Pagina 1 van 1

Knipperlicht kaduuk, nieuw relais helpt niet

Geplaatst: ma 22 aug, 2011 14:21
door deeoo
Ik had een tijdje terug van iemand hier een origineel Dyane-relais gekocht en mijn geit knipperde toen weer lekker traag als vanouds.
Afbeelding

Nu heb ik laatst iemand helpen verhuizen met een boedelbak en sindsdien werkt het knipperlicht niet meer (wellicht kon het relais dit niet aan?). Zelfs geen klikgeluidjes.

Ik heb nu een nieuwe Bosch knipperlicht-relais gekocht en nu hoor ik bij het uitzetten van het knipperlicht met de stuurschakelaar wel een klikje, maar verder gebeurt er niks. Ik heb de aansluitingen precies hetzelfde aangesloten als bij de cilinder. Wat zou dit kunnen zijn?
Afbeelding

Geplaatst: ma 22 aug, 2011 15:37
door Michiel van G.
Wat voor cijfertjes staan er op het nieuwe relais bij de aansluitpootjes?
C + en - of 30, 31b en 15?

Geplaatst: ma 22 aug, 2011 15:38
door achtpeter
Wat bedoel je met "precies hetzelfde aangesloten"? Dat Duitse spul heeft meestal cijfercodes bij de aansluitingen, het Franse niet.

Geplaatst: ma 22 aug, 2011 16:41
door deeoo
Met 'precies hetzelfde' bedoelde ik 'in dezelfde volgorde', maar ik heb inderdaad helemaal niet gelet op de onderkant. Daar staan inderdaad codes.
31-
L49g
49+
Afbeelding

Geplaatst: ma 22 aug, 2011 17:28
door achtpeter
Het gaat wat tijd kosten, maar ik denk ergens een boekje te hebben waarmee het te ontcijferen valt. Als je er inmiddels op een andere manier uitkomt, waarschuw dan effe.

Geplaatst: ma 22 aug, 2011 17:53
door deeoo
Kan ik niet gewoon alle combinaties proberen? 3x2x1=6 mogelijkheden. Of loop ik dan de kans het relais hopeloos te slopen?

Geplaatst: ma 22 aug, 2011 18:44
door Roel l'Hiver
31 = massa
49A / L = uitgaande signaal (naar lampen)
49 = plus

+ = plus (49)
R = uitgaande signaal (49A / L)
C = controlelamp
massa via behuizing.

kijk ook even hier: klikkerdeklik

Geplaatst: ma 22 aug, 2011 19:29
door deeoo
Bedankt voor deze info! Helaas mag het niet baten. Met deze aansluiting hoor ik niet eens een klikje meer (ik doe net alsof dat bijna goed was).

Kan ik controleren of het relais wel werkt of dat er kabelbreuk is? En zo ja, waar meet ik wat? Ik heb zowaar een multimeter (ik dacht dat ik daardoor gelijk slimmer zou worden).

Afbeelding

Geplaatst: ma 22 aug, 2011 19:30
door AZL57
Volgens mij is R de controle lamp (repetiteur) en C het knipperlicht (clignoteur) E De rode stekker zijn je knipperlichten en de groene je verklikker lampje. Dit gebruikt te weinig stroom om het relais te laten werken. Probeer eens de groene en rode te wisselen. Kun je altijd nog iets foetelen met het verklikerlampje.

Geplaatst: ma 22 aug, 2011 19:43
door deeoo
AZL57 heeft gelijk. Ik heb Rood en Groen omgewisseld en hij knippert weer als vanouds (alleen wat sneller nu). Ik hou inderdaad een stekkertje over voor het controle lampje, maar die doet het ook gewoon dus dat stekkertje mag vanaf nu lekker vrij rondbungelen onder de motorkap.

Mannen van het forum, superrrrbedankt!

Geplaatst: di 23 aug, 2011 10:22
door achtpeter
tis bizar. Roel had wel degelijk de aansluitingen goed ontcijferd. In een oud mts-boekje voor automonteurs komt die Germaanse codering ook voor: steevast is 31 de massa. Dat je knipperlichten werken als je het relais anders aansluit dan meneer Bosch bedoeld heeft, is een raar toeval. Werkt je alarmschakeling ook nog (als je die hebt)?
Dat je originele knipperautomaat is overleden, kan niet aan een goed aangesloten aanhangwagen liggen. Die automaat is ruim genoeg bemeten om ook in de alarminstallatie (4 x 21 Watt) gebruikt te worden. Dus richting aangeven met een kar aan de haak ( 3 x 21 Watt) zou geen probleem moeten zijn. Misschien zat er een foutje in de bedrading van de aanhanger?

Geplaatst: di 23 aug, 2011 17:57
door Boudewijn
Ik heb eens gelezen dat die oude mechanische knipperlicht relais ook zelf te repareren zijn.

Geplaatst: di 23 aug, 2011 19:20
door AZL57
Veel te veel werk zo duur zijn ze ook weer niet.