Pagina 1 van 1
Geen brandstof in carberateur
Geplaatst: za 20 aug, 2011 12:16
door Grijze GHYS
Hallo. Ik ben nieuw in het forum (zie 'even voorstellen') en wil mijn startprobleem met jullie delen. Ik en de eend kennen elkaar nog niet zo goed. Voor mij een reden om bij elke storing voorlopig alle intsructies, handboeken etc grondig na te lopen. Ik ben er voor om eerst alle 'probleem'veroorzakers grondig schoon te maken en te onderzoeken vóór ik besluit om wel of niet iets nieuws te kopen.
Als ik de snavel van de eend opentrek zie ik meteen dat er wel wat gepoetst mag worden.
Na aanschaf hebben we er ondanks dat we wisten dat niet alles toppie was toch wel lekker mee gereden.
Alleen al het idee dat je niet net als 35 jaar geleden afhankelijk bent van het wel of niet willen starten van je eend is al een feest!
Maar goed toen ze niet meer wilde starten was het toch weer even balen.
Inmiddels de brandstoftoevoer nagekeken. Tot de benzinepomp vloeit het voedsel probleemloos. Inmiddels de pomp geheel schoongemaakt en er komt dus ook benzine tot de carburateur.
Ik denk voldoende, maar hoe meet je dat?
Als ik even start heb ik al snel een plasje benzine in een potje opgevangen.
De motor wil nog niet aanslaan.
Als ik handmatig wat brandstof in de carburateur gooi lijkt de motor te willen starten, maakt een paar slagen en houdt op (waarschijnlijk omdat de brandstof verbruikt is, denk ik).
De carburateur ziet er van buiten erg vuil uit.
Dus schoonmaken?
Welke andere suggesties zijn er nog? Mijn idee is om na de carburateur de ontsteking (nog geen 123) onder handen te nemen.
Verder zit er nog een probleem in het electrisch, wat we voorlopig oplosten door steeds van accu te wisselen. Maar dat komt later wel.
Mijn vragen:
Hoe stel je vast of de benzinepomp voldoende benzine pompt?
Is bij het beschreven probleem mijn aanpak goed of zou ik eerst naar iets anders moeten kijken?
Geplaatst: za 20 aug, 2011 14:58
door achtpeter
De opbrengst meten van de benzinepomp heeft geen zin: als dat ding werkt, pompt hij met losgenomen slang overvloedig. De vlotternaald in de carburateur moet de opbrengst beperken.
Als je een tijdje de startmotor zijn werk laat doen en hij slaat niet aan, dan kun je controleren of er voldoende benzinetoevoer naar de vlotterkamer is door naar het uitlaatpijpje van de acceleratiepomp te kijken. Dus even starten, contact af, de gasklep met de hand fel bewegen, dan moet er een straaltje benzine in de strot van de carb te zien zijn. Waarschijnlijk is dat het geval, gezien je ervaring met het jampotje. Vervolgens heeft een schoonmaakbeurt inderdaad zin. Carburateurdeksel er af, vlotterhoogte controleren, vlotterkamer met doekjes of pleepapier uitbaggeren, sproeiers losnemen en doorblazen, zeefje in het carburateurdeksel met wasbenzine en lucht reinigen.
En als ik je relaas goed begrijp, is de Eend ook wel aan een complete onderhoudsbeurt toe.
Re: Geen brandstof in carberateur
Geplaatst: za 20 aug, 2011 15:21
door dyane_maniac
Grijze GHYS schreef:...Inmiddels de pomp geheel schoongemaakt en er komt dus ook benzine tot de carburateur.
Ik denk voldoende, maar hoe meet je dat?
Als ik even start heb ik al snel een plasje benzine in een potje opgevangen.
de benzine slang los van de carburateur, in een potje (voldoende groot, of beter een lege pet fles) dan iemand goed door laten starten. je moet dan toch echt flinke stralen uit de slang zien komen. als de eend echt lang stil heeft gestaan is er kans dat het membraam van de benzine pomp hard is geworden. als deze evt scheurt doet het weinig meer. ik zou deze preventief vervangen (ca 25-30 euro voor een hele pomp of ca 8 euro voor een nieuw membraam).
Grijze GHYS schreef:De motor wil nog niet aanslaan.
Als ik handmatig wat brandstof in de carburateur gooi lijkt de motor te willen starten, maakt een paar slagen en houdt op (waarschijnlijk omdat de brandstof verbruikt is, denk ik).
De carburateur ziet er van buiten erg vuil uit.
Dus schoonmaken?
als de carburateur tot het juiste niveau gevuld is, zou het motortje toch best een tijd op die benzine moeten kunnen draaien. als indicatie voor het juiste niveau kun je het volgende aanhouden: met het deksel eraf zie je (als je recht voor de auto/carb staat) rechts achter een soort rechtopstaand rond reservoirtje in de carb (bedoeld voor de gasklepvertrager als je een centrifugaal koppeling hebt) het randje van dit reservoirtje is ongeveer het niveau.
dat de carb aan de buitenkant vies is zegt helemaal niets. je kan m schoonmaken maar buiten dat ie er dan eventjes mooi uitziet helpt het niet. ik zou het deksel er af halen en van binnen juist schoonmaken. haal de sproeiers er een voor 1 uit en blaas deze goed door. denk ook aan de stationair sproeier aan de voorkant (buitenkant) van de carb en vergeet het benzine filter in de carb niet. stel ook de vlotterhoogte goed af en evt, de co schroef. ik heb al wel vaker een soort stappen plan hiervoor beschreven, dus hiervoor moet je even zoeken op het forum.
Grijze GHYS schreef:
Welke andere suggesties zijn er nog? Mijn idee is om na de carburateur de ontsteking (nog geen 123) onder handen te nemen.
ik raad altijd aan om in een onbekende eend, helemaal als deze niet lekker loopt/start, de standaard grote beurt te geven! 9/10 keer is dat de oplossing. dus: kleppen stellen (gelijk even nieuwe klepdeksel pakkingen) nieuwe bougies + kabels, ontsteking (puntjes + condensator, of evt vervangen door electrische ontsteking vervangen (let wel, electrische ontsteking is fijn, maar een eend moet op puntjes ook gewoon prima lopen!)
doet ie het dan nog niet, (en je hebt dus wel benzine) dan kijken of je wel een vonk hebt. dus bougie er uit, in de kabel laten en met de buitenrand aarde maken (houd de boudie vast met een geisoleerde tang ofzo ander kun je een optater krijgen) en laat iemand starten. je moet dan een vonk zien. dan heb je de meest elementaire dingen gecontroleerd. als ie het dan nog niet doet, dan moet je dat hier maar even melden
succes
Geplaatst: za 20 aug, 2011 17:05
door AZL57
vlotter niveau checken, te veel benzine start ook niet. Bovenste helft van de carburateur op zijn rug leggen, het midden van de 2 vlotter moet ongeveer 18mm boven de rand van de deksel liggen. Zo niet dit met voorzichtig buigen van de vlotterarmpjes of de lip bij de vlotternaald, Moeten beide even hoog staan.
Geplaatst: zo 21 aug, 2011 23:31
door Grijze GHYS
Bedankt voor de tips.
Ik ben er dit weekend niet verder aan toegekomen.
De aanschaf van de Eend en een trailertje zijn er de oorzaak van dat ik mijn kont niet meer kon keren in mijn stal. Heb ik eerst maar eens aangepakt.
Komende dagen kan ik weer om de Eend heen lopen en worden gescheurde slangetjes, ontbrekende slangklemmen enz vervangen en begint de schoonmaak.
Ik hou jullie op de hoogte.