mijn Dyane blok.