Pagina 1 van 1

te warme motor of kapotte kachel?

Geplaatst: ma 22 aug, 2011 09:59
door Erik-2cv
In mijn 2cv6 wordt het al snel heel warm; om niet te zeggen heet. Dat komt helaas niet alleen van het mooie weer. Het lijkt wel of de kachel niet goed werkt. De vloer (voetenbak) wordt ook behoorlijk warm. Op stand koud wordt er toch veel warme lucht via de onderste inlaat de auto ingeblazen. De bediening werkt op het oog gewoon (de kabel beweegt), net als de ventilator. Die draait lekker mee. Iemand enig idee wat er mis kan zijn.

Geplaatst: ma 22 aug, 2011 10:15
door Eminence Grise
volgens mij heel normaal voor een eend dat er warme lucht blijft binnen komen via de onderste inlaat.Menigeen duwt en voor de zomermaanden een tennisbal een aan de bak-kant.

Geplaatst: ma 22 aug, 2011 12:20
door André Post
Een betere afstelling van de bedienings kabels kan al veel schelen.

Geplaatst: ma 22 aug, 2011 13:29
door Erik-2cv
De hitte in de auto is echt niet normaal.... Tot voor een paar weken had ik er geen last van, dus lijkt het mij niet tot de standaardeigenschappen van de 2cv6 te behoren. De voetenbak wordt erg warm. Daarom zoek ik het meer in een mankement in de motor. Wat ik trouwens helemaal niet weet is of als de olie te heet wordt dit dmv een waarschuwingslampje wordt aangegeven.

Geplaatst: ma 22 aug, 2011 16:33
door Bluespirit
Heb je je oliekoeler gecontroleerd?

Geplaatst: ma 22 aug, 2011 16:43
door Ramon
2 koffie beker in je kachel slang doen! klaar!

Geplaatst: ma 22 aug, 2011 17:51
door backfire
De kachel zal wel perfect werken (hey hij wordt tenminste warm, veel klagen dat ie net juist niet warm wordt) maar je moet je kleppen van de kachelpot eens controlleren en kijken of heet schuimrubber nog goed is. Zo niet de klinknagels doorboren, plaat er uit halen, schoonmaken en nieuw stukkie schuim er op plakken. Plaat weer terugschuiven en gewoon met boutje en moertje (m4 of m5) weer vastzetten.

Geplaatst: ma 22 aug, 2011 19:38
door AZL57
Kijk ook eens of de 3 koel sleuven onder in het chassis niet zijn dichtgebogen door fout opkrikken, dat was bij mij namelijk het geval. Hierdoor kan de hitte achter de bak niet goed weg. Je kunt ze met een tang openbuigen, zover dat je vingers erin passen ;-)

Geplaatst: di 23 aug, 2011 21:50
door Erik-2cv
Dank voor jullie reacties, ik dacht zelf ook al in de richting van de oliekoeler. Komend weekend ga ik op onderzoek uit met jullie tips voor een oplossing. Ik laat wel horen wat het was.

Geplaatst: ma 12 sep, 2011 10:48
door Erik-2cv
Nee, het was niet de oliekoeler of de koelvin. Het was simpelweg een verkeerde afstelling. Hierdoor kwam er onverbrande benzine in de uitlaat. Ik vond het ook al raar dat de motor slecht startte als ik net een stukje gereden had. (gewoon verzopen...) Na afstelling loopt de motor veel rustiger en is een stuk zuiniger geworden (dank aan Hans).

Geplaatst: di 13 sep, 2011 14:03
door BasvanEerden
In de burton wordt het warm of bloedheet maar met kachel nooit koud. Dus dan heb je een rede om het dak open te doen.